VisitNordvestkysten intensiverer samarbejdet med Color Line og Fjord Line for at få flere nordmænd til at opdage de mange oplevelser langs den jyske nordvestkyst.
Nordmændenes kærlighed til Danmark er stadig intakt, men en ny analyse fra VisitDenmark viser, at der er behov for at klæde de norske turister bedre på i forhold til bredden af de nordvestjyske oplevelser. Samtidig er prisen blevet en vigtigere faktor, og det er afgørende at vise, at Danmark stadig leverer kvalitet til en god pris.
Samarbejde med Color Line og Fjord Line
For at imødekomme denne udfordring styrker VisitNordvestkysten nu samarbejdet med rederierne Color Line og Fjord Line. Ved at bruge rederiernes stærke kommunikationskanaler og koble dem med lokale historier fra Nordvestkysten skal endnu flere inspireres til at tage turen over Skagerrak til Nordvestkysten.
Målet er at vende udviklingen på et norsk marked, der stadig kæmper med en svag kronekurs, og samtidig øge kendskabet til de mange unikkeog ofte oversete oplevelser, Nordvestkysten kan tilbyde nordmændene hele året rundt. Anne Vyskocil, Marketing Manager hos VisitNordvestkysten, udtaler:
Nordmændene har et relativt godt kendskab til Danmark og detraditionelle turismeprodukter, men så snart vi præsenterer dem for noget nyt, falder kendskabet drastisk. Det interessante er til gengæld at vi samtidig ser at de nye produkter lander rigtigt godt hos nordmændene.

Samarbejde på flere fronter
Udover de sædvanlige kampagneindsatser på det norske marked i samarbejde med VisitDenmark, deltager VisitNordvestkysten også i en ekstraordinær VisitDenmark–kampagne sammen med flere jyske aktører og destinationer. Kampagnen skal fremhæve fordelene ved et besøg i den tidlige højsæson. Derudover intensiveres samarbejdet nu med Color Line og Fjord Line for at styrke fortællingen om Nordvestkystens mange unikke oplevelser – både dem nordmændene allerede kender, og dem de endnu ikke har opdaget.
”Den store tilslutning til vores loyalitetsprogram og engagementet på tværs af vores kanaler viser tydeligt, at nordmændene stadig synes det er dejlig å være norsk i Danmark. Men vi ser også, at det kræver mere og andet at tiltrække dem, end det gjorde for 10 år siden,” siger Nina Moland Andersen, Salgs- og Markedschef hos Color Line.
Optimisme trods udfordringer
Hos Fjord Line har man erfaret et stigende behov for en indsats på flere fronter for at vende udviklingen. Dog ser man samtidig positive tendenser i markedet, som understøtter VisitDenmarks analyse og giver optimisme for 2025.
Vi oplever en stigende efterspørgsel efter rejse produkter, der er tilpasset vores kundesegment. På trods af nordmændenes store kærlighed til Danmark, ved de ikke altid, hvad de skal opleve, eller hvor de skal tage hen. Vi vil gerne gøre det nemt, overskueligt og prisvenligt at få en række fantastiske oplevelser på kort tid, udtaler Lina Lägel Pedersen, markedschef hos Fjord Line.
Nye fortællinger skal skabe rejselyst
Nordmændenes kærlighed til Danmark er stadig stor, og bekræftes både i VisitDenmarks analyse og den høje aktivitet på rederiernes platforme og i deres kanaler. Men historien skal fornyes og fortælles på nye måder. Her kommer VisitNordvestkystens evne til at skabe stærkt lokalt indhold i spil.
”At vi nu kombinerer rederiernes stærke kanaler med vores løbende fortællinger om vores seje lokale aktører og deres produkter, er en oplagt mulighed. Det er en lavthængende frugt, vi glæder os til at plukke, og vi har store forventninger til, at det vil afspejle sig positivt i overnatningstallene,” siger Anne Vyskocil, Marketing Manager hos VisitNordvestkysten.
Største problem er den dårlige norske kronekurs.