Sociale lege spiller en afgørende rolle i at styrke samarbejde og sammenhold blandt elever i skolen. Disse aktiviteter fremmer kommunikation, tillid og respekt, hvilket er afgørende for et positivt læringsmiljø.
Derfor havde de to klasselærere i 5. A på Bindslev Skole i dag valgt at sætte lige præcis den slags lege og samarbejde på skemaet, da de sammen med klassen havde en hel fordybelsesdag til rådighed. Når elever deltager i sociale lege, lærer de nemlig lige præcis at arbejde sammen mod fælles mål, hvilket skaber stærkere relationer og øger klassefællesskabet.

Klassen pakkede kort fortalt tre trækvogne med brænde og det nødvendige habengut, hvorefter de i samlet flok drog afsted til det nærliggende spejderhus, hvor alle dels hjalp hinanden med at lave mad i en stor gryde over et bål, dels spillede fodbold og sparkede til bøtten samt en lille håndfuld lege, der alle havde det tilfælles, at der ikke skulle konkurreres, men derimod arbejdes sammen for at få klaret en veldefineret opgave.
Når legen og opgaven var rammesat og igangsat bestod lærernes rolle i ikke yderligere at assistere, idet eleverne netop skulle findes fælles løsninger og fodslag, hvilket børnene i 5. klasse var ekstremt dygtige til. Ikke mindst en opgave, hvor de kun udstyret med et stykke karton hver skulle få en bordtennisbold til at trille længst muligt uden i øvrigt at røre den med hænderne.
Ved på den måde at få samarbejdet ind ved hjælp af lege bliver børnenes sociale færdigheder som alleredee nævnt styrket, hvilket er værdifuldt både i og uden for klasseværelset. Skoledagen blev på én og samme gang både sjov og lærerig for eleverne.
Foto: Niels Skipper.


