• Annoncering
  • Kontakt
  • Retningslinjer
  • Privatlivspolitik
Prøv vores mørke tema
NordsøPosten.dk

Topbanner

  • Nyheder
  • Kultur
    • Kultur i Hirtshals
    • Kultur i Hjørring
    • Kultur i Løkken/Vrå
    • Kultur i Sindal
  • Sport
    • Sport i Hirtshals
    • Sport i Hjørring
    • Sport i Løkken/Vrå
    • Sport i Sindal
  • Erhverv
    • Erhverv i Hirtshals
    • Erhverv i Hjørring
    • Erhverv i Løkken/Vrå
    • Erhverv i Sindal
  • Politik
    • Politik i Hirtshals
    • Politik i Hjørring
    • Politik i Løkken/Vrå
    • Politik i Sindal
  • Fritid
    • Fritid i Hirtshals
    • Fritid i Hjørring
    • Fritid i Løkken/Vrå
    • Fritid i Sindal
  • Debat
    • Debat i Hirtshals
    • Debat i Hjørring
    • Debat i Løkken/Vrå
    • Debat i Sindal
  • Børn & Unge
    • Børn & Unge i Hirtshals
    • Børn & Unge i Hjørring
    • Børn & Unge i Løkken/Vrå
    • Børn & Unge i Sindal
  • 112
    • 112 i Hirtshals
    • 112 i Hjørring
    • 112 i Løkken/Vrå
    • 112 i Sindal
  • Navne
    • Navne i Hirtshals
    • Navne i Hjørring
    • Navne i Løkken/Vrå
    • Navne i Sindal
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
  • Nyheder
  • Kultur
    • Kultur i Hirtshals
    • Kultur i Hjørring
    • Kultur i Løkken/Vrå
    • Kultur i Sindal
  • Sport
    • Sport i Hirtshals
    • Sport i Hjørring
    • Sport i Løkken/Vrå
    • Sport i Sindal
  • Erhverv
    • Erhverv i Hirtshals
    • Erhverv i Hjørring
    • Erhverv i Løkken/Vrå
    • Erhverv i Sindal
  • Politik
    • Politik i Hirtshals
    • Politik i Hjørring
    • Politik i Løkken/Vrå
    • Politik i Sindal
  • Fritid
    • Fritid i Hirtshals
    • Fritid i Hjørring
    • Fritid i Løkken/Vrå
    • Fritid i Sindal
  • Debat
    • Debat i Hirtshals
    • Debat i Hjørring
    • Debat i Løkken/Vrå
    • Debat i Sindal
  • Børn & Unge
    • Børn & Unge i Hirtshals
    • Børn & Unge i Hjørring
    • Børn & Unge i Løkken/Vrå
    • Børn & Unge i Sindal
  • 112
    • 112 i Hirtshals
    • 112 i Hjørring
    • 112 i Løkken/Vrå
    • 112 i Sindal
  • Navne
    • Navne i Hirtshals
    • Navne i Hjørring
    • Navne i Løkken/Vrå
    • Navne i Sindal
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
NordsøPosten.dk
Intet resultat
Se alle resultater

Tommy Sørensen: Både bro og tunnel

Nordjylland er Danmarks kontravægt til hovedstadsområdet, men balancen er mildt sagt i ubalance, skriver Tommy Sørensen fra Sindal.

af Niels Skipper
5. oktober 2021
i Debat
Tæt trafik på motorvejen ved Limfjorden. Foto (arkiv): Per Frank Paulsen.

Tæt trafik på motorvejen ved Limfjorden. Foto (arkiv): Per Frank Paulsen.

Af Tommy Sørensen
Hjørringvej 299
Sindal

Infrastrukturudfordringen ved Ålborg og i Nordjylland løses bedst og ligeværdigt ved etableringen af både en Egholmbro og en ny østtunnel. Samtidig med byggeriet udvides Egholms c 600ha`ved inddæmning vestpå med yderligere 1500-2000 ha“.

Halvdelen kan bruges til gåsenatur/boliger. Den anden halvdel til dyrkning af proteingræs til foder og i vinterhalvåret til afgræsning for trækgæs. Danmark importerer årligt c 1,6 mill tons klimauvenlig og regnskovdræbende  proteinfoder.

Støjdæmpning af trafikken kan ske med bynær hastighedsregulering,lydabsorberende måttebeklædning af støjvolde og huse ( som i udlandet)støjhindrende facadeskjul,3glas støj/klimavinduer på bygninger,støjdæmpende asfalt,tunneloverdækning, husreduktion.

Nordjylland er Dks kontravægt til hovedstadsområdet og balancen er mildt sagt i ubalance. En delvis ligevægt kan her opnås med 2krydsmodellen af en ny østtunnel og  tunnel/bro, der trafikalt vil give den største fremtidssikrede urbane harmoni. Med 4 krydsningsmuligheder vil der samtidig over tid opnås milliardbesparelser i vedligeholdsudgifter.

Finansering: De danske pension og forsikringsselskaber investerer årligt c 30-35 mia i infrastruktur m.m. i udlandet. En af pensionskasserne ejer eksvis et antal metrostationer i Spaniens hovedstad Madrid. ( Ifølge den spanske Santander bank en dårlig investering) Pengene er tjent i Dk og burde i langt højere grad investeres med mulighed for samme afkast i Danmark. En selskabsmodel med staten som ansvarlig ejer og medinvestor og forsikring og pensionsselskaberne  som juniorpartnere og investorer finanser hele projektet  med et 30 årigt lån på c 15 mia.

Statens evt. medfinansering og betaling af  afdrag og renter til juniorpartnerne finansers af en reduktion af den c 17mia kroner  årlige u-landshjælp. ( Finland c 8,5 mia årligt) Som burde helt afskaffes grundet følgende eksempler.

Uganda og Tanzania havde i 1940 henholdsvis 4 og 5 mill indb.. Dk 4 mill. I 1970 var det vokset til 10,8 og  14,5. Dk 4,9. Idag 2021 43 og 61 ( Zanzibar 1,5 ). I hele perioden fra 1970 til nu har  begge lande fået talløse mia i  nutidskroner i u- landshjælp.  Klart at det  giver regionale klimaproblemer med sådan en befolkningstilvækst. Men de er talrige nok til selv at klare den udfordring. I Nepal har Dk i samme periode med u-landshjælp finanseret en uhæmmet indisk indvandring primært fra Uttar Pradesh. Det har betydet at den oprindelige tibetanske befolkning fra at i 1935 at udgøre c 95 % af indb. er reduceret til c 3-4% idag eller med Dks u- landsstøtte til indisk indvandring i praksis snart udryddet. Og så skælder man ud på Kina i Tibet. De øvrige bidragsmodtagere har haft samme demografiske  udvikling som Uganda- Tanzania.

Nok er nok. Pengene skal bruges internt i Danmark

Nyhipotrianglen ( Radigale,Sf, Enhedslisten) ” humanistiske” plageri og terror mod eget folk skal stoppes som molboerne i grøften.

På Færøerne har Dk i de sidste 20 år finanseret for mange mia kroner tunnelkm mellem øerne. Uden dansk tilskud ville det færøske samfunds underskud årligt være på c 1/2 mia. Mindst. Shetland og Orkney må klare sig uden tilskud. Og tunneller

Dansk Folkepartis transportordfører Hans Kristian Skibby vil med engageret entusiasme præsentere et Tunnel/bro/inddæmnings projekt ved de kommende infrastrukturforhandlinger med regeringen.  VEL OG MÆRKE Fuld FINANSERET.

Dansk Folkepartis finansordfører Rene Christensen  er inviteret til infrastrukturforhandlinger i januar 2022, hvor han vil argumentere for en fremrykning af Limfjordsprojektet.

PS: Solcelleparker er også regnskovsdræbere i modsætning til klimavenlig kernekraftenergi.

Tags: Limfjordsforbindelse
DelTweetSend
Tilmeld
Giv besked ved

0 Kommentarer
Inline meninger
Se alle kommentarer

Stort sidebanner


Lille sidebanner

    Annoncering

    Kontakt Niels Skipper for priser angående annoncering.

    Du kan bruge e-mail adressen nedenunder eller benytte vores kontaktformular ved at klikke her.

    Niels Skipper

    Mobil: 28 74 27 48
    E-mail: [email protected]

    • Facebook
    • Annoncering
    • Kontakt
    • Retningslinjer
    • Privatlivspolitik

    © 2025 – Vedligeholdes af Mediehuset Hirtshals.

    • Nyheder
    • Kultur
      • Kultur i Hirtshals
      • Kultur i Hjørring
      • Kultur i Løkken/Vrå
      • Kultur i Sindal
    • Sport
      • Sport i Hirtshals
      • Sport i Hjørring
      • Sport i Løkken/Vrå
      • Sport i Sindal
    • Erhverv
      • Erhverv i Hirtshals
      • Erhverv i Hjørring
      • Erhverv i Løkken/Vrå
      • Erhverv i Sindal
    • Politik
      • Politik i Hirtshals
      • Politik i Hjørring
      • Politik i Løkken/Vrå
      • Politik i Sindal
    • Fritid
      • Fritid i Hirtshals
      • Fritid i Hjørring
      • Fritid i Løkken/Vrå
      • Fritid i Sindal
    • Debat
      • Debat i Hirtshals
      • Debat i Hjørring
      • Debat i Løkken/Vrå
      • Debat i Sindal
    • Børn & Unge
      • Børn & Unge i Hirtshals
      • Børn & Unge i Hjørring
      • Børn & Unge i Løkken/Vrå
      • Børn & Unge i Sindal
    • 112
      • 112 i Hirtshals
      • 112 i Hjørring
      • 112 i Løkken/Vrå
      • 112 i Sindal
    • Navne
      • Navne i Hirtshals
      • Navne i Hjørring
      • Navne i Løkken/Vrå
      • Navne i Sindal
    • Sponsorartikler
      • Arkiverede sponsorartikler

    © 2025 – Vedligeholdes af Mediehuset Hirtshals.