I snit er prisen på frisk fisk steget med 17,1 procent i perioden maj 2021 til samme måned i år, viser tal fra Danmarks Statistik. Prisen på frossen fisk er til gengæld faldet med 2,4 procent i samme periode, skriver DR.
I Hirtshals tager størstedelen af fiskerne da også stadig på havet, men de kan altså også kun lige akkurat holde skindet på næsen, lyder det fra Niller alias Niels Kristian Nielsen, som er formand i Hirtshals Fiskeriforening.
– Fartøjer her fra havnen vælger stadig at tage ud og fiske, selvom brændstofpriserne er rigtig høje. Det er ikke for god en økonomi, men det er værre at ligge stille, så de prøver at se, om de kan få hjulene til at køre rundt, siger Niller til DR.
– Man prøver at finde fiskepladser tættere ved havnen, så man ikke har så lang sejlads, fordi brændstof er utrolig dyrt, og det koster mange penge, hvis man skal sejle langt efter det, tilføjer formanden fra Hirtshals.
Nieller er ellers lidt i tvivl om, hvad han skal sige til de stigende priser på fisk. På den ene side betyder det, at hans medlemmer får det til at løbe rundt, men på den anden side er det blevet dyrere for andre at købe fisk.
– Vi er nødt til at tænke sådan, at så længe vi kan få den gode pris, så kan vi lige få hjulene til at køre rundt og så håbe på, at brændstofprisen falder lidt igen, fastslår Niels Kristian Nielsen.
Læs hele artiklen ved kilden her hos Danmarks Radio.
Det er da fint nok. Men der mangler nogle mere permanente forandringer for erhvervet og resten af os.
De kan kun løses i helheder sammen med andre benyttere. hvor man systematisk hjælper hinanden.
Mine bedste bud er man forbedrer de danske farvande ved kystsikring, delvist oplukning af inddæmmede opvæksområder og man simpelthen udsætte fisk, hvor de ikke er mere.
Af de store projekter, så er der den uafklarede for Limfjorden men og fx Mariager og Randers fjord. Mna må for Limfjordens vedkommende beslutte sig til, om den skal clre stadigt mere åben mod vest. Den kedelige er, man nu har det sådan, at fx havnefronten i Aalborg er i enden af en tragt, hvor vandet presser ind og stuver.
Så der burde være et interssefællesskab for en større Limfjord med et større liv af al slags.
Med en længere kystlinie burde der også komme flere og bedre pladser til de nyligt donerede sheltere med Maersk. Derved ville der også blive flere smukke lavvandede steder for kanoer, kajakker og små joller.
Som oplagte eksempler kunne man åbne op for bagvandet ved Gjøl og Øland. Man burde også grave en kanal helt til Lund fjord uden det generede den bødvendige trafik på dæmningen.
Der er jo sket lidt. Det går bare langsomt. Halkær og Villerslev(Vitskøl) sø er gode eksempler. Man har også en række genetableringer af åer. Det er ko mest for sportsfiskere, men der bør da vel falde en enkelt laks af til dem i fjorden nu og da.