Med vedtagelsen af Folkeskolens Kvalitetsprogram får kommunerne mulighed for at deltage i et nyt forsøg med onlineundervisning for elever med langvarigt bekymrende fravær.
Deltagelse i forsøget sker efter ansøgning, hvor op til 30 kommuner kan deltage i forsøget. Første ansøgningsrunde har ansøgningsfrist den 6. januar 2025.
Ved deltagelse i forsøget får de deltagende kommuner mulighed for at oprette et onlineundervisningstilbud, som kan tilbyde onlineundervisning til elever med langvarigt, bekymrende fravær fra alle kommunens skoler.
Formålet med forsøget er fra Børne- og Undervisningsministeriet defineret som:
- at afprøve kommunale onlineundervisningstilbud, hvor elever med langvarigt bekymrende fravær får undervisning, trænes i at deltage i et socialt fællesskab og oplever en skolehverdag.
- at de kommunale onlineundervisningstilbud i kombination med andre pædagogiske, sociale og sundhedsmæssige indsatser understøtter, at elever med langvarigt bekymrende fravær vender hurtigere tilbage til den fysiske undervisning i deres klasse.
- at få viden om, hvorvidt og hvordan kommunale onlineundervisningstilbud i kombination med andre pædagogiske, sociale og sundhedsmæssige indsatser kan understøtte, at elever med langvarigt bekymrende fravær får undervisning, trænes i at deltage i et socialt fællesskab og oplever en skolehverdag, samt at eleverne vender tilbage til den fysiske undervisning i deres klasse.
Forvaltningen ser gode perspektiver i forsøget og anbefaler derfor at ansøge om deltagelse i henhold til vedhæftede projektbeskrivelse.
Ved deltagelse i forsøget vil et kommunalt onlineundervisningstilbud blive organiseret under Hjørringskolen og de fysiske rammer vil være på Hjørring Ungdomscenter.
Lovgrundlag
Forsøget gennemføres under folkeskolelovens § 55.
Økonomi
Tilbuddet finansieres inden for skolernes egen ramme.
Indstilling
Børne- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
- at Børne-, Fritids- og Undervisningsudvalget godkender, at Hjørring Kommune ansøger om at komme i betragtning til deltagelse i forsøget med onlineundervisning af elever med langvarigt, bekymrende fravær.
Kilde: Hjørring Kommune.
Det ville være bedre, hvis man fandt frem til hvorfor fraværet er stort. At det kunne tænkes, at nogle af de elever, som er i skole ikke inkludere, men mobber og holder udenfor. Derforuden er der faktisk børn, som er introverte ligesom voksne også kan være det, og som ikke finder sig tilpasse i folkeskolens regi, og som derfor er fraværende
Hvad med at se på at børn faktisk er forskellige istedet for at se på at alle børn skal socialisere sig med alle.
For et barn som bliver mobbet i skolen er det da virkeligt ikke sjovt at komme i skole og for eksempel møde sine mobbere dag efter dag.
Der er talrige eksempler på at skolerne ikke opdager eller sågar vedkender, at der finder mobning sted. Ikke lytter til de ramte børn og forældre. Og når der ikke bliver gjort noget ved problemet, så vil der ofte være et højt fravær.
Men ifølge folkeskolen er det ofte de fraværende børn, som skal lærer at socialisere sig, hvilket er en ensidig tankegang.