Smyril Line afslører, at der er indgået en kontrakt med CIMC Raffles-værftet i Kina om at bygge to nye fragtskibe til virksomheden. Det er to identiske RoRo-skibe, der måler 190 meter i længden og har 3.300 lanemeter til trailere.
De nye fragtskibe vil slutte sig til Smyril Lines nuværende netværk, og de er planlagt til at begynde at sejle i 2026. Skibene er designet til optimal sødygtighed året rundt i Nordatlanten med stor vægt på vores besætningskomfort og velvære om bord.
Skibene designes i tæt samarbejde med Knud E. Hansen, marinearkitekter, der sammen med den store erfaring fra Smyril Line i Nordatlanten skal sikre, at skibene bygges til den særlige rute mellem Europa, Færøerne, og Island. Skibene vil være moderne og miljøvenlige og opfylde alle internationale emissionsstandarder.
Sammenlignet med virksomhedens eksisterende flåde vil de udlede markant mindre pr. transporteret ton. Samtidig bliver skibene udstyret med et batterisystem og mulighed for landstrøm, hvilket betyder, at havnedriften kan foregå uden emissioner. Skibene vil også være klar til at sejle på e-methanol, som vurderes at være det bedste fremtidige valg for grøn energi hos Smyril Line.
“Nu er det tid til at sætte os nye og større mål for at reducere emissionerne i Nordatlanten,” siger Jens Meinhard Rasmussen, administrerende direktør for Smyril Line.
“Selskabets hovedmål er at sikre sikker og pålidelig transport af både passagerer og gods, og at forbinde periferien af Nordatlanten med resten af verden. Med de nye skibe lægger vi vægt på at fremtidssikre og lede rederiet mod en grønnere energi. løsning og lede vejen for Smyril Line mod målene for dekarbonisering i vores flådefornyelse, hvilket understøtter den grønne omstilling i shippingindustrien.”
“Vi vil også transportere meget større mængder gods med mindre energiforbrug, end vi gør nu. Energibesparelsen vil være mindst 60 %. Dette er et vigtigt skridt for os for at nå vores mål mod netto-nul-udledning i 2050, samtidig med at vi kan tilbyde vores kunder en endnu bedre service. Vi har kørt ruter i Nordatlanten siden 1982. Dette er ikke bare en af verdens længste ro-ro- og ro-pax-ruter, men nok også den med de mest udfordrende sejlforhold.”
“Vi ved af erfaring, at sejlads på vores rute stiller store krav til både skib og besætning, og vi har derfor designet skibene med dette for øje,« slutter ens Meinhard Rasmussen.