Af Paw Rytter

Kandidat til KV25 og RV25
Moderaterne
Kære Søren
Du tog anstød af min påstand om, at der er noget galt med forvaltningskulturen i Hjørring kommune. Det forstår jeg godt og faktisk er jeg rigtigt glad for, at du gjorde det. For det betyder alt andet lige, at du vil tage dig tid til at forholde dig nøgternt og sagligt til den dokumentation, som jeg vil fremlægge i de kommende dage.
Du er forvaltningens øverste leder, så i sidste ende peger kritikken mod dig. Ikke personligt, men mod borgmesteren. Min kritik handler ikke om modstand mod pyrolyseanlægget. Den handler om en forvaltningskultur, der ikke er godt gearet til at håndtere egne fejl. Jeg tror desværre ikke, det er noget nyt. Jeg tror faktisk, at den kultur blev etableret, længe inden du rykkede ind i borgmesterkontoret.
Men først vil jeg understrege, at jeg er stor fan af pyrolyse og i den grad har blik for teknologiens potentiale. Og netop derfor er jeg ærgerlig over, at Hjørring kommune ikke håndterede miljøgodkendelsen, som den burde have været håndteret. For det her rod kan ende med at sætte en lovende teknologi i et dårligt lys. Medmindre sagen bliver håndteret med lige dele alvor og konduite.
Du får dokumentationen af flere omgange, da det er et omfattende materiale.
Er gyllefibre affald eller biprodukt?
Ifølge affaldslisten i affaldsbekendtgørelsens bilag 2 er gyllefibre affald og hører ind under punktet EAK 02 01 06. Punktum.
Derfor er der tale om vildledning
I sagsfremstillingens bilag 5, skriver forvaltningen blandt andet at:
”Den afgassede biomasse, som er input materialet til pyrolyseanlægget, er ikke et affaldsprodukt, men et biprodukt.”
”Hjørring Kommune har indirekte truffet en afgørelse om, at afgasset fiber ikke er affald, men derimod et biprodukt, ved at give miljøgodkendelse til pyrolyseanlægget.”
Forvaltningen skriver, at den har truffet afgørelsen indirekte, men det kan ikke lade sig gøre. Det fremgår med usvigelig klarhed, når man ser på ansnittet om affaldsfasen ophør nedenfor. Der er betingelser, der skal være opfyldt, krav om offentliggørelse og meget mere. Intet af dette lader sig gøre indirekte.
I morgen vil jeg dokumentere, hvordan forvaltningen blev advaret af den advokat, som den engagerede ultimo marts 2025 til at se nærmere på godkendelsesprocessen af pyrolyseanlægget tilbage i oktober 2022.
Kapitel 3
Affaldsfasens ophør
- 6.Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at affald, der har gennemgået en genanvendelsesoperation eller en anden nyttiggørelsesoperation, anses for at være ophørt med at være affald, hvis følgende betingelser er opfyldt:
1) Stoffet eller genstanden skal anvendes til specifikke formål.
2) Der findes et marked for eller en efterspørgsel efter et sådant stof eller en sådan genstand.
3) Stoffet eller genstanden opfylder de tekniske krav til de specifikke formål og lever op til gældende lovgivning og normer vedrørende produkter.
4) Anvendelsen af stoffet eller genstanden får ikke generelle negative indvirkninger på miljøet eller menneskers sundhed.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal orientere Miljøstyrelsen om afgørelser truffet efter stk. 1. Miljøstyrelsen offentliggør disse afgørelser på www.mst.dk.
Stk. 3. Miljøstyrelsen træffer afgørelse efter stk. 1 om klassificering af affald i forbindelse med Miljøstyrelsens tilsyn efter bekendtgørelse om overførsel af affald.
Stk. 4. Stk. 3 gælder også, hvis kommunalbestyrelsen er til stede samtidig med Miljøstyrelsen og fører eget tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse eller regler udstedt i medfør heraf.



Et virkelig godt og sobert indlæg, hvor du holder dig til fakta. Tak for det hr. Paw Rytter. Men tror desværre ikke at hverken Socialdemokratiet eller Venstre er enige. De to partier evner ikke at se, når de har gjort i nælderne. Desværre….