Planloven er ændret, og kommunen har sendt en ny lokalplan i offentlig høring, som gør det muligt at etablere et Bilka ved siden af den nuværende A-Z butik.
Debatten for eller imod et Bilka-varehus i Hjørring har stået på i mere end 10 år, og en ændring af planlovens detailhandelsbestemmelser betyder, at Salling Group igen har planer om at etablere et varehus i Hjørring.
Salling Group, som ejer Bilka, ønsker at lave et såkaldt Bilka Food på 3300 kvadratmeter i tilknytning til A-Z, hvor man i dag kan handle mange af de samme varer som i et Bilka-varehus med undtagelse af dagligvarer.
– Umiddelbart så stiller jeg mig positiv til det. Der er et mundheld, som siger, at hvis en by har de tre B’er, Bauhaus, Biltema og Bilka, så er man godt kørende, siger Hjørring Kommunes borgmester Søren Smalbro (V).
Bilkas placering i Hjørring. Foto: Hjørring Kommune.
Bilka kan koste butikker
Et stort flertal i byrådet i Hjørring Kommune har et forslag om en ny lokalplan og kommuneplantillæg i offentlig høring om otte uger, som vil tillade etableringen af et Bilka varehus.
– Jeg tror, at vi skal være indstillet på, at Bilka kommer et eller andet sted i landsdelen, og hvis vi ikke får det til Hjørring, så kan jeg frygte, at det bliver lagt et andet sted, tilføjer Søren Smalbro.
Et Bilka i byen vil koste flere butikker i både Hjørring og oplandsbyer livet, lyder advarsel fra både Coop og De Samvirkende Købmand.
– Det vil betyde, at butikker i området omkring Hjørring og i små byer og lokalsamfund omkring Hjørring vil forsvinde, lukke og dreje nøglen om, og dermed er det en livsnerve i lokalsamfundet, som forsvinder, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop.
Han bakkes op af administrerende direktør hos De Samvirkende Købmænd, John Wagner:
– Det er en retning, som er i fuldstændig strid med alle anbefalinger om, hvad man skal gøre for at bevare en attraktiv bymidte, og hvad man skal gøre for at bevare de sidste butikker i landsdistrikterne.
SF vil ikke ændre kommuneplan
Planerne om et Bilka i Hjørring har stået på i mere end 10 år, men har ligget stille siden 2014. Her nedlagde staten veto mod planerne, fordi planloven ikke tillod den slags hypermarkedslignende indkøbscentre.
Siden er planloven blevet ændret omkring størrelsen på bydelscentre og butikker.
– Jeg kan godt se Salling Group har en strategi, der hedder, at de gerne vil have en større markedsandel, men jeg kan ikke se, at vi skal lave vores kommuneplan om for at imødegå dem, siger SF’s byrådsmedlem i Hjørring Kommune, Jørgen Bing.
Direktør klar til at gå til Højesteret
Beslutningskompetencen er også flyttet og ligger i dag hos kommunerne, og i Hjørring vurderer man, at hvis der laves to selvstændige butikker i stedet for et stort varehus, så vil projektet kunne gennemføres.
Men det er en omgåelse af loven, mener Coop og De Samvirkende Købmand.
– Det her er hypermarkedslignende konstruktion. Man tager en stor udvalgsvarebutik og har få meter over til en stor dagligvarebutik, og man har et stort fælles skilt, hvor der står Bilka, og man markedsfører den som en Bilka, og det er i strid med gældende planlov, siger administrerende direktør i De Samvirkende Købmænd, John Wagner og fortsætter:
– Det er vi parate til at forfølge til Højesteret om nødvendig.
Omsætningen i et nyt Bilka Food ved siden af A-Z varehuset vurderes at blive på 125 millioner kroner om året, og omkring 80 procent af omsætningen vil blive hentet i Hjørring Kommune.
Kilde: TV2 Nord.
Ja, selvfølgelig skal vi have et Bilka. Det er godt for konkurrencen og godt for forbrugerne.
Helt godnat, at det skal være nødvendigt at bøje loven, så det er nødvendigt at lave to forretninger lige op af hinanden. Almindelig fornuft vil resulterevinen samlet butik.
Reaktionerne fra Samvirkende Købmænd og Coop er forudsigelige.
Det er rent vrøvl. Der har i mange år været systematisk butiksdød over hele kommunen og det ganske land. Der er ikke tale om udkonkurrering.
SELVFØLGELIG! Skal vi have Bilka til Hjørring. Hver eneste dag, kører blandt andet Fjordline busser til Aalborg med Nordmænd.
Bussen kaldes Bilkabussen, da eneste formål er at handle stort ind i Bilka.
Den bus skal selvfølglig køre til Hjørring i stedet, så nordmændene kan handle lokalt hos os.
Når de så er færdige i Bilka, kan shoppeturen fortsætte i Hjørrings lokale butikker, i stedet for i storcenteret og Aalborg by.
Det er rent vrøvl tilsat en masse ønsketænkning. De gider da ikke handle i dine butikker, når de kan få alt i Bilka. Potentialet for en Bilka ligger ude i landdistrikteterne og på internettet.
Her har de diverse rema, netto, fakta, brugser, nærkøb, meny osv ikke en chance.
Man kunne da godt håbe, at skal de møller på Hirtshals havn producere brint, så bør ilten bruges på de lokale.
Men sjovt, at shopping i både Bilka og Detailforretninger fungerer i Aalborg! – Men lyder som du hellere sender turisterne og deres penge ud af kommunen.
Så vidt jeg ved, lever de små butikker fortsat i andre byer med Bilka. Så mon ikke det også vil ske i Hjørring.
Min viden om dette er gammelkendt, yderst faktuel og holder 100%. Det duer ikke at sammenligne med en tætpakket bykultur og Vores mere og mere tyndt besatte landdistrikter, hvor stadigt flere får længere og længere til elementære dagligvarer.
Lige nu er Superbrugsen i Sindal røget. Hvorfor? Jo, de er for mange med både Rema og Superland. Vil flere derfra handle fødevarer i Bilka, så vil de heller ikke købe de andre ting i de 2 tilbageværende.
Jeg har selv kommet med flere forslag til forbedring af turismen her i kommunen og i Nordjylland. Nye initiativer er i årevis ikke blevet hørt af de regerende i kommunen. Det er akkurat det samme med effektiviseringer.
Jeg har endda skrevet det her igen. Vil man virkelig basere sig så meget på norske turister, som i ævler om i rene feberfantasier og snuppe dem fra Aalborg, så skal den Bilka da ligge i Hirthals, hvor endnu flere skal køre kortest muligt og ikke vende omkring gadekæret i Hjørring 32 kilomter ekstra.
jeg har også bedt om, man laver pilotprojekter for vinterturisme med 2-3 mindre sommerhusområder, hvor der ryddes for sne og tømmes for affald. Her skulle de uanset hvad være garanteret 2 rigtige vintertilbud. Et af dem kunne være en teaterforestilling.
Jeg har bedt om opdaterede landkort for cykelturisme, hvor man også laver “svære” ruter. jeg har også bedt om, npår tyskerneikke må købe sommerhuse, så skal man sælge de bevaringsværdige huse i de nlrmest tomme kirkebyer med præstegård og det hele til dem.
Jeg har også bedt om et system af apps, så man som turist nemt kan finde langt mere og bedre end nu. Herunder at de, der kommer, måske kan lokkes til at besøge naturen indenfor kystlinjen og besøge værksteder og andet ved beting i forvejen med en kop kaffe og en rundvisning.
Jeg kan forsikre sig om som tidligere grænsehandler på Lybeck, at Jeg i den grad ikke gider trave rundt der og bussen heller ikke holder. Man starter meget tidlig morgen, kører langt og vil meget gerne hjem igen. Der var et stop undervejs hjem og ud, hvor Vi drak kaffe på en slags kro og strakte benene.
Det var så det fede ved Hirtshals og dets dagturister. Man var nøædt til at følge færgetiderne, hvorfor man havde en del timer, hvorfor det blev sandt, man gik lidt rundt, spiste efter pengepung og købte hvadsomhelst, man alligevel skulle bruge fra sko til kaffemakiner. Her var man vitterligt dagturist.
Men de færger blev vendt om i tiderne, hvorfor en del handel og den velkendte Slagter Winther desværre ikke er mere.
Jeg er ikke med på ligefrem at myrde butikker, der i forvejen har det meget svært og i forvejen har et svindende kundeunderlag, hvor stadigt flere er lavindkomster på pension på 13.000 istedet for jobs på mindst 20.000.
Det er helt latterligt nogen vil arguemneter for noget sådant.
Der er stadigt færre inndbyggere, hvoraf stadigt flere kun har pension. Ydermere handler stadig flere på nettet.
Vil man virkelig skaffe de mange fra norger, der fables om, så kommer der flest hertil ved at lægge butikken i Hirtshals.
Det er da sygt de stakkels købere også skal køre 16 kilometer frem og tilbage her i landet.
80% er i øvrigt en dårlig parameter, idet der jo er en AZ i forvejen.
Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.
Støterne til dette synes at være de samme, som har mishandlet stationsområdet i Hjærring by og endog har sat Allborg tunnelen skakmat med Vores egen, der endog har elevator.
.
Hovedfejlen ved kommunalreformen synes at være, man ikke uskiftede forældede holdninger, der var årsag til den.