2020 blev på mange måder en ekstraordinær tid at drive virksomhed i. Effekten af COVID-19 ramte dansk erhvervsliv hårdt, og den alvorlige situation satte også LandboNord på prøve.
– På trods af flere nedlukninger, så er efterspørgslen på vores rådgivningsydelser faktisk vokset i 2020, hvorved vi opnåede en vækst i vores rådgivningsaktiviteter. I LandboNord har vi fortsat med at yde god og nærværende rådgivning, selv om mange af vores medarbejdere i perioder har arbejdet hjemmefra – eller taget kundemøderne fra kontoret online. Nøglen til vores solide årsresultat skal først og fremmest ses i lyset af et skarpt fokus på at servicere vores kunder, samtidig med, at vi har kørt en effektiv drift, siger adm. direktør i LandboNord, Uffe Bertelsen og fortsætter:
– Det er endvidere glædeligt, at vores resultater er skabt over en bred vifte i vores rådgivningsfunktioner i den full-line rådgivningsvirksomhed, vi netop er.
Bundlinjen viser et overskud på 10.2 mio. kr før skat mod et overskud på 7,1 mio. kr i 2019. Igen i år går en stor del af overskuddet tilbage til medlemmerne, og ekstraordinært er der også en økonomisk bonus til medarbejderne.
8,3 mio. kr udbetales direkte til medlemmerne
LandboNord er på en og samme tid en rådgivningsvirksomhed og en forening. Foreningens medlemmer ejer rådgivningsvirksomheden LandboNord, og i år går hele 8,3 mio. kr., hovedparten af årets samlede overskud, igen tilbage til ejerne i form af 1.000 kr i medlemsrabat pr. aktivt medlem af LandboNord. Derudover får det enkelte medlem en omsætningsbestemt rabat opgjort på baggrund af den enkeltes samhandel med LandboNord.
– LandboNords medlemsudlodning er unik, og ingen i landbrugsrådgivermarkedet kan matche os på dette felt. Årets udlodning svarer til, at medlemmerne opnår en rabat på ca. 12% af købt rådgivning i LandboNord i 2020. Det er vi meget tilfredse med, konstaterer Uffe Bertelsen.
Over en årrække har LandboNord nu udloddet små 50 mio. kr direkte til medlemmerne.
Ekstraordinær bonus til alle medarbejdere
Det er ikke kun medlemmerne, der får udbytte af LandboNords overskud.
– I LandboNord har vi dygtige medarbejdere, som vi er meget stolte af. Alle ved 2020 har været et helt særligt år – men her i LandboNord må vi bare sige, at vores dygtige medarbejdere har udvist en fantastisk fleksibilitet, ansvarlighed og stort gå-på-mod for at servicere vores kunder. En indsats som har været afgørende for det fantastiske resultat, vi har opnået. På den baggrund har vi valgt at anerkende alle vores medarbejdere i form af en kontant, økonomisk bonus for 2020 på i alt ca. 2,2 mio. kr., siger Uffe Bertelsen.
Forventninger til 2021
Adm. direktør Uffe Bertelsen har forventninger om at opretholde et højt aktivitetsniveau i rådgivningsvirksomheden i 2021.
– Vi står med en stærk organisation og et solidt kundegrundlag her ved starten af 2021. Vores digitale satsninger over de seneste år har rodfæstet sig. Vores organisation er digital, og vi har i dag en høj implementeringsgrad af digitale løsninger til vores kunder. Vi oplever stor succes på dette område, og vi skal videre den vej i 2021, siger Uffe Bertelsen og hæfter sig også ved LandboNords stærke fagrådgivning, der er en efterspurgt vare i disse år:
– Der er i øjeblikket forandringstider på markedet for kvæg- og svinerådgivning. Derfor glæder det mig, at vi har velfungerende afdelinger på det felt, og at det samarbejde, som LandboNord har været medinitiativtager til i 2020, Dalico P/S, udvikler sig rigtig godt.