Af Svend-Erik Andersen
Formand for Danmarks Fiskeriforening
Der skal ikke herske tvivl om, at jeg er meget tilfreds med, at politikerne i sommer besluttede at befri fiskeriet fra CO2-afgiften indtil 2029. For så længe vi i fiskeriet ikke har omkostningseffektive alternativer til diesel, så er det nytteløst at opkræve CO2-afgifter. Særligt når der er god mulighed for at tanke afgiftsfri diesel i udlandet. Så er det decideret hul i hovedet og kan betyde, at der på bundlinjen bliver brugt endnu mere brændstof. Stik imod intentionen.
Derfor fortjener politikerne stor ros for at have anerkendt det problem og ovenikøbet fundet en løsning på kort sigt. En løsning, som Folketinget lige nu behandler, så fiskeriet kan blive fri for CO2-afgiften fra næste år. Det er mægtig godt.
Systemet er klar
Her stopper roserne til gengæld. For desværre er virkeligheden den, at myndighederne endnu ikke har fået stoppet betalingen af CO2-afgifter i 2025. Og vi har endnu ikke fået en krone tilbage i fiskeriet, og det er jeg mildest talt forundret over. For det vil være så let som at klø sig i nakken at kompensere fiskerne hurtigt og effektivt.
På mandag – den første december – er vi mange, der skal afregne moms for tredje kvartal af 2025. Det er dermed tredje gang, der modregnes 53 procent af den indbetalte CO2 afgift på 2,26 kr. i momsafregningen. Det sker i henhold til grøn skattereforms indfasningsmodel, hvor der i 2025 skal betales 47 procent af 750 kr.pr tons CO2 (svarende til 1,06 kr. per liter diesel) og alle får dermed 1,20 kr. refunderet igennem momsafregningen. Let og smertefrit, hvis man altså ser bort fra, at vi har lagt penge ud for staten i op til fem måneder.
Ovenstående viser, at der faktisk allerede er styr på, hvordan man kan betale pengene tilbage. Faktisk er det bare et spørgsmål om at ændre modregningsprocenten fra 53 procent til 100 procent.
Alligevel sidder vi nu her. Det er ti måneder siden, at regeringen fremlagde planerne om at udskyde CO2-afgiften. Og vi har ikke fået så meget som en bøjet femøre, og det ser ikke ud til, at kompensationen er lige om hjørnet. Og det er altså alvorligt.
Pressede fiskerivirksomheder
For CO2-afgiften er en betydelig udgift for den enkelte fisker, og det er ikke småpenge, fiskerne har til gode. Derfor er det også et betydeligt likviditetstræk for den enkelte virksomhed. Et træk, som kan betyde, at den enkelte fiskerivirksomhed er nødt til at forhøje kreditten i banken for at håndtere udgiften. Og så vokser den i forvejen høje regning for CO2-afgiften. Jeg synes ærlig talt ikke, det er rimeligt, at det går ud over fiskerne, at myndighederne behandler den her sag i sneglefart, når nu løsningen ligger lige til højrebenet.
Min opfordring til politikerne er derfor fuldstændig klar. Nu er det på tide at de stempler ind og får det her på plads, så sagen ikke trækker yderligere i langdrag. Myndighederne har al den viden, de har brug for. De har systemet på plads, og de ved, hvad der skal gøres. Der er ærlig talt ikke gode grunde til at forhale den her proces yderligere. Vi skal have vores kompensation. Og det skal være i en fart uden komplicerede ansøgningsprocedurer, så vi ikke drukner i bureaukrati og unødvendige finansieringsomkostninger.


