Formanden for byggeudvalget, byrådsmedlem Sven Bertelsen, glædede sig også på elevernes vegne, da han onsdag talte ved første, symbolske spadestik-arrangementet til en ny bygning til Hjørringskolens K2-klasser på Muldbjerg Undervisningssted i Hjørring.
– Det er dejligt at kunne være med til dette projekt, og det er dejligt, at Hjørring Kommune kan bygge gode og tiltrængte nye faciliteter til nogle af de børn, der har mange udfordringer, sagde Sven Bertelsen, der er medlem af byrådets børne-, Fritids- og Undervisningsudvalget, til NordsøPostens udsendte.
Eleverne i skolens K2-Klasser for børn med særlige behov holder i dag til i pavillonerne i Højene. Første spadestik blev foretaget af personale og elever fra Højenehuset
– Bygningen bliver indrettet præcist til den undervisning, der foregår i K2-Klasserne. Det er med samlingsrum med køkken, et køkken-alrum til hver klasse, et stort motorikrum og små lokale til undervisningen, der for det meste foregår i små hold, fortalte Sven Bertelsen.
Der indrettes også forberedelsespladser til medarbejderne, kontor til lederen Lene samt mødelokaler. Indretningen er lavet med opdeling i to selvstændige elevgrupper, der skal sikre et trygt og godt læringsmiljø med fokus på elevernes individuelle behov.
Nye lærerfaciliteter etableret i tæt forbindelse med elevgrupperne netop for at understøtte nærheden i undervisningen.
Lene, Hangaard, Skoleleder K2/Højenehuset samt OK afdelingen bød alle velkomne og glædede sig over det spændende projekt.
En anden taler var Nils Bundgaard, projektleder i Arkitektfirmaet Bundgaard, der også er totalrådgiver på projektet.
– Nybyggeriet har fokus på trivsel og bæredygtighed. Bygningen er således designet med fokus på at nedbringe bygningen C02 aftryk i den samlede levetid. Skolen er Hjørring Kommunens første fuldskala projekt, der opføres med facader i genbrugsmursten, fortalte Nils Bundgaard.
Tagkonstruktionen udføres med stort udhæng for passiv solafskærmning, der er med til at illuminere behovet for energitung køling i sommerhalvåret. Tagbelægningen udføres som lyst ståltag, der giver en meget med lav varmereflektion tilbage til atmosfæren.
Dagsrytmelys er indarbejdet for at stimulere elevernes fornemmelse for dagligdagens forløb.
Der er i projektet lagt vægt på at anvende såkaldte ærlige materialer, som er fri for skadelige og miljøbelastende stoffer.
Anvendelse af lokalt producerede materialer; genbrugstegl, kalkmørtel, vinduer med videre er ligeledes i fokus for at nedbringe CO2 aftrykket fra transport.
Der er i udbuddet stillet krav om, at materialeproducenterne i videst muligt omfang tager spildmaterialer fra byggeriet retur for genanvendelse i produktionen.
Bygningen er placeret som en selvstændig enhed ved Muldbjerg Undervisningssted, der skal sikre en rolig og god skoledag for eleverne.
Indretningen er lavet med opdeling i to selvstændige elevgrupper, der skal sikre et trygt og godt læringsmiljø med fokus på elevernes individuelle behov.
Nye lærerfaciliteter etableres i tæt forbindelse med elevgrupperne, for at understøtte nærheden i undervisningen.
Fakta
Arkitektfirmaet Bundgaard er Arkitekt og totalrådgiver på projektet og har lavet illustrationerne.
Erasmus og Partnere er ingeniør
Byggeriet opføres i hovedentreprise af Arne Andersen Vrå.
Skolen skal stå klar til skolestart 2024.
Hjørringskolen er en samlet organisatorisk enhed, som indeholder alle specialklasser i Hjørring Kommune.