Fiskeriet på pelagiske arter som sild og makrel har altid foregået langt fra de danske kyster. Det gør, at fiskernes fartøjer skal kunne operere over store distancer, hvorfor det er meget vigtigt, at de kan modstå langt mere voldsomme vejrtyper end i de nære farvande. Desuden er det nødvendigt, at skibene er så energieffektive som muligt, da de typisk er væk i længere tid ad gangen. Det er årsagerne bag Rederiet Isafolds køb af Danmarkshistoriens grønneste fiskeskib.
Skibet udnytter en lang række moderne teknologier til at øge sikkerheden ombord og løfte energieffektiviteten. Det samlede miljøaftryk pr. fangst er således væsentligt lavere end med rederiets nuværende fartøj fra 2006. Samtidig sikrer skibets selektive fangstredskaber og opbevaringen af fangsten i iskoldt havvand ombord, at kvaliteten af de landede fisk er endnu højere end i dag.
Det nye skib, der er 87 meter langt og 20 meter bredt, kan laste 3.700 kubikmeter pelagisk fisk som bl.a. sild, makrel, blåhvilling og tobis. Skibet har den særlige egenskab, at det både kan fiske med trawl og not, og størrelsen af skibet gør, at fangsten kan hentes i de mest fjerntliggende dele af Nordsøen og Nordatlanten. Vejret her kan være særdeles barskt, hvorfor det netop kræver et fartøj af disse dimensioner at hente fangsten hjem. Trods det voldsomme vejrlig i disse områder er der i norske Salt Ship Designs design af skibet lagt stor vægt på sikkerheden for mandskabet ombord.
– Vi har netop underskrevet kontrakten på og overtaget det, der formentlig er verdens mest sikre, moderne og energieffektive fiskeskib. Det har vi sagt ja til, fordi det fremtidssikrer vores muligheder for at fiske så bæredygtigt og energieffektivt som muligt. I samme forbindelse har vi sammen med flere andre rederier erhvervet yderligere kvoteandele på en række pelagiske fiskearter for at kompensere for de kvoter, vi har mistet som følge af Brexit. Vi er meget tilfredse med den samlede handel, siger CEO Lise Bjørn Jørgensen, der sammen med Karsten Mølgaard driver Rederiet Isafold A/S med hjemhavn i Hirtshals.
– Med til lønsomheden og ikke mindst bæredygtigheden hører, at vores nye skib som det første i den danske flåde udnytter dieselelektrisk fremdrift. Det betyder, at et meget stort batteri ombord genererer al driftsstrømmen og efter behov automatisk slukker for én eller flere af skibets i alt fem dieselmotorer. Skibet har ligeledes den særlige feature, at det er udstyret med to skruer agter, hvilket sikrer en effektiv trækkraft og øger manøvredygtigheden i al slags vejr. Det gør det til et helt særligt fiskeskib, som sætter nye standarder for sikkerhed, kvalitet og ikke mindst klimaaftryk, kommenterer Karsten Mølgaard.
Arten blåhvilling er en del af de kvoter, som Isafold har erhvervet, og de findes bl.a. i det barske Nordatlanten vest for Irland. Det ligger op til tre døgns sejlads fra havnene i Hirtshals og Skagen, som Isafold typisk stævner ud fra. Det kræver selvsagt et skib af store dimensioner for at opretholde lønsomheden på hver tur. I forbindelse med købet af det nye skib afhænder Rederiet Isafold samtidig sit hidtidige skib HG 333 Isafold, der med en længde på 76 meter på købstidspunktet var med til at sætte nye standarder for pelagiske fiskefartøjer.
Tillykke – er det ikke det skib, Henning Kjeldsen satte i gang men har solgt ?
Tror jeg det er, ligner til forveksling, og har ikke hørt Isafold har bestilt noget nyt,
Det er jo rigtigt flot. Fristende at hive sine gamle bogreoler frem og få en model sat op.
Dygtige mennesker Hatten af for det