Af Rasmus Prehn
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Socialdemokratiet
Hirtshals Havn er i Hjørring Kommune ikke alene rigtig mange menneskers store stolthed. Det er også en af kommunens største og vigtigste arbejdspladser. Ikke bare i sig selv, men også i form af mange følgeindustrier, servicefag, handel mm.
Mange virksomheder har valgt at placere sig i kommunen, fordi den har havnen. Hele Hjørring Kommune – ja hele Nordjylland har en gigantisk interesse i at værne om, styrke og udbygge Hirtshals Havn. Når færger lægger til fra Norge, Færøerne og Island, betyder det ikke bare betydelig turisme og handel, men også håndtering af en masse gods samt landing af store mængder fisk, der i flere tilfælde bearbejdes i fiskeindustrien på Hirtshals Havn.
Her har mange lokale deres levebrød, og aktiviteterne bidrager på afgørende vis til Hjørring Kommunes økonomi. Også det stolte fiskeri fra Hirtshals Havn spiller en vigtig rolle. Dertil kommer, at Hirtshals Havn er en væsentlig del af mange menneskers selvforståelse. Her går man en tur og får vind i håret (hvis man modsat mig har noget), spiser en frokost i en af havnens restauranter, på kroen, hotellet eller på grillbaren. Og det er her vi går til musik under trappen og holder det store, landskendte og dagsordensættende Naturmøde.
Jeg holder meget af Hirtshals Havn, og det ved jeg med sikkerhed, at kommunens borgmester Arne Boelt også gør. Og jeg er ret sikker på, at det også er derfor, han har kastet sig så meget ind i kampen for Hirtshals Havns overlevelse. Han har engagementet med, og derfor ryger der måske også en finke af fadet engang imellem, Men jeg er overbevist om, at det er bedre at kæmpe lidt for meget for Hirtshals Havns overlevelse, end lidt for lidt.
På samme måde, som der i 1980erne og -90erne blev kæmpet for en motorvej til Hirtshals, har Arne Boelt som borgmester og før det som byrådsmedlem og fagforeningsmand, kæmpet for beslutningen om den tredje limfjordsforbindelse. En forbindelse der er helt afgørende vigtig for at sikre det, man i fagsproget kalder “baglandsinfrastruktur” – altså gode til- og afkørselsveje til Hirtshals Havn.
Jeg ved fra vores samtaler, at han har været til møder med færgerederier, der har antydet, at de kunne finde på at flytte færgeoverfarten længere sydpå for at undgå den ødelæggende flaskehals i den nuværende Limfjordstunnel. Det ville få store konsekvenser ikke bare for Hirtshals Havn, men for hele Hjørring Kommune og store dele af Nordjylland.
Derfor ved jeg, at der er stor lokal glæde over, at årtiers arbejde nu har båret frugt, og at landets nuværende socialdemokratiske regering tidligere i år med et bredt flertal i Folketinget vedtog, at anlægsarbejdet af den nye tredje limfjordsforbindelse skal sættes i gang i 2025. Dette arbejde har kostet blod, sved og tårer, og ikke alle har været tilfredse undervejs. Men nu er beslutningen taget, og det er afgørende vigtigt for Hirtshals Havn og meget andet. Nu er tiden kommet til, at borgmesteren og hans hold er gået i gang med at kæmpe for den helt nødvendige udvidelse af Hirtshals Havn.
Allerede i dag er der aflysninger af færgeafgange, når vind, vejr og bølgegang gør det umuligt at sejle ind til Hirtshals. Og jeg forstår på Arne Boelt, at færgerederierne fortæller, at fremtidens færger bliver endnu større. Derfor er der også fokus mod at anlægge en større indsejling til havnen i Hirtshals, som både sikrer et længere stykke af indsejlingen med læ, men også at der er plads til de nye større færger.
Dertil kommer, at fremtidens færger heldigvis kommer til at sejle på mere bæredygtigt brændstof, fx Power to X. Derfor er der en stor lokal interesse i, at havnen også indrettes til det, og det kræver ikke bare mere plads. Det kræver også handling. Hurtigt.
Den lokale ledelse af Hjørring Kommune har sammen med gode kræfter i og omkring havnen sat ind med flere forskellige tiltag, og der er bl.a. etableret en koordinationsgruppe, hvor der bl.a. holdes løbende møder med de relevante ministre i regeringen. Alt sammen med det formål at sikre Hirtshals Havns udvidelse – og dermed overlevelse.
Nu hvor bølgerne går højt. Og nu hvor der er stor debat om inddragelse af et stykke skov ved siden af havnen, hvor der vel at mærke lægges an til at plante tilsvarende eller bedre erstatningsskov andre steder, og hvor der også er debat om adgangen til at anlægge ny havnemole i Natura 2000-området, hvilket viser sig vanskeligt – måske umuligt, vil jeg gerne komme med et forslag:
Et forslag til alle i Hirtshals og i resten af Hjørring Kommune: Stå sammen om at styrke, udvide og fremtidssikre Hirtshals Havn og læg kiv, strid og konflikter til side og kæmp sammen for Hirtshals Havn.
Konflikter, knubbede ord og direkte politisk uenighed kan næppe undgås i en sådan proces, men sammen er vi stærkest.
Hvorfor vil Arne så vælge den mindste og dårligste økonomiske løsning, hvis han er så positiv på Hirtshals Havn?👎🏼
Vel sagtens fordi det er den der er mest realistisk at få igennem. Arne gør altid sit absolut yderste. Så vælger han en “mindre” model, må det være fordi det er den mest realistiske at få igennem. Arne ville aldrig være uambitiøs.
Tak til Landbrugs og Fiskeriministeren for, at få Hirtshals havn i helikopter perspektiv. – 1 milliard er nævnt, skal investeres i Hirtshals havn. – Der bliver mange arbejdspladser i hele projektet. – Vil være til glæde for hele Nordjylland. – støt op om et kæmpe fremskridt i Hjørring kommune. – Stem på Socialdemokratiet ved valget på tirsdag…
Det nytter ikke. Det er jo ikke Rasmus, der er borgmesterkandidat. Det bliver lidt besværligt, hvis Arne skal have fat i ham, hver gang han skal forklare, hvad han mener.
Størup ville også have været en endnu bedre Borgmester, hvis han altid havde en advokat i nakken:)
det er da vist de røde der kun vil have den lille udvidelse selv om den ikke så vidt man ved kan løbe rundt og vil stoppe for yderlige udvidelser så prøv igen svend
Måske handler det om, at den anden model er urealistisk
Om noget kan løbe rundt handler da også om, hvor stort et projekt, man har gang i.
Jeg har altid været en forsigtig person med penge.Måske er det derfor, Jeg også har nogen.
Mit beskedne bidrag er, det er en hård satning med de store forslag. Derfor ønsker Jeg kun 2 møller mere og den ene på P-pladsen.
På den måde kommer der penge til at uddybe den nuværende havn og mpske ved at rydde en kaj.
Der vil derfor være plads et par skibe eller fem mere ad gangen og alligevel plads nok på land. Måske ville der blive lidt fryns med plads til lidt flere sejlbåde, der ville blive en dag mere.
Det er den sikre løsning.
Når det forhåbentlig virker og folk måske køber bio fuel a la carte, så må man måske skabe mere plads. Skibene kan jo nok heller ikke ligge i 2 etager, så er der ihvert fald nogen, der har misforstået hvad ro-ro skibe er:)
Man skal vel ikke slå større brød op end man kan bage , Økonomi er en sjov ting , Mine forældre lærte mig helt tilbage i halv tresserne , Brug ikke flere penge end du har en sjat tilbage ,Vent på bedre tider
Rasmus Prehn— Den er ligeså realistisk som det er urealistisk at du bliver genvalgt.—Fiskeindustrien er hovedsageligt baseret på østeuropæisk arbejdskraft. Derfor er Hirtshals det områdei Hjø. kom. hvor 3f har flest arbejdsløse medlemmer.– Alle dine udenlandske venner sendte sidste år 22,5 mia kr hjem. (Nationalbanken) De mangler bl.a hårdt i Hjø kom.– De signaler vi andre hører fra Norge (bl.a. Vestlandet) er: Ikke flere turister. Ikke flere storfærger Ikke mere turistforurening. Kort og godt : De er for længst TURISTMÆTTE.— Ved strukturforhandlingerne til januar 22 , er der ønske om at anlægsarbejdet starter umiddelbart. Støtter du det krav????
Årsagen til disse tåbeligheder er baseret på forhandlinger mellem arbejdsgivere, arbejdstagere(dem der laver arbejdet) og regeringen.
Her er deltids/periodearbejde blevet tæppebanket. Man er en synder eller arbejsløs, hvir man ikke har fuldtidsarbejde.
Det bør laves om og tilbage. Vi lever i computertid, hvor man nemt kan regne ud, så enhver tjent krone ned til en times arbejde straks giver bingo.
I stedet har vi dette forældede cirkus med uddaterede trinmodeller, Jeg selv har været udsat for.
Alle bør være fuldtidsforsikrede, hvis de ønsker det.og latså få ekstra, når de i perioder har mange timer. Omvendt bær man ike hives rundt i manegen, når der hverken er fisk eller turister.
Jeg opfatter ikke disse mange flinke folk, som prehns venner. De er en konsekvens af en række ting. Lokalt kan Jeg nævne ekstremt lave lønninger. I mangel af bedre værdsætter Jeg derfor nogen passer disse mange jobs, når Vi har besluttet eller måske er tvunget til at have gjort denne mærkelige beslutning.
Der sker sådanne andre mærkelige ting. Fx var min kærestes mor specialuddannet operationsSYGEHJÆLPER. Det job snuppede sygeplejerkerne sammen med flere1000 andre jobs. De tog så disse relativt ikke avancerede jobs og fik bedre løn en sygehjælperne før dem.
Det er så bl.a. derfor Vi har dele af den sygeplejerkekonflikt. En del sygeplejersker – måske halvdelen – bør just følge med inflationen: men der burde være fx 2 kategorier over dem, hvor der kom væsentligt mere i posen som grundløn.
Jeg synes Du skulle fremture noget mere med at udrydde det med, man straks kommer i møllen som fx fattig og arvejdssky element via folk og love, der har den dårlige effekt.
Man bør ikke bebrejde polakker og andre, der tager de jobs, der bliver annonceret om. Faktum er også, ay de udlændinge tjener langt flere penge ind, end de skaldede 22,5 mia. Mit beste bud er, Du bliver aktionær. Ejerne ser ikke de jobs som en socialpædagogisk foranstaltning, med mindre man kan sætte dem stolen for døren.
Når man køber for store sko, så falder de ofte af. Ikke et ord om dem, der elsker at gå i for små sko, hvor de krøver man skal ynke dem, så de får det bedre.
Det fakuelle er, der nu er 4 færer mindre end 15 år gamle. De sejler hurtigere end før. De klare vejret meget bedre og har flere havdage.. Det ene færgeleje er uddybet. Man kan gøre det for flere områder af den nuværende havn og måske snuppe en større kaj og skaffe mere plads.
Biltrafikken har også langt bedre adgang. Jeg kan kun undres over, man skal komme så tidligt før afgang, men det er da redrierne, der mener, det er det rigtige.
Og lige et par ting mere, hvis du skulle have lyst. Jeg savner helhed.
Når man vælger Egholm, så bør man også tilvælge udvikling i af Åbybro, Kås og Pandrum og altså en kraftig nok vejføring den vej. Store dele af Vensyssel er faktisk gemt bag Aalborg, der er en tidskrævende barriere.
Når man bygger en lufthavns jernbane i Aalborg, har den alt for få passagerer. Det kan derfor undre mig meget, man ike udbygger Voerbjerg øst for Thisted vej med tilføjelse af nogle kraftige støjskærme.
Jeg kommer der tit. Arealet er voldsomt uinteressant; men der er jo støj. Skal Jernbaner løb rundt, så må de blive hjulpet Der kunne jo fx være et stor kollegie uden vinduer mod nord eller lavt og meget tæt for typiske togpassagerer.
Jeg er modstander af, at man inddrager Lilleheden Klitplantage til den nye havneudvidelse. Grunden hertil er at 70% af vores jordklode består af vand. De sidste 30 % består af land, hvor af vi som mennesker allerede har slået en kedelig rekord med at der allerede er mere beton end natur tilbage på de 30 %. Vi fælder skove i et væk over hele verden, som vi burde passe på, for de vores bedste værn mod udledningen af CO2 indtil videre. Der har lige været COP26, hvor fokus på deforestation er stort. Da vi ikke har råd til at miste mere skov/natur. Alligevel synes i politiker I den vestlige verden, at når i har et projekt der bidrager til den økonomisk vækst, så er I i fuld ret til at fælde træer/ inddrage natur i et væk, som det behager. Burde I ikke netop være forbilleder for resten af verden og vise vejen for hvordan man kan skabe økonomisk vækst uden at skade naturen. For vi har fældet størstedelen af vores egen skove I DK og er af den grund i gang med at udplyndrer resten af verdens. De 40 hektar tæller i det overordnet regnskab Rasmus. Endvidere er det er jo ikke kun os mennesker der bor på den her planet, der lever faktisk også dyr, ikke kun i landbrugsstalde, men dyr i naturen, som skal have et hjem.
Til den pris den investering en havneudvidelse er, så kan det simpelthen ikke passe, at man ikke finde noget know how, og nytænkning der kan hjælpe med at designe en havneudvidelse, hvor de møller kan stå på nogle platforme der er i forlængelse af havneudvidelse, så man undgår at gå ind i Lilleheden.
At du som minister går ind og blander dig i den her debat, det viser jo bare at os borgere i Hirtshals ikke har en jordisk chance for at bibeholde det vi elsker ved vores hjem, vores natur, skov og strande. Så kære minister, hvis du virkelig holdt af Hirtshals, ville du frede vores natur og finde en anden løsning, hvis den havneudvidelse er et must.
Ja til at udvide Hirtshals Havn. Ja til at få gang i den ubrugte tog-godsterminal. Nej til at lade havneudvidelsen afhænge af kæmpevindmøller i en fredskov. Nej til at ødelægge Hjørring Kommune bare for at få København til at se godt ud i klima-regnskabet.
Vindmøller kan alligevel ikke finansiere gildet, og når Frederikshavn Havn kunne gøre det uden vindmøller, så kan vi også.
Og Rasmus, hvorfor elektrificerede I ikke jernbanen til Hirtshals, når I fandt penge til 19 km beton hen over Egholm?
Hvordan går det med din 300 mio. kr. tog-rute til lufthavnen? Hvad er passager-tallet?
Rasmus, forresten, det er lidt synd for Arne, at du er så aktiv i hans valgkamp. Det har Arne ikke fortjent.
Og du fik aldrig svaret på det med Fødevarestyrelsens minkmasse-gravs plan i Tornby Klitplantage? Se:
https://nordsoeposten.dk/erik-hoeg-soerensen-df/
Rasmus Prehn. Du har nu magten og muligheden for at give en ægte støtte til Hirtshals Havn. Hvis vandaliserende, kæmpe-vindmøller midt i Hirtshals by skal indgå, har du svigtet.
Synes du ikke at havet, stranden og kystlinien ved Hirtshals er liebhaveri?.
Bidrager Hjørring kommune årligt med samme beløb som Aalborg Kommunes beboere til den 3. Limfjordsforbindelse?