Efter nogle hårde år under COVID-19-pandemien er væksten og optimismen vendt tilbage i den danske turismebranche med et rekordår i 2022, og det skal udnyttes.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse sender derfor 55,8 mio. kr. til 13 turismeprojekter. De skal understøtte den bæredygtige omstilling, der er nødvendig, for at Danmark også i fremtiden er en relevant og konkurrencedygtig turismedestination til gavn for både turismebranchen og dansk økonomi.
De 13 projekter bidrager til, at turismevirksomheder rundt om i Danmark får hjælp til omstillingen. Dermed ligger indsatserne i forlængelse af den nye, nationale strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme, der er udarbejdet i regi af Det Nationale Turismeforum i 2022. Strategien sætter retningen for en miljømæssigt, økonomisk og socialt bæredygtig vækst, hvor målet er at skabe værdi for både miljøet, turister og lokalsamfund.
Turistchef Laila Zielke udtaler, at det er meget positivt at Destination Nordvestkysten har søgt og fået del i midlerne, som nu skal sætte endnu mere gang i den bæredygtige turisme.
I den forbindelse sidder Laila Zielke med i en arbejdsgruppe for de stærke feriesteder i destinationen omkring udvikling af en databaseret værktøjskasse til det lokale turismeerhverv. Informationer indhentes blandt andet via tele- og transaktionsdata, oplysninger fra attraktioner og overnatningssteder samt vejrdata.
– Alt i alt vil det give turismeerhvervet et effektivt redskab at planlægge efter. Via de forskellige data som indsamles, vil erhvervet få indsigt i gæsternes rejsemønstre, få mulighed for at vurdere antal besøgende, både dagsgæster og overnattende gæster, hvor de kommer fra og ikke mindst kigge ind i deres forbrug i forskellige sæsoner, siger Laila Zielke til NordsøPosten.
Det giver også feriestederne mulighed for at evaluere på lokale events. I den forbindelse oplyser Laila Zielke, at Naturmødet 2023 vil blive en form for et ”test-event”.
– Vi er spændte på at se resultatet af målingerne under de tre dage, som Naturmødet varer, slutter turistchefen i Hirtshals.
Johannes Lundsfryd Jensen, medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og borgmester i Middelfart Kommune, supplerer og udtaler:
– I Danmark er vi på mange måder allerede anerkendt som et grønt og bæredygtigt land. Derfor er det vigtigt, at vores oplevelsestilbud indfrier de grønne forventninger, som vores gæster kommer med. Fremtidens bæredygtige turisme afhænger dog af, at vi sætter ind på flere forskellige områder. Det er derfor, vi bakker op om projekter, der har fokus på den miljømæssige såvel som den økonomiske og socialt bæredygtige styrkelse af turismeproduktet.
Mærkning af miljørigtige feriehuse
Et af de støttede projekterer er ”Grønne feriehuse”. Projektet modtager lidt over 1,5 mio. kr. til at udvikle en mærkningsordning, der skal gøre det lettere for turister at udvælge et bæredygtigt feriehus, når de booker et ophold. Bag projektet står Feriehusudlejernes Brancheforening, hvor vicedirektør Poul Fejer Christiansen siger:
– Vi ser et stigende antal gæster – ikke mindst de tyske gæster, som lægger vægt på grønne og bæredygtige løsninger, når de holder ferie. Men gæster, der i dag lejer et dansk feriehus, mangler viden om, hvor grønt og bæredygtigt feriehuset er. Derfor vil vi på tværs af alle udlejningsbureauer indføre mærket ”Grønne feriehuse”, som vil gøre det let at identificere feriehuse, der har et optimeret energi- og vandforbrug.
Stort forretningspotentiale i dataanvendelse og strategisk samarbejde
Der er også et stort forretningsmæssigt potentiale i at højne den databaserede innovation og forretningsudvikling. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter derfor projektet ”Turismens Data Hub” med ca. 4,5 mio. kr. Projektet er et samarbejde mellem VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme og Danmarks 19 destinationsselskaber om at forankre en fælles national dataplatform, der skal understøtte det danske turismeerhverv.
Niels Jørgen Jensen, administrerende direktør i Fårup Sommerland og formand for VisitDenmark, understreger vigtigheden i at arbejde mere målrettet med data:
– Der er et stort potentiale i at arbejde strategisk med data i dansk turisme. Ved at udnytte data om turisters bevægelses- og forbrugsmønstre kan danske turismevirksomheder og destinationer få værdifuld viden om, hvor de kan sætte ind for at styrke deres forretning eller produkt.
Et andet greb til at sikre en langsigtet, bæredygtig turisme er øget strategisk samarbejde og planlægning på tværs af ferieområder. Fx vil projektet ”Udviklingsplan Jyllands Østkyst” afdække og anvise bæredygtige initiativer og investeringscases på tværs af 14 kommuner.
Andre støttede projekter omfatter fokus på helårsturisme (Destination Bornholm) samt øget bæredygtighedscertificering i turismeerhvervet (bl.a. Destination Sønderjylland).
Fakta om indsatsen
- Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har på sit møde 18. april 2023 besluttet at give i alt 55,8 mio. kr. til lokale og tværgående turismeprojekter.[1]
- Bestyrelsen har modtaget i alt 22 ansøgninger til puljen og valgt at give tilskud til 13 projekter, som hver får tilsagn om mellem 0,5 og 11,9 mio. kr.
Se her hvilke projekter der gives tilskud til.