Hele operationen med forlængelse, ombygning og ændringer, har taget næsten et år nu. Herefter er »Sara Karin« da også endelig klar til at stikke nordpå igen med styrmand Roy Bolstad ved roret, med skipper og ejer Erik-Andre Brose Krag, samt ejer og daglig leder Oddgeir Krag og med lærlingen August Norden. Alle ser de frem til at sejle »Sara Karin« hjem til Nord-Lenangen, der ligger nord for polarcirklen, lidt Nordøst for Tromsø.
Der har været nogle enkelte forsinkelser undervejs, som dog alle har været udenfor Vestkajens Maskinværksted A/S indflydelse, men som arbejdet har skredet frem på det seneste, er rejsedagen også kommet tættere på, skriver Kystmagasinet. Fartøjet er nu om ganske kort tid klar til at sejle nordpå.
Selvom rejsen er på næsten 70 timers sejlads, så har beslutningen om at lade det nordjyske Vestkajens Maskinværksted A/S og Hirtshals Yard A/S stå for overhalingen af »Sara Karin« været en økonomisk fornuftig beslutning. De norske redere har sparet adskillige millioner kroner ved at lade forlængelsen og udvidelsen ombord ske i Hirtshals.
Kystmagasinet har tidligere beskrevet besparelserne med, at det billigste norske værft skulle have 4 millioner mere for at forlænge fartøjet, end det danske. Et andet norsk værft skulle endda have det dobbelte af prisen.
Nu er »Sara Karine« samlet set blevet udvidet med 8 meter ialt, fra 19,8 til 27,8 meter.
Kystmagasinet har planlagt en større reportage omkring »Sara Karin’s« forlængelse i næste papirudgave af Kystmagasinet.
Foto: Terje Engø, Vestkajens Maskinværksted og Preben Andersen.
Kilde: FiskerForum.