I samarbejde med konceptudviklingsvirksomheden SammenSammen har varehuset A-Z i Hjørring udviklet et nyt koncept ”Vi handler sammen”.
Det er skabt med fokus på børnenes og familiens kundeoplevelse, og konceptet skal gøre det inspirerende og underholdende for børnene at være med deres forældre i A-Z.
Hvem kender ikke til, at børnene måske ikke synes, det er det fedeste i verden at være med mor og far på indkøbstur i A-Z i Hjørring? Og hvorfor ikke gøre indkøbene vedkommende og sjove for børnene?
Det nye koncept er blevet til i et tæt samarbejde med konceptudvikler Trine Ottosen, indehaver af SammenSammen, og her er det børnenes kundeoplevelse, der er i fokus.
Konceptet går ud på, at børnene opfordres til at købe ind aktivt sammen med deres forældre. Det vil sige, at det er dem, der får lov til at finde nogle af varerne fra mor og fars indkøbsseddel.
Børnene får en række klistermærker, som de kommer på de varer, de er med til at finde og komme i vognen. Oplevelsen begynder allerede, når de træder ind i varehuset, hvor familien bliver mødt med en speciel ”Familie-Indgang”, der markerer begyndelsen på hyggeligt samvær.
![”Vi handler sammen” skal gøre indkøb hos A-Z sjovere 2 VI handler sammen2](https://nordsoeposten.dk/wp-content/uploads/2024/02/VI-handler-sammen2-003_490x653.jpg)
Varehusets maskot, Ulven Billie, og en medarbejder tager imod børnene og deres forældre med smil og highfive og udleverer klistermærkerne.
Når indkøbsturen er afsluttet, får børnene en præmie som tak for indsatsen.
Varehuschef i A-Z Hjørring, Jørgen Haldrup Petersen, glæder sig til at tage imod de mindste kunder og deres forældre.
– Vi har alle en travl hverdag, men nok især børnefamilierne kan være lidt pressede på tid og samvær, så derfor forventer vi os meget af dette koncept, hvor familien handler sammen.
– Vi ser frem til at byde en masse børnefamilier velkommen og håber selvfølgelig, at de vil tage godt imod det nye koncept, hvor børnene hjælper forældrene med at putte varer i vognen, så det bliver en hyggelig oplevelse for hele familien og ikke kun en indkøbstur, der hurtigt skal overstås. Det er en oplevelse, som familien er sammen om.
– Noget forældrene og børnene kan tale videre om derhjemme. Børn elsker at hjælpe til, og med dette nye koncept møder vi børnene i øjenhøjde og skaber en god indkøbsoplevelse både for hele familien.
Ifølge Trine Ottosen fra SammenSammen er antallet af stressramte og ensomme børn og unge steget markant.
At have tid sammen er ikke længere en selvfølgelighed. Forbrugerne bliver hele tiden bombarderet med ydre påvirkninger. Tid og nærvær er blevet til noget, man aktivt skal vælge til, og for Trine Ottosen er det ikke overraskende, at tid sammen med mor og far er det, der står øverst på børns ønskeliste.
– Undersøgelser fra Børns Vilkår viser, at hvert femte barn mistrives eller føler sig stresset, mens hver fjerde føler sig ensom. Børnene længes efter mere tid sammen med deres forældre, på trods af at vi aldrig har haft mere tid til rådighed til netop dette. Danmark topper listen i EU, når det kommer til børns skærmforbrug, hvilket betyder, at vi ofte befinder os i samme rum uden egentlig at være sammen.
– Med konceptet ”Vi handler sammen” bliver indkøbsturen en mulighed for ægte samvær, hvor familierne er sammen om en praktisk opgave. At inddrage børnene i denne oplevelse er af stor betydning, da de små øjeblikke på indkøbsturen kan blive til værdifulde stunder af ægte samvær.
– Det er en oplevelse, som ikke kan købes for penge. Det er vigtigt at understrege, at dette ikke handler om at pege fingre, men derimod om at skabe en sjov og meningsfuld indkøbsoplevelse, hvor det er en fornøjelse at være sammen og handle i fællesskab.
Marketingchef i Bilka/A-Z, Claus Frederiksen, ser frem til, at ”Vi handler sammen” bliver implementeret som en fast del i varehuset.
– Der er mange familier, som har svært ved at finde den ønskede tid til at være sammen i hverdagen. I Bilka/A-Z ønsker vi at gøre indkøbsoplevelsen ny og anderledes for børnefamilierne, så de får tid sammen.
– Det skal være sjovt at købe ind og være en fælles oplevelse for hele familien – Bilka/A-Z-tid skal være familietid. Vi har testet konceptet, og det har været en stor succes med glade børn og tilkendegivelser fra både dem og forældrene. I vores test har kunderne takket mange gange og blandt andet sagt: ‘Det er som om, I har opfundet den dybe tallerken.
”Vi handler sammen” kommer til at køre løbende i A-Z Hjørring. Første gang bliver i weekenden 17.-og 18. februar klokken 11-14.
Kilde: A-Z