Umiddelbart kan det ikke anbefales, at man i desperation snupper Morfars fiskekutter og sejler over Skagerrak i stormvejr for ligesom at se verden i nyt lys i Kristiansand… Men helt urealistisk er det jo ikke, at det af og til kan være en god ide at skifte position for at se nye vinkler på sin egen tilværelse…
Nye vinkler og nye positioner er det, det handler om for Polly, som føler for noget mere og andet end udsigten fra Fyret ud over hav og havn, og sådan er det jo som ung, som voksen, som ældre, at hver gang en livsbegivenhed åbner for nye måder at leve på, så er der perioder med tvivl og usikkerhed om retning og tempo…
Stykkets/bogens præmis, at Hirtshals skulle være billede på et samfund, der lukker sammen om sig selv, og hvor der ikke er plads til og ej velset at bryde vante cirkler og rammer, køber jeg ikke… hverken som et faktum eller som et faktum knyttet til Hirtshals specielt, men en ting er, hvordan virkeligheden er og noget andet, hvordan den opleves…
Så ud og prøve grænser af, skal hun, Polly… Bag hendes ryg bliver hun kaldt Polly-Peugeot… Hvorfor gør hun det, når hendes mekanikerfar hader franske biler?
Jeg gætter på, at de fleste af de kommende tilskuerne faktisk kender historien på forhånd, og når man gør det, kan man selvfølgelig bruge kræfter på at sammenligne bog og teaterforestilling… Det interessante her er ikke, hvad der er bedst… den evindelige bog/film-diskussion! Bogen kan formidles på 117 forskellige måder, men hvorfor lige på denne måde… Nøglen til forståelse af, hvordan vi skal/kan/bør bruge vore liv, ligger måske netop i måden… formidlingen… Kan en voksen mand xempelvis spille en pige på 16 år? Ja, det kan han… og det er der muligheder i…
Det er en forrygende historie om at fejle og prøve sig frem, og alle kender det, så du kan godt glæde dig til en tur i teatret… Hovedrollen spilles overbevisende af Lærke Schjærff Engelbrecht, som er på scenen i samtlige spillede minutter… De øvrige 5 skuespillere definerer personer og lokaliteter i et tempo, der gør, at man indimellem skal holde tungen lige i munden for at bevare overblikket – lidt hjælp her: Polly og stormen, og de gør det så godt, at man igen oplever det der forunderlige… Du ved godt, at du er i teatret, sammen og på afstand, nogle skuespillere, lys, lyd og en kulisse, der er enklere end enkel… og alligevel glemmer du, hvor du er… og tak for det…
Bemærk! Alle billetterne er solgte, så eventuelle nynysgerrige henvises til bogen bag forestillingen… og så er der jo snart premiere igen på teatret, hvor Romeo og Julie går på scenen fra 19. november, og teaterdirektør, Lars Sennels, lover at de enkelte skuespillere her bliver i deres egen rolle – tjek det og alt det andet, der sker på Vendsyssel Teaters sæson 20/21