2022 blev et rekordår for Hirtshals Havn, hvor der endelig kunne sættes et solidt punktum for coronapandemiens indflydelse på havnens aktiviteter. Med en omsætning på 84,9 millioner kroner kan havnen således notere sig en stigning på knap 12 procent i forhold til året før.
Omsætningen og resultatet før skat på 6,4 millioner kroner er først og fremmest fremkommet ved en normalisering af bil- og passagertrafikken, som nu er tilbage på samme aktivitetsniveau som i 2019. Samtidig er godsmængden steget med 8,2 procent fra 2019 til 2022.

– På trods af stigende priser på blandt andet elektricitet, vedligeholdelsesopgaver og olie forårsaget af de geopolitiske omstændigheder har vi alligevel formået at lande et tilfredsstillende resultat, ikke mindst fordi vi havde kalkuleret med store udgiftsmæssige stigninger. Det er vi naturligvis meget stolte af, siger Bestyrelsesformand for Hirtshals Havn Anker Laden-Andersen.
Hirtshals Havn har ligeledes oplevet en stigning inden for fiskeri for andet år i træk. Her er omsætningen for Fiskeauktion Nord steget med 17 procent i forhold til 2021, hvilket både skyldes en bedre prisdannelse på fiskene og større mængder.
Anlægsinvesteringer til de forberedende arbejder i forbindelse med havneudvidelsen blev der desuden arbejdet intenst med i 2022. Udvidelsen omfatter blandt andet en ny indsejling og et ydre forhavnsbassin, som skal forbedre indsejlingsforholdene markant, så det bliver muligt at anløbe havnen både med større skibe og i hårdere vejr.

Samtidig skal udvidelsen give plads til etablering af yderligere opmarch- og erhvervsarealer, så der bliver endnu bedre plads til blandt andet at realisere havnens støt stigende aktiviteter inden for den grønne omstilling.
– Vi har i løbet af 2022 arbejdet intenst på at lande flere konkrete aftaler om partnerskaber, som alle har CO2-reduktion som fællesnævner – eksempelvis aftalen omkring Greenport Scandinavia med blandt andre INEOS Energy om udskibning af CO2 fra nordjyske biogasanlæg. 2023 er også allerede kommet godt fra start med blandt andet aftalen om etablering af tankanlæg med flydende gas (LNG) til tung trafik. Greenport North, som arbejder med grønne udviklingsprojekter på Hirtshals Havn, har en stor del af æren for realiseringen af disse projekter, som kun intensiveres i løbet af de kommende år, siger Per Holm Nørgaard, CEO for Hirtshals Havn.

Fakta – Hirtshals Havn årsregnskab 2022:
Omsætning: 84,9 millioner kroner
Resultat før skat: 6,4 millioner kroner
Godsmængde: 1,95 millioner tons
Lastbiler: 144.000
Personbiler: 780.000
Passagerer: 2.369.000
Fiskeri (værdi af landinger): 417 mio. kr.
Kilde: Hirtshals Havn.
Stor tilfreds med resultatet ..
Ja ja
Det kan da vist ikke blive mindre 7,53 % ..
Og så vil de udvide havnen for milliarder
Det må være på forventet indkomst..
Et lille overskud på 7,53%
Det dækker vist fremadrettet,som en skrædder i helvede
Mon ikke havnen trænger til en kæmpe rationalisering og besparelser
En havneudvidelse får tilskud til dette og hint. .Der er jo tale om en investering, som nogen higer efter.
På land er det meget almindeligt at virksomheder ved nødvendige ny vejanlæg betaler noget af fortove, kloaker, strøm, vand, varme, cykellstier, internet osv.
Historiens vingesus med det fejlbeliggende varmeværk burde skræmme mange til forsigtighed. Fejlen ses ogspå inde i land, hvor den ekspansion ikke kom alligevel.
Og den gamle by er mange steder totalt forældet. Der er og vil ikke komme ny indbygere til alle de tomme huse. Så man også her lægge gode planer. Det tæller slet ikke, man får 5 huse mere til at kunne blive sommerhuse.
Og det gælder også inde i landet, så Jeg er faktisk tilfreds med havnens drift i almindelighed, hvorfor man så bør have mere tid til resten.
Godt man har lykkes med at økonomisere. Jeg undrer mig lidt, for der er jo reduceret trafik på Langefjord.
Resten er der mange brud i for en som mig.
Der er hårdt brug for at skifte fra dyr gas og afhængighed´for varmeværket; men man har som varmeværk/havn ikke planer om det. Man har heller ikke som en lile hjæloer noget om solceller, trods der er masser af diskret plads, når der ikke er minkfarme på Terpet mere. Hvad kan den jord ellers bruges til.
Jeg skal endnu engang ytre mig om plads. Andre mennesker kan godt godt bygge i flere etager kældre inclusive. Der er lidt for mange veje på arealet. Godt man rydder dte brugeligt væk.
Jeg forstår stadig ikke, man vil udvide havnen. Hver gang man udvider noget får man flere faste udgifter til flere og længere forbindelseslinier.
Man bør derfor uddybe, så man får mere plads il det indkommende. Og skal det LNG remoulade MINUS være her, så er det mest til skibe.
De er faktisk ude på vandet. Det er da meget almindeligt man pumper ikke bare olie men også vand og fx kort ganske langt. Så de dybtgående skibe bør slet ikke ind.
Og er det m handel med friske fødevarer, man gpår glip af, så har Jge faktisk set hvordan det foregår helt i Ras El Khaima.
allerede dengang denede kunne man komme hejse adskllige ton mad æg inkludederet op og hurtigt skifte besætninger ud i bedste flyvebådsstil.
Slutteligt ligger der i det jo også et kvalificeret bud på, hvor en strømproducent tilknyttet evighedsmakinen helst kun gør gavn.Det bør man da vide noget om som havn.