Nemt, bekvemt og hurtigt. Det er de krav, de fleste af os stiller, når vi bestiller varer eller dagligvarer på nettet.
Men med den stigende e-handel følger også en sværm af varevogne, der suser rundt helt ude på villavejene, så danskerne kan få leveret varerne helt til døren.
Og myldret af varevogne er ikke uden problemer, for det har negative effekter på CO2-udledningen og trafiksikkerheden. Sådan lyder det fra ITD, som peger på en lang række problemer med de mange varebiler.
-Den store udvikling i varebiler, der kører med gods og varer skaber en skævvridning i transportmarkedet, bl.a fordi godstransport med varevogne ikke er underlagt de samme regler om bl.a. uddannelse og sikkerhed, som transport med lastbiler er, siger Jens Hvid Bang, politisk konsulent i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Senest har Rådet for Sikker Trafik offentliggjort tal, der viser, at varebiler i langt højere grad er involveret i ulykker end personbiler. Og undersøgelser viser, at der udleder markant mere Co2, hvis store godsmængder transporteres med mange varebiler frem for en enkelt lastbil.
Og det rejser store spørgsmål om de mange varebilers betydning for klimaet og trafiksikkerheden.
-Varebiler fylder op til 25 gange mere på vejene, og de udleder næsten 7 gange så meget CO2 per palle, der bliver transporteret, siger Jens Hvid Bang og fortsætter.
-De store lastbiler kan naturligvis ikke køre rundt i vores beboelsesområder. Men med bedre planlægning og regulering er der ingen tvivl om, at man vil kunne distribuere smartere og mere klimavenligt og sikkert, end vi gør i dag.
ITD opfordrer derfor til, at der bliver kigget grundigt på forholdene for transport med varevognene og konkurrencevilkår på transportmarkedet.
-Konkret opfordrer vi transportminister Trine Bramsen og Folketingets partier til helt grundlæggende at se på reglerne for kørsel med varevogne. Det handler om at sikre, at chaufførerne er ordentligt uddannede, og at transporten med varebiler foregår trafiksikkert og under ordnede forhold. Vi mener, at der skal stilles de samme høje krav til varebiler, der bringer gods ud, som der stilles til kørsel med lastbiler, afslutter Jens Hvid Bang.
Ja lad os endelig jage varebilerne, så ejerne ikke gider at køre mere, så kan vi få de helt store lastbiler til at køre på villavejene, de larmer og forurener mere en varevognen, så der er en stor gevinst for klimaet, i øvrigt så er der krav til varevogne, chauffør uddannelse, vognmandstilladelse, så hvor er det at man vil stramme??