Mens rigtig mange diskuterer regeringens forslag om at bygge en ny Limfjordsforbindelse via Egholm, er der meget mindre fokus på et andet element i trafikudspillet, som også kan få konsekvenser for nordjyderne: Hvis udspillet gennemføres i uændret form, vil det nemlig for altid være slut med direkte tog mellem Frederikshavn og København.
Tidligere fortsatte et antal af de nationale tog til Frederikshavn, mens andre sluttede turen i Aalborg-området. Siden 2019 har ingen DSB-tog kørt til og fra Frederikshavn, fordi et nyt signalsystem er forsinket. Forsinkelsen har den konsekvens, at et togskifte i øjeblikket altid er nødvendigt, hvis man skal rejse mellem en station uden for Nordjylland og eksempelvis Hjørring eller Frederikshavn.
Region Nordjylland har hele tiden forudsat, at der på et tidspunkt igen ville komme landsdækkende tog til og fra stationerne i Vendsyssel.
Ifølge regeringsudspillet lægges der imidlertid op til, at de tog, der skal køre nord for Lindholm, skal være batteridrevne, mens der netop er bestilt nye elektriske tog til hovedstrækningerne.
– Og det er det samme som at sige, at køreledningerne til el-drevne tog op gennem Vendsyssel pilles ud af planerne, og at fremtidens DSB-tog ikke kan køre til Frederikshavn, siger Peter Hvilshøj, administrerende direktør i Nordjyske Jernbaner.
Ladestationer kan måske være løsningen
Den nuværende aftale med staten om, at Region Nordjylland – med Nordjyske Jernbaner som entreprenør – står for den lokale togdrift i det meste af Vendsyssel, udløber til december. Regionen har ønsket den forlænget frem til 2030. Det tidspunkt var valgt, netop fordi man forventede, at de el-drevne nationale tog til den tid igen ville kunne køre helt til Frederikshavn. I mellemtiden skulle Nordjyske Jernbaner som en del af aftalen køre – som man gør i dag – de afgange i Vendsyssel, som DSB ellers i skiftende trafikaftaler har været bundet op på til køre til og fra Frederikshavn.
I udspillet fra regeringen lægges der op til, at aftalen om nordjysk styret regional togdrift i Vendsyssel forlænges til 2030, som regionen ønsker det. Men samtidig foreslås det altså, at strækningen fra Lindholm og nordpå skal betjenes “på en anden, både billigere og mere fleksibel måde,” nemlig med batteridrevne tog.
Regionsrådsformand Ulla Astman (S) vil nu kontakte partiernes transportordførere for at drøfte de spørgsmål for togtrafikken i Nordjylland, som regerings-udspillet rejser. Hun har tidligere mange gange argumenteret for vigtigheden af, at der også i fremtiden bliver direkte togforbindelse mellem Frederikshavn og København.
Regerings-udspillet lægger op til, at der etableres ladestationer til de batteridrevne tog i Hjørring og Frederikshavn. Det kan formentlig, vurderer Peter Hvilshøj, sikre driften i hele Vendsyssel. Dog vil man muligvis foreslå, at der på grund af afstanden også bliver en lademulighed i Skagen.
Sandsynligvis forudsætter projektet, at Nordjyske Jernbaners ikke så gamle diesel-drevne tog skal skiftes ud.
– Der er dog dem, der mener, at vore tog kan ombygges til batteridrift, men det er endnu uafklaret, siger Peter Hvilshøj.