Af Thomas Klimek
Byrådskandidat til KV25
Socialdemokratiet
Jeg troede ærlig talt først, at det var en joke, da jeg så indslaget på TV2Nord.
En forælder til en elev i 6. klasse på Midtbyskolen i Brønderslev, Jacob Høfler, havde på AULA beklaget sig over, at læreren i hjemkundskab, havde anvendt en fløjte til at forsøge at få elevernes opmærksomhed og ro i undervisningen.
Ifølge Jacob Høfler betragter han det som et ”overgreb”. Høfler mener, at ”det er respektløst”, og at man behandler eleverne ”som dyr”.
Jacob Høfler varslede også på AULA, at ”det får konsekvenser,” og bad lærerne om at overveje deres karrierevalg. Om konsekvensen var at komme i tv skal være usagt, men et fløjt i et klasselokale kan åbenbart godt konkurrere om sendetiden i nyhedsdækningen.
Nuvel, tv-indslaget og forældrereaktionen er et præmieeksempel på den virkelighed, som tager alt for meget undervisningstid ude i den danske folkeskole. En ting er, at en klasse kan være urolig, men det helt store problem er hvis forældre bakker op om dårlig opførsel og vender skytset mod skolen og lærerne. Det sker desværre alt, alt for ofte. Det er jo fuldstændigt håbløst, men på ingen måde et nyt fænomen som Jacob Høfler repræsenterer.
Folkeskolen, lærere og pædagoger er magtesløse, hvis/når forældre ikke er deres egen opgave voksen og nuanceret bakker op om forsøg på at skabe ro og orden, så undervisningen kan finde sted. Den type forældre gør deres børn en bjørnetjeneste, og de risikerer at få et chok, når de bliver voksne og deres mor eller far ikke er der til at feje for dem i et og alt.
Og så er vi nok en hel del, der frygter lidt for alle vores frivillige trænere i håndbold, fodbold og meget andet, hvor en fløjte nu om dage åbenbart er et middel til overgreb …



Hvor er det fint beskrevet, og rammer helt plet👍
Er ikke tilhænger af skribentens synspunkter/politik, men her må jeg gi ham ret!
Tak, Morten 😉
“Hvis en fløjte i hjemkundskab er et overgreb, hvad kalder vi så virkeligheden udenfor klasselokalet?
Det er tankevækkende, at vi i en tid med stigende mistrivsel blandt børn, vælger at skyde på dem, der forsøger at skabe struktur og ro. Læreren brugte ikke fløjten som straf – men som et desperat forsøg på at få undervisningen til at fungere.
Måske er det ikke fløjten, der er problemet. Måske er det, at vi har fløjtet forbi en vigtig samtale om ansvar, opdragelse og respekt.”
Tak for indsparket Thomas