Det almindelige skoleskema er for alle 3.g’ere på Hjørring Gymnasium i denne tid erstattet af tid til individuel fordybelse.
I denne og næste uge er alle 3.g’ere nemlig hjemme for at skriveSRP – studieretningsprojekt. Eleverne har selv valgt, hvilke fag de vil skrive projektet inden for, og de er også selv kommet frem til emnet. De har været i gang med forberedelserne til projektet i flere måneder, og undervejs har de fået sparring og gode råd af de lærere, de har fået tilknyttet som vejledere.
2.hf-klasserne arbejder også her op til påskeferien på en større skriftlig opgave, som følger samme principper og har samme formål som studieretningsprojektet.
Selvstændigt og spændende projekt
En af de elever, der er godt i gang med at skrive SRP, er OliviaHøyer Samuel, som går i 3.x på Hjørring Gymnasium. Hun går på en naturvidenskabelig studieretning og har valgt at skrive sit projekt i bioteknologi og dansk. Da der tidligere på ugen var skrive- og vejledningsdag på gymnasiet, brugte hun hele dagen i et laboratorium for at arbejde på et forsøg, som skal indgå i hendes projekt. Hun skriver om sammenhængen mellem livsstil og udviklingen af kræft, og i den forbindelse undersøgte hun, om nogle stoffer laver mutationer, som forårsager kræft.
Olivia er godt tilfreds med at skrive SRP: ”Jeg synes, det er spændende. Det er dejligt at fordybe sig i noget, man interesserer sig for. Og det er også rart med nogle dage, der adskiller sig fra de almindelige skoledage”, forklarer hun og fortsætter: ”Ved at arbejde så selvstændigt bliver vi forberedt på, hvad der venter os på et studie og senere i arbejdslivet”.
Forberedelse til fremtiden
Olivias opfattelse deles af rektor Elsebeth Gabel Austin: ”Det er et vigtigt, at afgangseleverne på egen hånd fordyber sig i et selvvalgt emne, idet de på den måde opnår vigtige studieforberedende kompetencer”, betoner hun og tilføjer: ”Når eleverne til sidst evaluerer på deres gymnasietid, er studeretningsprojektet også noget af det, som, de selv synes, har været særligt udbytterigt og studieforberedende.”
Elevernes individuelle fordybelse varer foreløbigt indtil fredag før påskeferien, hvor projektet skal afleveres, men til sommer skal3.g’erne igen arbejde med deres selvvalgte emne. De skal nemlig til en mundtlig eksamen, hvor de skal præsentere deres studieretningsprojekt og besvare uddybende spørgsmål.