Af Tommy Sørensen
Hjørringvej 299
Sindal
“Dødscamp” Sindal er det rette navn på Hjørring Kommunes nye plejecenter til 96 beboere og en pris på c 266 mill – kommunens andel c 93 mill, lejlighedspris 8800/mdr – på grund af den valgte beliggenhed. “Dødscampen “skal erstatte det naturskønne, idyllisk beliggende Vendelbocenter.
Placeringen er klods op af hovedvej og bane. En vej hvor der gennemsnitlig årligt kører 8o75 biler i døgnet Vejdirektoratets tælling er c ud for” dødscampen.”. Og en bane med 40-50 toggennemkørsler i døgnet med tilsvarende støjende opbremsninger , accelrationer før Sindal station. Dertil kommer tusindvis af køretøjer, der kører ned til forretningerne gennem rundkørslen. Hele rundkørselområdet og hovedvejen mod vest er rødlilla (fareklasse 1 ) af livsfarlig partikel og støjforurening på myndighedernes kort. Til sammenligning kører der i snit c 4000 køretøjer i døgnet mellem Hjørring og Løkken. Altså under det halve af trafik intensiteten forbi” dødscampen.”
Århus universitets nationale center for miljø og luftforurenings interaktive kort viser partikelforurening i hele området med kvælstofoxider,NOX partikler, black carbon, dækasfalt støv 5400/cm3, sod,svovl– til indånding for sårbare beboere og personale. Forskningsstudier påviser at udsættelse for partikler i den mængde i luften øger significant risikoen for at dø. Partikelforureningen giver betændelse i blodkarene, åreforkalkning, reducer lungekapaciteten og immunforsvar, hjertekarsygdomme og andre langtidsskader. Akutskader : Åndenød, astma, irritation af øjne,næse og hals. Luft og støjforurening falder altid nedad. Altså her over hele “dødscampen.”
Efter vejdirektoratets støjmåling fra 2017– en ny opdateret er på vej– skifter støjforureningen fra selve vejbanen fra rød 68-73 decibel, vejkanten orange 63-68 og gul op til 75 m fra vejkanten 58- 63 decibel.– Lovkrævet byggeafstand.– hvilket svarer til det sydvestlige hjørne af Kirkens korshærs bygning. Til alle tallene skal der ifølge miljøloven reduceres med 5 decibel aften og 10 nat før lovligt. Byplanlæggere skal ved NYT boligbyggeri holde støjende , partikelforurenende trafik– køretøjer/tog – adskilt fra boligen efter gældende lov. Efter loven i en afstand på 100 m fra en målt vejstøj på 48 decibel. Dvs” dødscampens” byggelinjer er mindst 175 m fra vej. Lidt kortere til banen da grænsen her er 64 decibel minus reduktionen til 54 decibel. Togene klarer fint at overskride de grænser. Ved nyt boligbyggeri måles altid støjgrænser med ÅBNE vinduer. Falck og ambulancers udrykningshorn larmer med 120 decibel. Falck station er nabo og beriger dag og nattens lyde med c 60 udrykninger.
Miljøstudier konkluderer at frafikstøj påvirker helbredet i mange negative retninger. Ubevidst stress, hjertekarsygdomme. C300 dødsfald årligt. Tallet vil stige når Sindal” dødscamp” er etableret– I planlovens P16 forbydes nye boliger i støjkonsekvensområder og mindst 100 m fra fastsatte støjgrænser. Dvs 100 m fra støjkilde. Vej 48 decibel og ved bane 54 decibel udregnet med ÅBNE vinduer. Nye boliger skal efter loven indrettes med bagsiden mod støjkilder. Boligblok 1 og 3 i “dødscampen “er dermed klart ulovligt udformet. Langs banen skal der efter miljølovens P 11 etableres jordvold i en højde af 2 m over spor ved nye boliger. Her vil det give en vis beskyttelse mod permanent ” biogasparfume” af tøj og hud.–muligvis ?. Sindal biogas er placeret c 1500m syd for dødscampen.
I mange år blev Sindal nævnt i DMIs vejrmeldinger på grund af landets laveste kuldegrader. De blev målt i det område hvor “dødscampen” skal bygges. Kører man i frostvejr ned fra området ved Sindal Gl kirke til byggearealet falder temperaturen op til -2 til -3 kuldegrader ned til” kuldemarken”.
Området har et utal af gange været oversvømmet. Sidst onsdag d 14-15 oktober 2014 , hvor et gigantisk skybrud skyllede hovedvejen mellem Sindal og Hjørring væk ved Fjelsted bæk. Samt 3 store banedæmninger mellem Sindal og Sønderskov. Skinnerne dinglede frit i luften. Da blev Sindal atter en halvø. 15-16 september 1994 var alt oversvømmet på begge sider af vejen ind til Sindal. Et voldsomt skybrud fra nordøst gav på 24 timer c 164 mm regn. Samtidig pressede Nordsøens enorme bølgekræfter med back up fra polarhavet Uggerbys ås vand tilbage. Når det sker kommer oversvømmelserne i formel 1 tempo. I århundrede har man sagt ved den type vejr. om efteråret. ” Nu går laksen op ” Det sluttede brat, da elværket ved Bindslev blev bygget o 1920. En nu afdød nabo fortalte, han var med til at fange den sidste laks i Uggerby å i sommeren 1933 i høllerne ved ejendommen Horsholt. Den vejede 33 pund– sagde han. Utysket var blevet jaget i flere år. Det åd alle de andre fisk.
I juli 1987 var der samme slags skybrud. Politiet blev alarmeret midt om natten for at redde kvierne i indhegningerne syd og sydvest for Sindal fra druknedøden . Lige syd for byggepladsen . Arealet var oversvømmet. Men den største oversvømmelse i nyere tid var nok i sept. 1934. Da var der ingen vej vestpå fra Sindal kun vand. ” Den fine vej “. Vejen blev lagt på ” pynt ” på en dæmning , da strækningen mellem Sindal og Sønderskov blev asfalteret i 1929. ” Månne pææng” sagde de gamle.– “Vejmandshuset” står der endnu. Hjørringvej 50. En 13 årig dreng fra Sindal druknede i vandmasserne ( Stillers) Han faldt overbord fra en tømmerflåde. Han er aldrig blevet fundet. De første mange år derefter var der ingen i Sindal og omegn , der spiste ål. Listen over oversvømmelser er lang. Grundvandet på byggepladsen står så højt, at entreprenøren må foretage grundvandssænkning døgnet rundt. I modsat fald, vil der hurtigt dannes en c 1 m dyb dam.
Sindal sogn, Sindal kommune, Hjørring kommune har aldrig haft planer om at etablere et parcelhuskvarter på arealet. Heller ingen private investorer vil drømme om at placere boliger eller et friplejehjem på marken.– Kommunalbestyrelsens flertals intentioner med placeringen er muligvis, at dødeligheden på” dødscampen “vil blive så høj, at hele Hjørring kommune kan nøjes med et ældrecenter.
Der vil så blive rush i byggeriet af friplejehjem.
Ankestyrelsen, Tilsynsrådet har modtaget en skriftlig alarm.– Partikel og støjforureningen af arealet gør at det hele befinder sig i højstøjkonsekvensområde. Miljø og planloven regler for nybyggeri er tilsidesat. Det betyder at tilsynsrådet ikke kan udstede en ibrugtagningstilladelse.
De nye seniorboliger på den modsatte side af hovedvejen er tilsyneladende ulovligt opført i forhold til plan og miljøloven. Det berettiger beboere og bygherre til erstatning. Juridisk rådgivning er gratis
Sindal camping 1,5 km mod vest er beskyttet af store jordvolde mod partikel og støjforurening i lang afstand fra vej. Ved nyt boligbyggeri foreskriver planloven meget længere afstand