Rigtig mange danskere har skiftet benzin- eller dieselbilen ud med en elbil, og for en del af dem har klimaet og økonomien været et incitament.
Her er det ikke kun en økonomisk fordel i dagligdagen, men også når det kommer til årets sommerferie, hvis man er blandt dem, der inden længe pakker bilen og tager på årets kør-selv-ferie til varmere himmelstrøg.
En ny analyse fra Spar Nord og Bilbasen viser, hvor mange penge man egentlig sparer på at køre afsted i en elbil fremfor en benzin- eller dieselbil. Analysen sætter tal på, hvor meget bilturen til og fra nogle af danskernes fortrukne kør-selv-ferie-destinationer koster, når man foruden brændstof- eller elforbrug også medregner parametre som slitage på bilen, værditab og vejafgifter.
Beregningerne viser, at en ferie til og fra eksempelvis Gardasøen i Italien med startdestination i Aarhus koster cirka 13.134 kroner i en benzinbil, mens det i en dieselbil koster 12.943 kroner. Tilsvarende koster turen kun 9.066 kroner i en elbil og er således omtrent 4.000 kroner billigere.
– Ifølge tal fra Danmarks Statistik er bestanden af elbiler i Danmark steget med 79 procent i maj måned, hvis man sammenligner med samme periode sidste år, mens antallet af både benzin- og dieselbiler er faldet. Der er således mange danskere, der i år tager sin første tur i elbilen til det sydlige Europa, og de vil kunne mærke det på pengepungen, lyder det fra cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm.
Et andet eksempel er, hvis man tager turen fra København til den franske riviera. Her koster det cirka 15.536 kroner i en benzinbil og 15.321 kroner i en dieselbil, hvor elbilsejerne får det næsten 4.500 kroner billigere med en pris på cirka 10.962 kroner.
– Mens inflationen generelt er kommet ned ovenpå de store prisstigninger i 2022, så er mange ramt at senere års rentestigninger på blandt andet deres boliglån, og de ekstra udgifter kan de lavere transportudgifter være med til at kompensere for. Men overordnet set er der kommet flere penge mellem hænderne på danskerne, fordi beskæftigelsen er tårnhøj, og lønningerne stiger, så for mange vil besparelsen på transportudgifterne ved elbilen blot være med til at forsøde tilværelsen på sommerferien yderligere med endnu flere penge til oplevelser, restaurantbesøg og lignende, fortsætter Jens Nyholm.
Turen er blevet dyrere med benzin og diesel
Derudover fremgår det af undersøgelsen, at det for ejerne af både benzin- og dieselbiler generelt er blevet dyrere at køre på ferie i år sammenlignet med sidste år. Omvendt kan elbilsejerne glæde sig over, at det er blevet billigere.
– Som følge af blandt andet stigende brændstofpriser er det blevet dyrere at tage på årets kør-selv-ferie i en benzin- eller dieselbil sammenlignet med sidste år, mens priskrigen på elbiler i efteråret har medført det modsatte for elbiler. Markante prisfald har betydet, at købsprisen på en elbil er blevet lavere, og derfor er de samlede omkostninger ved at eje en elbil dermed også blevet lavere, forklarer markedsanalytiker hos Bilbasen, Jan Lang, og fortsætter:
– Samtidig kan elbilejerne glæde sig over, at de i mange europæiske byer slipper helt eller delvist for at betale for miljømærker og parkeringsafgifter.
Sammenligner man priserne i 2024 med priserne sidste år, så koster en køretur fra Aarhus til Istrien i Kroatien i år 14.781 kroner i en benzinbil og 14.567 kroner i en dieselbil, hvilket er en stigning på henholdsvis 1.838 kroner og 1.958 kroner. Anderledes ser det ud for en elbil, hvor en tilsvarende køretur i 2024 koster 10.233 kroner til sammenligning med 10.669 kroner i 2023.
– Man kommer således ikke uden om, at det er blevet mere fordelagtigt at tage turen i en elbil. Hvor der førhen var hindringer som få ladestandere, er der i dag mange muligheder ved motorvejene og de større hovedveje. Derudover er en væsentlig del af totalomkostningerne ved kør-selv-ferien opladning af bilen, og her er der gode muligheder for at oplade til fornuftige priser sammenlignet med især lynladningspriserne i Danmark. Det skyldes, at der i øjeblikket er en priskrig i gang mellem de store udbydere af lynladning i Europa, forklarer Jan Lang.
– Det er dog vigtigt, at man benytter sig af de store aktører, der har gennemsigtige priser, og samtidig undlader tilfældig lynladning, hvor priserne varierer, og man i nogle tilfælde kan risikere at betale markant overpris, slutter han.
Transportprisen på udvalgte kør-selv-destinationer (2024)
Destination
(tur/retur) |
Aarhus, benzin | København,
benzin |
Aarhus, diesel | København, diesel | Aarhus, el | København, el |
Italien, Gardasøen | 13.134 kr. | 11.943 kr. | 12.943 kr. | 11.770 kr. | 9.066 kr. | 8.261 kr. |
Italien Adriaterhavskysten | 14.458 kr. | 13.291 kr. | 14.247 kr. | 13.098 kr. | 9.975 kr. | 9.186 kr. |
Frankrig, Den franske riviera | 15.633 kr. | 15.536 kr. | 15.417 kr. | 15.321 kr. | 11.028 kr. | 10.962 kr. |
Frankrig, Alsace | 9.039 kr. | 8.926 kr. | 8.903 kr. | 8.791 kr. | 6.138 kr. | 6.062 kr. |
Kroatien, Istrien | 14.781 kr. | 13.622 kr. | 14.567 kr. | 13.426 kr. | 10.233 kr. | 9.449 kr. |
Om undersøgelsen
Der er i beregningerne af TCO (Total Cost of Ownership) taget udgangspunkt i de 10 mest solgte nye biler og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark fra januar til og med maj 2024.
TCO-gennemsnittet (Total Cost of Ownership) for benzinbiler er på 3,05 kr./km, for dieselbiler 3,26 kr./km og for elbiler 2,04 kr./km. Dertil kommer omkostningerne til forbrug af benzin/diesel/el.
Brændstofforbruget er sat til et gennemsnit for benzinbiler på 14,10 km/l og 18,10 km/l for dieselbilerne. Elbilerne er sat til 20 kWh pr. 100 km. Det er 15 procent under de opgivne forbrugstal, da der tages højde for, at langt hovedparten af turen foregår på lande- eller motorvej.
Benzinprisen er 14,12 kr./l for oktan 95 blyfri og dieselprisen 13,21 kr./l. Elprisen er sat til et gennemsnit for elbiler på 3,50 kr. pr. kWh, og der er beregnet med en gennemsnitlig elmotoreffektivitet på 20 kWh/100 kilometer. Brændstofpriserne er indhentet d. 4. juni 2024.
Ved beregning af vejafgifter med viamichelin.com er der valgt den hurtigste rute. Omkostninger ved afrejse fra København er beregnet eksklusive færgeoverfart.
Kilde: Spar Nord og Bilbasen
Det kunne være dejligt at vide ved hvilken hastighed og hvad tidsforskellen er 🙂
Det er der nok ikke nogen der vil svare på
Tja .. på 1000km er tidsbesparelsen i direkte kørsel vel rundt regnet 2-3 timer i ren lade/påfyldnings forskel. Vh en der pendlede mellem Helsingborg og Stuttgart i 4 år (på diesel). Ved en fuld opladning/tankfuld hjemmefra er første stop Rødby færge. Her skal elbilen lade 30 minutter (gætter jeg), dvs du misser en færge eller 2 = 1 time… næste stop er Kassel efter ca 400 km. Min diesel MB gjorde det på 4,5 timer, så det kan de fleste større elbiler sikkert også. Jeg skulle ikke tanke diesel, men her skal der lades igen = 30-40 minutter. Sidste 400 km til Stuttgart tog 3 timer (færre biler og fri hastighed) og her tænker jeg ligeledes af elbilen kan gøre det nææææsten lige så godt på tid/hastighed. Mit lommeregnskab er derfor a 2-3 timer pr 1000km 🙂
Jeg forstår ikke udregningen i dit opslag. Aarhus – Nice t/r 4000 km. benzinbil 20 km/L. = 200 L á 15 Kr = 3000 Kr
Du har ret.
MEN Avisens beregning er TCO beregningen som er 3,05 kr/km
Min Brændstof beregning. Jeg bruger runde tal i mit eksempel.
Der er næsten 1800 km fra Århus til Nice = 3600 km frem og tilbage. (gennem Østrig og Italien)
Da jeg tog turen i en Audi Q3 benzin, gik vognen 14 km/l. Svarende til 260 l. a 15 kr/l = 3900 kr
Vejafgift Østrig og Italien = 80 euro = 600 kr
Jeg får det til 4500 kr. frem og tilbage. Turen tog ca 18 timer hver vej incl pauser.
Hvor mange pauser til opladning på og tids spil på EL ladning jeg har selv købt til Kroatien med camping vogn turen retur 5700 på diselpå 17 Tim så fok En aelbil tre pauser hver vej så dem som tror på EL er marehate