Det er Energisektoren, der i Altinget Maritim giver udtryk for en alvorlig bekymring om, at den massive udbygning af havvindmølleparker i Nordsøen og Østersøen kan blive hæmmet af pladsmangel på de danske havne. Der er behov for konkrete initiativer for at løse problemet, advarer branchen.
Selvom Esbjerg Havn rangerer som Europas største havn for forsendelse og udskibning af havvindmøller, er energibranchen nervøs for, om der er tilstrækkelig plads til den kommende udvidelse af vind-energien til havs.
Den danske plan om at femdoble havvindproduktionen inden 2030 risikerer alvorlige udfordringer, medmindre politikerne sikrer større kapacitet på havnene.
»Vi vil stå over for et stort behov for at udvide kapaciteten på de danske havne. Hvis der ikke gøres noget, kan udbygningen af havvind risikere at gå i stå,« advarer Jan Hylleberg, viceadministrerende direktør i Green Power Denmark i en kommentar til Altinget Maritim.
Udfordringens nøjagtige omfang er endnu ukendt, men det undersøges i det havnepartnerskab, som regeringen har nedsat. Det er dog klart, at markante tiltag er nødvendige for at sikre havnekapaciteten.
Flere stemmer har opfordret til at begrænse kommunernes muligheder for byudvikle på havnene. Jan Hylleberg mener, at det er en væsentlig del af udfordringen, da byerne er rykket tættere på havnene. Men dette alene vil ikke være tilstrækkeligt.
»Der er ingen tvivl om, at der også er behov for havneudvidelser. Politisk skal der træffes beslutninger om, hvilke typer aktiviteter der skal være på de forskellige havne,«siger Jan Hylleberg og tilføjer, »Det tager lang tid at opbygge infrastruktur, så det er vigtigt, at vi kommer i gang i tide.«
Udfordringen skyldes ikke kun den øgede efterspørgsel på havvind, men også de stadig større havvindmøller. Derfor vokser behovet for plads i havnenes bagland til produktion og opbevaring af møllerne. Samtidig kræves det, at havnene kan modtage større skibe og håndtere tungere elementer.
Keld Kristensen fra Vestas udtrykker også bekymring over kapaciteten i danske havne til at understøtte den forventede udvidelse af havvind. Der er presserende behov for investeringer i europæiske havne for at støtte udvidelsen af havvindmølleparker, som anbefalet af Wind Europe, der kræver investeringer på over 6,5 milliarder euro i 45 europæiske havne.
Kilde: FiskerForum.
Det er der slet ikke belæg for. Det anbefalede er ren dumhed med mindre man vil noget helt ander.
Vindmøllebranchen har om nogen behov en stabil ordrebog og de mange #højt at falde# i stedet blive en jævn prodution stabititet.
Vi andre skal ikke betale for fx dyre havne, der hen.
Her er gode til at kaste med halve aber(desværre ikke dem, der blevet lavet i Aalborg).
I tjene penge er ikke det samme som tjene folket.
Men lækkert at ville producere såkaldt falsk bio diesel på havnen. Det er 4-5 gange så dyrt. Hvem i alverden vil købe det.
Det er her det går op. Det er næsten ren greenwashing. Fejlen er da synlig nok i Hanstholm of Frederikshavn – og så er det dyrt.
res møller til eget dansk dansk forbrug.og også Vestas havmøller.
Men nøje sig med en del sekundere placerimger, men møller er jo blevet billigerer og bedre.
Artiklen har i en ting. Der er for mange som kaster kaster halve aber.
Hvor er standard henne?
De møller skal sættes op slags, så de erstatter halvdelen af gassen i Hirtshals varmeværk. Det er ægte grøn energi og 5.000 mindre om året på regningen.
Naturen og Vi or det bedre. Selv fiskene kan trælkke bedre. Og så er det jo ryger en ørn og en tysk turist en gang imellem..