Tidskrævende opgaver er der masser af, når det handler om kommunikation og markedsføring. Optage og redigere video, sætte sig ind i SEO og algoritmer på sociale medier, skrive tekster, redigere hjemmeside, lave grafiske materialer osv.
Måske ikke mere tidskrævende end på så mange andre fagområder, kunne man sige – men for mange virksomheder, er det opgaver, som bliver nedprioriteret, fordi de som sådan ikke er en del af den daglige og nødvendige drift.
For Business Hjørring er det en strategisk beslutning at ansætte og samarbejde med studerende. Én ting er ressourcerne og de kompetencer, de kommer med, men det er også for at tage vores egen medicin. Studerende kommer rigtig ofte på tale, når vi er ude i virksomhederne og sparre omkring forretningsudvikling og arbejdskraft.
”For os er studentermedarbejdernes hjælp nærmest uundværlig i hverdagen.” siger kommunikationsansvarlig Trine Studsgaard Gleager. ”I hvert fald kunne vi ikke komme så hurtigt i mål med de ting, vi sætter os for, uden dem. Og så er det forfriskende med ny viden, de unges øjne på og tilgang til tingene – de er hurtige til at lære nyt og gode til at tænke lidt mere ud af boksen.”
Studerende fra både UCN og AAU
Camilla Skjoldborg Krogsgaard blev ansat i 2020 i det daværende Hjørring ErhvervsCenter inden sammenlægningen til Business Hjørring. På daværende tidspunkt læste hun Grafisk Designteknolog på UCN. Uddannelsen blev toppet med endnu en uddannelse på UCN – nemlig markedsføringsøkonom, som hun i disse måneder er ved at færdiggøre.
Frederik Nørskou Pedersen læser Kommunikation og Digitale Medier på Aalborg Universitet og er på sit 4. semester. I fritiden er han ret vild med at optage og redigere video, hvilket for et år siden talte godt ind i Business Hjørrings ambition om at blive bedre til at kommunikere via den kanal.
Begge er de ansat 10 timer om ugen i en fleksibel ordning, tilpasset deres studie og hvor de også har mulighed for at arbejde hjemmefra.
”Specielt når de studerende bor i Aalborg – som man skal forvente, at mange gør – er det vigtigt, at man kan tilbyde lidt fleksibilitet for at tiltrække dem til de jobs, vi har i Hjørring kommune”, siger Trine S. Gleager.
De studerende får studierelevant erhvervserfaring
Men gevinsten for de studerende handler selvfølgelig også om at få noget studierelevant erhvervserfaring, som de kan skrive på CV’et og som kan være med til at ruste dem til et liv efter studiet. Noget som Frederik og Camilla er enige om, at jobbet hos Business Hjørring har givet dem.
Camilla siger om sine knap 3 år i studiejobbet:
”Jeg har været rigtig glad for at være hos Business Hjørring. De har skabt rammerne for udvikling, både fagligt og personligt, og der er blevet taget højde for, at jeg har været under uddannelse, og derfor stadig havde mange ting at lære.”
Hvornår giver hjælpen mening?
Erhvervskonsulent Tinna Holmager Olsen oplever, at mange virksomheder netop ser muligheder med studerende, når det handler om kommunikation og markedsføring, specielt på sociale medier:
”Typisk i de mindre virksomheder er det et område, man hverken har tid eller kompetencer til – og måske har man heller ikke nok opgaver til et fuldtidsjob.”
Business Hjørring ser dog også en stigende efterspørgsel efter studerende, der har viden indenfor andre områder. Digitalisering og grøn omstilling er nogle af de meste aktuelle emner, hvor virksomhederne har brug for kompetencer udefra.
Business Hjørring hjælper gerne med at identificere, hvor din virksomhed kunne have gavn af et samarbejde med én eller flere studerende. Er man ikke interesseret i en ansættelse, er der også mulighed for praktik- eller projektforløb.