DTU møder kritik for at vælge en klassisk dieselmotor som fremdrift til det kommende forskningsskib Dana V, trods øget fokus på grøn omstilling i skibsfarten.
DTU har insisteret på en dieselelektrisk løsning, selvom en donation fra A.P. Møller Fonden har opfordret til brug af grønne brændstoffer, skriver Ingeniøren.
Valget af dieselmotoren, der skal suppleres med biodiesel og en batteripakke, har vakt opsigt i den maritime sektor, hvor virksomheder som Mærsk satser på grønnere alternativer som metanol.
Sender et uheldigt signal
Jørk Rudolph fra Nordhavn Power Solutions kritiserer DTU for ikke at have afsøgt markedet mere åbent for grønnere løsninger. Han påpeger, at den private sektor allerede eksperimenterer med nye brændstoffer, og at DTU’s valg sender et uheldigt signal i en tid, hvor skibsfarten står midt i en stor grøn omstilling.
Jørk Rudolph er særligt overrasket over, at DTU i deres udbudsmateriale specifikt har efterspurgt en dieselelektrisk løsning frem for en mere bæredygtig teknologi.
DTU forsvarer beslutningen ved at fremhæve, at forskningsskibets primære formål er at være en platform for forskning, og at valget af fremdriftssystem er sket efter overvejelser om økonomi og teknologi.
Kilde: Fiskeri Tidende.
Jeg kan da godt forstå de vælger en dieselmotor først og fremmest for at være dikker på de altid kan få brændstof og af hensyn til miljøet.
For hver 1 ton Methanol der produceres udledes der 1,5 ton co2 men ja det er jo under produktionen så det tæller jo ikke i regnskabet når der efterfølgende brændes af for der udleder det jo nul.
Helt genialt eller noget.