Af Preben Würtz Jensen
Skansehøj 3 st tv
9400 Nørresundby
Som skatteyder må jeg virkelig undre mig over de beslutninger, der bliver taget i forhold til Aalborg Nærbane. (Aalborg – Skørping).
Siden ibrugtagningen af Aalborg Nærbane har DSBs intercitytog stoppet ved alle stationer. Planen er nu, at Intercitytoget kun skal stoppe i Skørping. Dette for at indfri ambitionen om én time til Aarhus, to timer til Odense og tre timer til København. Kan naturligvis være kærkomment for nogle passagerer, men det kommer til at koste kassen i Nordjylland eller en unfair fordeling af tog timer.
Der er nu besluttet, at i stedet for tre tog i timen mellem Aalborg og Skørping/Hobro, skal der køre fire tog i timen.
1. Lyntoget kører non stop Aalborg – Hobro.
2. Intercitytoget stopper mellem Aalborg og Hobro, kun i Skørping.
3. Det ene regionaltog kører Aalborg – Skørping og stopper på alle stationer.
4. Det andet regionaltog kører Aalborg – Hobro og stopper på alle stationer.
Indsættelsen af det 4.tog kræver mere materiel, altså flere togsæt og mere mandskab til at betjene det. I stedet for disse omkostninger, kunne man lave denne model:
DSBs Intercitytog betjener Aalborg Nærbane + Arden.
DSB Lyntog stopper ikke før Hobro
Nordjyske jernbaner betjener Aalborg Nærbane samt -Arden og fortsætter til Hobro og vender.
På den måde vil der være samme og billigere betjening, end der nu er besluttet. Men der er taget beslutning om noget andet, og det 4. tog kommer som sagt til at koste i materiel og drift.
De ekstra omkostninger på det 4. tog mellem Aalborg og Hobro skal ikke betales staten, men af de nordjyske passagerer ved at indskrænke kørslen nord for fjorden. I debatten postuleres det, at der nordenfjords har været en bedre betjening end mellem Aalborg – Skørping. Det holder altså ikke vand.
I perioden fra 5:09 til 18:21, ma-fr er der halv times drift mellem Aalborg og Skørping. I perioden fra 05:06 til 19:06 er der halvtimes drift mellem Aalborg og Hjørring. Halvtimesdrift mellem Hjørring – Hirtshals og Hjørring – Skagen er kun i myldretiden.
Det vil med andre ord sige en ret ligelig fordeling af togdrift både nordenfjords og søndenfjords.
Hvorfor skal det 4. tog til Hobro gå ud over Vendsyssel? Hvorfor kan man ikke bare fortsætte med at lade Intercitytoget stoppe på Aalborg Nærbane? Det vil betyde nogle minutter i forlænget rejsetid mellem Aalborg og Aarhus. I mine øjne en meget lav pris for at kunne bevare en god togdrift i hele regionen.
Og så er der jo lige det, at med at fjerne Intercitytogenes stop på Aalborg Nærbane også fjerne et lille
potentiale til Aalborg Lufthavn. Men det er så en anden sag.