”Jamen, er det ikke synd for børnene?” Det er noget af det, der sommetider er blevet mumlet i krogene, når Hjørring Musiske Skoles Sistemaprojekt med violinundervisningen i børnehaverne er blevet nævnt. Men de børn, vi besøger i Børnehuset Lundergaard, ligner absolut ikke nogle, det er synd for.
En gang om ugen kommer Arthur Vetvik fra Hjørring Musiske Skole og underviser 3 børnegrupper i at spille violin. Det er et led i Sistema-projektet, hvor alle børn i kommunen skal have adgang til musikundervisning.
For de 4-årige børnegrupper i børnehusene er der også Sistema-timer med sang, bevægelse, rasleæg og andre små instrumenter. Det forbereder børnene på 5 år til at passe godt på de fine små violiner, når Arthur eller en af de andre undervisere tager dem frem.
Der bliver spillet, holdt forsigtigt på buen, lavet konkurrencer og danset.
Børnene spiller – måske ikke helt skønt og yndigt, så i hvert fald fulde af indlevelse, og når Arthur stemmer i med en festlig melodi på violinen, så er det næsten som om børnene spiller det hele selv – de spiller i hvert fald med.
Visionen fra Hjørring Musiske Skole om at alle børn i Hjørring Kommune lærer at spille musik i løbet af deres tid i dagtilbud og skole er fantastisk godt i gang. Sidste år modtog projektet 1,6 mio i støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen så det kunne udbygges endnu mere, og der er bl.a. købt violiner for nogle af pengene.
Bolette Købstrup der er pædagog i Børnehuset Lundergaard er begejstret for afbrækket med violinerne i hverdagen: ”Vi har haft Sistema-undervisningen her i huset i mange år, og vi nyder det her samlingspunkt med Arthur om mandagen. Den klassiske musik er en ny verden for mange af børnene, men der er en masse fine øjeblikke med forudsigelighed og nye øvelser for børnene. Der er både leg og dannelse i projektet, og børnene oplever et skønt fællesskab i musikken.”
– Og der er mange af Hjørring Musiske Skoles undervisere, der er i gang ude i kommunens institutioner. Hvilket gerne skulle betyde, at børnene bliver introduceret for musikken – og får lov til at være en del af den mange gange i løbet af deres barndom, hvis de går i børnehuse eller skoler, hvor der er musik, kor, instrumentundervisning eller band.
Arthur Vetvik, der er underviser på Hjørring Musiske Skole er glad for at være med ude og give musikken videre til de helt små børn også: ”Det er en fantastisk fin udvikling, man kan se her, og jeg bliver rigtig glad, når jeg ser, hvor glade børnene bliver for at være med i projektet. Og der er rigtig mange ting, man skal lære: Det med at skulle vente på tur, at kunne lytte til andre og ikke mindst samarbejde.Så der er rigtig mange ting ved siden af det musikalske, som man arbejder med. Jeg vil sige, at de børn som er med til det her projekt, de er ret heldige, og jeg føler mig meget privilegeret fordi, jeg får lov til hjælpe med at få implementeret musik fra en tidlig alder. For det har faktisk en stor vigtighed, hvis man tænker på samfundet for alle, for kultur og musik er en del af vores fælles arv.”
Christian Larsen, Kulturskoleleder i Hjørring Kommune er også glad for projektet: ”Forskningen viser, at programmerne understøtter deltagernes sociale, emotionelle og kognitive trivsel og udvikling. Børnene styrker deres koncentration, personlige og sociale identitetsopfattelse, øger selvtillid og evne til at indgå i sociale sammenhænge. Vores egen store praksiserfaring stemmer også godt overens med forskningsresultaterne, og vi har oplevet utallige eksempler på børn, som trods diverse udfordringer har udviklet sig og udfoldet nye kompetencer. Der er børn i børnehaver, der ikke har haft et sprog, men som gennem musikken har kunne udtrykke sig og pludselig være med på lige fod med de andre børn.
At spille musik er det der giver allermest til hjernen – aktiverer den på bedste vis, så det hele lyser op, og det er noget af det, vi håber at kunne give børnene med. Og så ellers bare vise dem, hvor skøn en verden, man kan blive en del af med musikken.”
Kerneværdier for Sistema Hjørring:
Musikken bruges som løftestang for social og personlig udvikling Tilbuddet skal være åbent og gratis for alle Undervisningen foregår flere gange om ugen Visionen er et Musisk System i børnehave og skole: 4 årige alm. Musik 5 årige musik/violin Bh.kl musik/violin 1. –2. kl. skolekor 3. -6. kl. orkester i skolen |
Sistema Hjørring – også kaldet Det Musiske Skolesystem – er inspireret af musikprogrammet ‘El Sistema’, som er grundlagt af José Antonio Abreu i Venezuela, 1975. Abreu’s mission var at give udfordrede børn (f.eks. gadebørn) mulighed for at skabe sig et bedre liv, at løfte sig mentalt, at skabe sammenhold og identitet og at skabe et meningsfuldt indhold i livet. Musikudøvelse giver en umiddelbart sanselig følelse af fællesskab, inklusion, mestring og glæde.