Bilagets 2.1 og 2.2 samt 2.5 er ifølge borgmester Arne Boelt helt nødvendige for fremtiden med Hirtshals Havn.
– Til de tre punkter er der varslet en taksstigning, på gods, biler og passagere. Foruden det kan der formentligt opstilles på, eller i nær tilknytning til de nye ydermoler, et antal møller, så vi kan finansierer etape 1, noterer Arne Boelt.
– Hvis punkt 2.3 – 2.4 skal finansieres skal det gøres af punkt 2.6, som er det der mulig at der kan opstilles møller på selve havnearealer til udlejning, tilføjer borgmesteren i oplsaget.
– Hvis det ikke er nok areal, eller vi ikke kan rejser det antal møller pga. lovgivning, protester, indsigelser fra Lokallisten m. m. så er det vi undersøger, om vi kan købe et areal, som i dag er landfast og hvor der er fredskov på, forklarer Arne Boelt.
– Det vigtigste er punkt 2.1 2.2 og 2.5 for at kunne beholde nuværende kunder. Og så vil havnens bestyrelse så frygteligt gerne udvide mulighederne, for nuværende brugere, og tiltrække nye brugere. Men det kan Lokallisten og meget utilfredse borgere jo besværliggøre, rigtigt meget og måske umuliggøre, fastslår Arne Boelt.
Læs hele bilaget her: Bilag 3 – Anlægsbeskrivelse – Hirtshals Havn, Havneudvidelse 2.0
Link til tidligere artikler
Hjørring Kommune tager onsdag første skridt til udvidelse af Hirtshals Havn
For mig mister Hirtshals endnu mere af sin karater og tiltrækning for os og turisterne ved at fjerne og ødelægge starten på skoven. Det er en meget smuk del af cykelruten.
Det var rigeligt, at Hirtshals ligesom Hjørring og Aalborg også fik sin tunnel. Nok er nok.
Og er Jeg blind ? der er store ubenyttede friarealer og herunder ved man af gode grunde har fjernet det udslidte og forældede.
Og her glemmer man så Kjulstranden bliver endnu mere bagvand og i følge alle hydrologiske modeller vil blive gnavet endnu mere tilbage nærmest som det modsatte til den almindelige klima kyst nedbrydning. Er det kommunens opgave. Jeg troede disputen gik på det modsatte og dele af Hirtshals i årevis har rekord i langsom seperatkloakering eller deromkring.
Jeg skal da huske at rose havnebestyrelsen for at gøre meget for turistvenligheden. Tak for det.
Jeg skal da også tillade mig at spørge OM der er nogensomhelst dokumentation for at Hirtshals skal kunne modtage større skibe. Hvor er den??? Den med at beholde de nuværende kunder, kender Jeg intet til. Hvem er det. Hovedintægterne kommer da fra færgerne. Det samme gælder hovedparten af jobbene.
Man kan jo fx uddybe området ind til værftområdet og måske flytte gode havnepladser for de små skibe og derved vinde plads på en mere effektiv måde. Som regel er det faktisk også billigere og koster næppe 40 millioner uanset de så er sponsoreret eller ej. I dette ligger også det evige dilemma. For man gavner da også turistindtægterne med lidt flere pladser til lystsejlerne. Måske bliver de en dag mere og støtter de skrantende butikker lidt.
Jeg har støttet vindmøllestrøm og udvikling siden TVIND. Det gør Jeg også her. Jeg har også 2 varmepumper og bruger derfor mindre fjernvarme. Så mit bedste bud er ikke nogen kunstig pengemaskine, men man burde kunne sætte 2 store møller op
Den ene burde kunne være yderst på containerkajen. Den anden burde kunne være i den sydlige del af trailer truck trash parken i god afstand til møllen nord for. Intet kan skæmme dette areal.
På den måde ville man så fx kun få 20 mio til en uddybning og med spunsvægge og beton i bunden i Color Line færgestil.
Jeg er slet ikke med på, at diverse erhverv på den måde får lov at koble sig fra byen. Byen har brug for det modsatte. Det er det, der gør, man gerne vil bo her. For mig er transportcentrets valgte beliggenhed et rigtigt godt eksempel på, hvad man ikke skal gøre for os.
Det værste er, Jeg ikke har nogen at stemme på denne gang. Det mærkeligste er de borgerlige end ikke har nogle kraftige sager drevet af kraftige personer. Det ville jeg have, hvis Jeg var burgerlig. Her kan man nærmest uimodsagt gøre, hvad man vil.