De seneste måneder har olieprisen bevæget sig stabilt i et interval mellem 65 og 70 dollar pr. tønde. Det er markant lavere end i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine i februar 2022, hvor prisen kortvarigt toppede i 140 dollar, før den faldt tilbage til lidt over 100 dollar.
– Siden da har vi set et gradvist fald i olieprisen, og i dag handles olien til 67 dollar, fortæller seniorvalutarådgiver i Ringkjøbing Landbobank, Kim Johansen.
Til sammenligning lå prisen på 75 dollar ved indgangen til 2022 – altså før krigen i Ukraine.
Kina på storopkøb
Trods flere produktionsstigninger fra Opec-landene i 2025 er olieprisen kun faldet beskedent.
Det hænger især sammen med, at Kina har foretaget massive opkøb til landets strategiske olielagre. På globalt plan er lagrene vokset med omkring 600.000 tønder om dagen.
Samtidig tager markedet højde for den geopolitiske usikkerhed både i forbindelse med Ukraine-krigen og i Mellemøsten.
Risikoen for amerikanske toldsatser på varer fra Indien og Kina, hvis landene fortsætter med at købe russisk olie, bidrager til at skabe usikkerhed. Hertil kommer ukrainske angreb på russiske olieinstallationer, som også spiller ind på prisdannelsen.
Rekordhøjt overskud
Det internationale energiagentur (IEA) har for nylig hævet sit estimat for olieoverskuddet i 2026 til et rekordhøjt niveau.
Overskuddet dækker over den mængde olie, der produceres ud over det faktiske forbrug og derfor havner på lagrene.
Udsigten til rekordstore lagre betyder også, at olieprisen forventes at falde yderligere.
– Lige nu er forventningen en oliepris på 55 dollar i andet kvartal 2026, siger Kim Johansen.
Dieselprisen kan vende
For diesel er forventningen også, at prisen vil falde på den korte bane.
Det hænger blandt andet sammen med, at EU har solide lagre, hvilket ventes at bidrage til prisfald frem mod slutningen af 2025.
– Vurderingen er, at de prisniveauer for diesel, man når ned på omkring årsskiftet, vil være så attraktive, at man bør overveje at prissikre investeringerne. Det er en indikation på, at prisen på diesel kan begynde at stige igen i 2026, siger Kim Johansen.
Kilde: Fiskeri Tidende.


