Siden Hirtshals Havns nye slæbebåd, Sibba, ankom for knap to måneder siden, har der været godt gang i både øvesejladser, bugseringer og skubbeopgaver, når færger og andre store skibe har skullet hjælpes sikkert til og fra kaj. Jo mere blæst, jo flere opgaver for Sibba, og efterårets første storme har allerede medført masser af arbejde for den nye slæbebåd.
– Den nye slæbebåd er valgt, netop fordi den kan fungere under de indimellem heftige vindforhold, der er i Hirtshals. Derudover styrker vi sikkerheden for eksisterende og kommende kunder, blandt andet fordi den nye slæbebåd har et pæletræk, altså hvor mange ton, en slæbebåd kan trække i stilstand, på over 30 ton, hvilket er mere end dobbelt så meget som den gamle, forklarer Robert Hansen, Master Mariner and Fleet Manager ved Hirtshals Havn.
Siden sin ankomst har Sibba allerede deltaget i adskillige opgaver, her ses hun hjælpe Color Line.
Den gamle slæbebåd Tybring overdrages til sin nye ejer senest 1. december.
En af dem, der allerede har nydt godt af stærke Sibba, er Color Line, der blandt andet sejler mellem Kristiansand og Hirtshals. Her fik færgen Superspeed 1 for nylig brug for hjælp til at komme godt fra land i Hirtshals:
– Jeg er positivt overrasket over, hvor effektiv Sibba er. Under vores sejlads havde vi vindstød af stormstyrke fra vest og på mere end 26 meter i sekundet. Vi fik hjælp fra Sibba, og under drejningen af færgen standsede vi ikke på trods af de hårde vindstød. Det er en stor forbedring af havnens faciliteter og ikke mindst for os som kunde, forklarer Helge Ås, kaptajn på Color Lines Superspeed 1-færge.
Mens Sibba er godt i gang med sine opgaver, er der også nyt liv i sigte for den gamle slæbebåd, Tybring, som netop er blevet solgt til en dansk køber.
– Tybring har en god størrelse og er derfor relevant til mange forskellige formål, og vi har fået en hel del henvendelser fra seriøse købere. Vi er derfor rigtig glade for, at der nu er faldet en købsaftale på plads, som betyder, at slæbebåden får et nyt liv, lyder det fra Robert Hansen.
Tybring overdrages til den nye, danske ejer, som gerne vil være anonym, senest 1. december.