Af Susanne Flydtkjær

Regionsrådsmedlem
Enhedslisten
På Hirtshals Havn passerer der omkring 200.000 trailere årligt. En meget stor del kunne fragtes meget mere klima- og miljørigtigt, hvis godset kunne komme på skinner i stedet for på lastbiler. Som det sker i dag.
Og skal der også være fremtid i færgedrift og fragt gennem korridoren – Jyllandskorridoren – ja så skal der sættes helt andet pres på kravet om opgradering og elektrificering af jernbanenettet helt til Hirtshals – og Frederikshavn for den sags skyld.
For kravet om elektrificering af jernbanenettet har ikke fyldt – og fylder stadig ikke meget i den politiske debat hverken i regionen – eller i de nordjyske kommuner – kun en dyr limfjordsforbindelse som vil give mellem 2-4 minutters hurtigere transport for nogle – ja og længere transporttid i bilen for andre – hvis man skal tro på vejdirektoratets egne tal – har været i politisk fokus.
Men elektricifiseringen burde absolut fylde meget – rigt meget – for opgraderingen og elektrificeringen af det nordjyske jernbanenettet er helt nødvendig for at sikre fortsat prioritering af Jyllandskorridoren i EU, udvikling og jobskabelse i Nordjylland.
EU har for længst besluttet at gods skal på jernbane – det genfindes i stort set alle de infrastrukturprioriteringer, der tages i EU. Og lever medlemsstaterne ikke op til prioriteringen – så falder støtten bort.
Norge og Tyskland har for længst besluttet at gods skal på skinner – og på elektriske tog.
Men hele forudsætningen for at det kan ske gennem Jyllandskorridoren, er at det prioriteres at der kommer to spor flere steder, vigespor andre steder og elektricitet på jernbanerne nord for Aalborg til Hirtshals.
Ellers køres godset på jernbane over Femern – Sjælland og op gennem Sverige. Via STRING-korridoren. Helt uden om Nordjylland.
Har det nogen betydning for Nordjylland? ja i alle højeste grad – for kommer der ikke gods med færgerne i Nordjylland – så er der ikke forretningsgrundlag for at have færgeruterne. Det er ikke de danske skiturister og norske sommerturister der holder liv i færgerne – det gør godset, der er med hele året.
Det giver hverken vækst, udvikling eller jobskabelse. Og for lokalområderne i både Frederikshavn og Hirtshals vil det betyde den langsomme uddøen.
Der er brug for at nordjysk interessevaretagelse på infrastrukturområdet kommer i et helt andet gear end ærgerlig snak om motor- og omfartsveje og p-pladser, men i stedet får fokus på vigespor og elektrificering af det nordjyske jernbanenet – også i forhold til Christiansborg.
Toget kører lige om lidt.



Hvorfor mener du, at elektrificering er løsningen? P.t. er der tilsyneladende ikke interesse for at bruge jernbanen til fragt af tungt gods.