Regeringens udspil om folkeskolen er blevet solgt som et opgør med den overdrevne målstyring af folkeskolen, som særligt vandt indpas efter folkeskolereformen i 2013.
Men i et nyt notat fra Tænketanken Prospekt argumenter ph.d. og seniorrådgiver i tænketanken, Thomas Aastrup Rømer, for, at udspillet langt fra er det opgør, som den skarpe og vedholdende kritik af folkeskolereformen havde lagt op til.
”Når man læser efter, ligger regeringens skoleudspil helt i forlængelse af et overordnet fokus på arbejdskraft og økonomi. Det handler ikke om dannelse. Det er blandt andet tydeligt på grund af den stærke reference til Reformkommissionen, hvis ideologi udspringer af de globaliseringsaftaler fra midten af 2000’erne, som satte et stærkt præg på de efterfølgende instrumentaliseringsprocesser overalt i uddannelsessystemet.”
Thomas Aastrup Rømer understreger, at udspillet Forberedt på fremtiden II er positivt, fordi det er afgørende med en revision af folkeskolereformen af 2013. Men på en række punkter skuffer udspillet.
Blandt de konkrete forslag i udspillet ligger blandt andet en nednormering af et klassisk dannelsesfag som historie samt etableringen af et nyt fag om job og karriere, der peger på en instrumentel forståelse af skolen.
”Idealet om en frisættelse af folkeskolen er også positivt, men det dækker i regeringens udspil over noget helt andet. Det handler om erhvervs- og kompetenceorienterede skolebestyrelser. Det er en tankegang, som ligger helt i forlængelse af den samme konkurrencestatstænkning, der lå bag 2013-reformen”
Thomas Aastrup Rømers notat Regeringens skoleudspil fortsætter konkurrencestatens pædagogik er at finde på Tænketanken Prospekts hjemmeside.
I notatet behandler seniorrådgiver Thomas Aastrup Rømer regeringens nye skoleudspil, som skulle gøre op med målstyringen. Dette er dog langt fra tilfældet. Først drøftes udspillets relation til skolereformen fra 2013 og denne reforms bagvedliggende politiske mønstre.
Dernæst sættes udspillet i relation til skolens formålsparagraf, og endelig er der en gennemgang af nogle af udspillets mere konkrete forslag.
Thomas Aastrup Rømer viser, at udspillet ligger i forlængelse af skolereformen af 2013 og af konkurrencestatens pædagogik.