Af Paw Rytter
Christiansdalsvej 83
Vrå
I morgen skal byrådet tage stilling til, om det vil give Hirtshals Havn tilladelse til at optage et lån på 10 millioner. Lånet skal finansiere forberedelserne til havneudvidelsen.
Af kommunens sagsfremstilling kan man få indtryk af, at de tidligere udførte rapporter og simuleringer forsat er relevante. Dette er imidlertid tvivlsomt, da man i forbindelse med fyringen af Jens Kirketerp Jensen og Karin Eilers valgte at ændre designet for udvidelsen af havnen. Ifølge fagpersoner betyder det, at tidligere udførte simuleringer vil skulle laves på ny.
Af ansøgningen fra Hirtshals Havn får man også indtryk af, at de tidligere udførte simuleringer forsat er relevante. Og ikke nok med det, der henvises også til en nu ubrugelig business case. Ansøgningen er underskrevet af havnens konstituerede direktør Andreas Duus og bestyrelsesformand Anker Laden-Andersen.
Sjovt nok fremgår det ikke af ansøgningen fra Hirtshals Havn, hvorfor man pludselige valgte at ændre på designet. Det fremgår heller ikke, at et åbningsnotat udarbejdet af COWI specifikt advarede imod den løsning, som der arbejdes på nu. Tværtimod henviser man i ansøgningen til den gamle business case, som ikke længere er relevant. Det sidste bekræftes af et notat som forvaltningen netop har udarbejdet til medlemmerne af byrådet.
Så hvorfor venter byrådet ikke med at tage stilling til fremtidsplanerne for Hirtshals Havn indtil, der er udarbejdet en business case, der sandsynliggør, at åbningsnotatet fra COWI ikke var retvisende?
Til august tiltræder Per Holm Nørgaard som ny direktør for Hirtshals Havn. Givet hans erfaringer fra Blue Water Shipping må han kunne vurdere, om der kan udarbejdes en robust business case for den begrænsede udvidelse. Hvis det ikke er tilfældet, er der jo ikke grund til at bestille nye simuleringer og iværksætte udarbejdelse af VVM-planer nu.
Når man nu alligevel har været i gang med overvejelserne siden 2016, er det svært at forstå, hvorfor man har så travlt med at tage forhastede beslutninger på et usagligt grundlag.
Her er listen over kendte rapporter og notater udarbejdet af eksterne konsulenter. De tre der er markeret med stjerne vil forsat være relevante. Resten er lige til papirkurven.
Udvidelse af Hirtshals Havn – åbningsnotat: Åbningsnotat udarbejdet af COWI i tæt samarbejde med Stabschef Martin Sort Mikkelsen og tidligere Havnedirektør Jens Kirketerp Jensen, 35 sider. Notatet fremfører argumenter for udvidelsen af Hirtshals Havn og konkluderer, at den udvidelse som man nu vil arbejde for, ikke hænger sammen økonomisk. (November 2020)
Natura2000 – Konsekvens vurdering af udvidelse af Hirtshals Havn: Rapport fra COWI på 52 sider. Rapporten redegør for konsekvenserne af en udvidelse af havnen ind på Natura2000 området nord for havnen. (Juli 2020)
Havneudvidelse F2, B1 og B1 optimeret: Budgetanalyse udarbejdet af BDO, 17 sider. Budgetfremskrivning frem mod 2050. Analysere tre scenarier. (Marts 2020)
*Deponering af jord og sediment i Hirtshals Havn: Notat udarbejdet af MOE, 4 sider. Notat redegør for regelgrundlag og drift- og anlægsøkonomi for hhv. jorddepoter og spulefelter. (Marts 2020)
*Hovedentreprise vs. Totalentreprise: A1 Consult, 5 sider, Notatet redegør for fordele og ulemper ved to former for entreprise. (Februar 2020)
*Beslutningsnotat omkring udbudsform: Notat udarbejdet af Rambøll, 10 sider. Notatet er udarbejdet med henblik på at give Hirtshals Havn grundlag for at vælge udbudsform. (Januar 2020)
Sedimenttransport modellering: Rapport fra Rambøll på 62 sider: Rapporten er en avanceret beregning af hvilke ændringer udvidelsen vil medføre i forhold til aflejring af sedimenter i havn og sejlrende. (December 2018)
Simulatorstudie af udvidet Hirtshals Havn: Rapport fra Force Technology på 35 sider. Rapporten redegør for et omfattende simulationsstudie med deltagelse af et hold bestående af 3 lodser og 7 kaptajner, der alle besejler Hirtshals Havn. (Juli 2018)
Bølgeuromodellering: Rapport fra Rambøll på 48 sider: Rapporten er en avanceret beregning af hvilke ændringer udvidelsen vil medføre inde i havnen. Rapporten viser ændringer i havnens nedetid. (November 2017)
Hvem i Byrådet kan overskue denne investering
Borgmesteren står på HAS’s infokanal og taler om kunder i havnen der kommer med nye skibe i 2028 og at de kræver en udvidelse. Er der nogen der ved hvilke skibe det drejer sig om?
Hvor finder man GPS data for natura 2000 området? Er der enfaglig begrundelse for at området ligger der hvor det rent faktisk ligger?
Billedet er fra raporten over natura 2000 fra miljøstyrelsen.