Juleklippedagen er en kærkommen tradition, der ikke blot markerer starten på juletiden, men også spiller en væsentlig rolle for elevernes trivsel og sociale sammenhold på Bindslev Skole.
Denne helt særlige dag, hvor eleverne samles med forældre og bedsteforældre for at klippe, klistre og lave julepynt, bidrager ifølge lærere og pædagoger med en række positive effekter til skolemiljøet.
For det første fremmer juleklippedagen samarbejde og fællesskab blandt eleverne. Gennem kreative aktiviteter, hvor der blandt andet synges julesange, bages æbleskiver og pebernødder på samlebånd samt produceres de voldsomt populære pisnisser, arbejder børnene sammen med lærere, pædagoger og familiemedlemmer, deler idéer og hjælper hinanden, hvilket alt sammen styrker båndene mellem dem. Dette sociale aspekt er vigtigt for at skabe et trygt og inkluderende læringsmiljø, hvor alle føler sig velkomne.
Desuden giver dagen eleverne mulighed for at udtrykke deres kreativitet. I en tid, hvor der fortsat fokuseres meget på boglige præstationer, tilbyder juleklippedagen en pause fra den traditionelle undervisning og giver plads til en mere kulturel udfoldelse. Det kan i bedste fald bidrage til at øge elevernes motivation og glæde ved at lære.
Endelig er juleklippedagen en måde at bevare og videreføre traditioner på, hvilket kan give eleverne en følelse af tilhørsforhold og identitet. At deltage i fælles traditioner skaber kort fortalt gode minder og styrker fællesskabet på skolen.
Det er simpelthen en dag, der ikke bare giver masser pynt til skolens gange og klasselokaler, men også bidrager til en positiv og varm atmosfære, som er essentiel for trivslen på Bindslev Skole.
Foto: Louise Høholt, Nanna Fonseca Nielsen og Niels Skipper.