Hvorfor orker Peter Hvilshøj at påtage sig formandsposten i Erhverv Hjørring, når han i øvrigt har nok at se til som administrerende direktør for Nordjyske Jernbaner og som bestyrelsesmedlem i DI Vendsyssel og EUC Nord? Således spørger Claus Dindler i dette portræt hos Hjørring ErhvervsCenter.
”For mig at se har virksomhederne – ikke mindst de større virksomheder – en forpligtelse til at deltage i det lokale erhvervspolitiske arbejde. Derfor er Nordjyske Jernbaner medlem af Erhverv Hjørring. Og jeg har det sådan, at når jeg deltager i noget, så gør jeg det helst fuldt ud. Det får man opfyldt ved at sidde for bordenden som formand, så det har jeg det godt med,” siger Peter Hvilshøj.
Som formand for Erhverv Hjørring vil Peter Hvilshøj have stærkt fokus på det nydannede Hjørring Kommunes Erhvervsråd, hvor han er næstformand. Erhvervsrådet er sammensat af kommunalpolitikere og erhvervsfolk.
”Erhvervsrådet bør beskæftige sig med reelle erhvervspolitiske emner. Det vil sige problemer og opgaver, der har konkret betydning for virksomhederne. Som for eksempel afgifter og gebyrer, sagsbehandlingstider, indkøbspolitik, kommunal planlægning og så videre. Samtidig skal vi sikre, at Hjørring Kommune helt generelt bliver godt sted at drive virksomhed og ikke mindst et godt sted at være. Som næstformand vil jeg arbejde for, at erhvervsrådets agenda kommer til at afspejle disse emner og opgaver, ” forklarer Peter Hvilshøj.
Formanden ser gerne flere virksomheder som medlemmer af Erhverv Hjørring. Og gerne de større virksomheder.
”Store virksomheder kan i stor udstrækning bedre klare sig selv. De har en betydning, så de altid kan få ørenlyd på det politiske niveau. Men jeg synes, de har en bredere forpligtelse til at tale hele erhvervslivets sag, hvilket heldigvis også mange gør. Her er Erhverv Hjørring et rigtigt godt bud.”
Som erhvervsmand har den 64-årige Peter Hvilshøj foretaget en lang rejse gennem det nordjyske erhvervsliv. Han er uddannet som revisor i Hjørring og har siden 1982 har ledelse/direktions-poster i ASIK (Baldwin & Cook) i Hjørring/Rødby, Terma Elektronik i Lystrup, HCA Dress i Brønderslev, DAC Data i Nørresundby, Peder Nielsen Beslagfabrik i Brønderslev, Brynje i Sæby, Sportsmann i Hjørring.
Siden 2012 har Peter Hvilshøj været administrerende direktør i Nordjyske Jernbaner og i kraft heraf en ledende kraft i omlægningen af virksomheden fra at være en lokal operatør af Hirtshals- og Skagen-banerne til varetagelse af hele den regionale togtrafik i Nordjylland.
Omstillingen har budt på store udfordringer. Som udgangspunkt er personalet og antallet af tog mere end fordoblet, og der er sket en tredobling af antallet af kørte kilometer.
Sideløbende har Nordjyske Jernbaner som det første område i landet fået indført BaneDanmarks nye digitale signalsystem.
”Det virker fint nu, men det har godt nok kostet mange kræfter hos os,” siger Peter Hvilshøj.
Endelig har Nordjyske Jernbaner i tre måneder været ramt af nedlukning af sporene nord for Nørresundby på grund af anlæggelsen af den nye jernbane til Aalborg Lufthavn.
”Det har været træls for vores passagerer – især i betragtning af, at jernbanen til lufthavnen ikke er til gavn for Vendsyssel, men kun tjener til at gavne lufthavnens ambition om at hente passagerer fra Østjylland,” siger Peter Hvilshøj med en vis skarphed.
Den største aktuelle opgave for den nordjyske jernbanechef er forhandlingerne om fremtiden for togbetjeningen i Nordjylland.
”Den hidtidige ordning var en fem-årig forsøgsperiode. Den har vi evalueret, og der tegner sig enighed om at lave en aftale om, at Nordjyske Jernbaner skal fortsætte som operatør, i næste skridt frem til 2030. Det er vi rigtig glade for og så vil vi gøre vores yderste for, at den glæde også gengældes af de nordjyske passagerer,” siger Peter Hvilshøj.
Kilde: Hjørring ErhvervsCenter.