Lige nu bygges på Tannisbugtvej i Tversted en bolig, som allerede er blevet lidt af en attraktion med mange interesserede beskuere.
Bag den 150 kvadratmeter store bolig og det 50 kvadratmeter store keramikværksted finder vi arkitekterne nikolova/aarsø ApS og ingeniørerne Structured Environment ApS.
Bygherren er keramiker Dorthe Hansen, som senere i år kan flytte fra Sørig Gamle Skole og ind i den nye bolig i Tversted. Det er i øvrigt stadig muligt efter aftale at handle keramik i Sørig.
Om arkitekturen:
Tversted Huset er et enestående hjem, som er designet specifikt til sit sted. Det smukke samspil mellem struktur, tekstur og natur skaber en harmonisk ramme om dagligdagen og kunstnerisk udfoldelse.
Huset består af tre separate bygningskroppe – “Udkigstårnet”, “Living” og “Keramikværkstedet” – der skærer ind i hinanden og skaber et spil mellem lys og skygge. Selvom hver bygningskrop har sin egen funktion, smelter de sammen og skaber en harmonisk ramme omkring hverdagen.
Byggeriet har en hierarkisk komposition og er skabt i samarbejde med og ud fra bygherrens ønsker.
Gulvet i “Udkigstårnet” løfter sig fem meter over jorden og giver et frit udsyn til den nærliggende kyst og havet.
“Living” omfavner hovedcirkulationen og kombinerer et stort åbent rum med plads til liv og mange mennesker, med mere aflukkede rum til fordybelse og afslapning. Planløsningen er fleksibel, og huset kan nemt omdannes til en ny funktion, hvis fremtiden kræver det.
Huset er opført af rene, bæredygtige bio-gene byggematerialer med lang levetid, baseret på århundrede gamle traditionelle byggeteknikker, der danner fundamentet for vores tids nye byggeskik.
Valget af byggematerialer er truffet med henblik på at skabe en harmoni med den omkringliggende natur. De smukke visualiseringer af Dorthe Hansens Tversted Hus er lavet af ZAN studio.
Facaden er beklædt med brændt træ, og vinduesrammerne er lavet af egetræ. Gulvene er beklædt med kalksten og egetræsplanker, væggene og lofterne er spartlet op i ler puds i forskellige teksturer og farvenuancer.
Facade og tag er udført i Shou Sugi Ban (”Yakisugi”), som er en traditionel japansk træbeskyttelses metode, hvor man brænder overfladen af træet, hvilket gør træet svært tilgængelig for alger og mere holdbart.
Det beskytter også mod insekter og gør træet mere brandsikkert. Hver bygningskrop har sin egen facaderytme, der fletter sig ind og ud og understreger dens funktion, samtidig med at den giver arkitekturen en samhørighed, så den ene ikke kan eksistere uden den anden.
Nordsøposten følger byggeriet tæt.