De flotte og hyggelige rammer hos Hotel Kirkedal på Mårup Kirkevej i Lønstrup samlede forleden mange gode kræfter, der arbejder for en god turisme med kvalitet i og over alt og med en længere sæson som mål.
Som arrangørerne, Hjørring Kommune og Turismeforum Visit Nordvestkysten beskrev det i indbydelsen:
Vi vil gerne styrke vores turisme uden for den primære højsæson, og vi vil gerne have en turisme, vi kan leve af og leve med.
Temaet er velkendt – at forlænge turistsæsonen og skabe bredere skuldersæsoner. Turismen arbejder med flere årstider nemlig højsæsonen midt om sommeren, skuldersæsonen på begge sider af højsæsonen, og så er der den mørke vintersæson. Den begynder, når gæsterne på efterårsferie i vores skønne del af landet er rejst hjem, og den varer lige til påske eller måske endda længere. I vintersæsonen er som bekendt både jul og nytår, som også trækker gæster til området.
Den positive ånd gik som efterårets milde solstråler gennem lokalet på Hotel Kirkedal, og det er da også vigtigt at få fortalt alle de gode historier til rigtig mange også uden for den lokale grænse.
God, personlig service og gode varer på hylderne, hvad enten det er i restauranten eller i tøjbutikken, er andre nøgleord til at sikre en bæredygtig turisme. Turistbranchen er også et særdeles vigtigt erhverv med mange arbejdspladser genereret direkte i turismen og i samspil i områdets mange butikker og virksomheder.
Hjørring Kommunes borgmester Søren Smalbro bød velkommen og rundede af. Borgmesteren efterlod deltagerne med et klart indtryk af oprigtig interesse for såvel turisme og handel, som jo er tæt forbundet.
Peter Krusborg er direktør for den samlende organisation af turist-branchen i området, Visit Nordvestkysten, som er aktiv på mange områder blandt andet med sommerens store succes Hook & Cook med mange besøgende i såvel Hirtshals, Hjørring og Lønstrup.
Helle Sigetty, turistchef Lønstrup Turistforening, fortalte om, hvordan samarbejde, lokalt initiativ og indsats også er nøgleord i at udvikle turismen. Sensommermagi ved Rubjerg Knude Fyr trak i år cirka 6000 besøgende og er udtryk for, at gode, tilbagevendende arrangementer med høj kvalitet, er vejen frem.
Der er i Hjørring Kommune masser af den slags arrangementer i Løkken, Lønstrup, Hirtshals, Tversted, Bindslev, Sindal og Hjørring – for nu blot at nævne nogle.
Kim Møller-Kjær, indehaver af Michelin-restauranten Villa Vest i Lønstrup, fortalte på mødet, hvordan han og personalet har formået at udvide sæsonen til at vare omkring ni måneder. Her knokler de igennem og har årets timer hjemme så godt og vel.
Igen er kvalitet nøgleord, og kan man sammenkoble en god madoplevelse med overnatning, flot natur, oplevelser og god service, er der blandet en god cocktail.
Det er nemlig en særdeles stor udfordring at tjene penge og drive en god forretning alene på at tilbyde god mad. Når overnatning og ophold kædes sammen, som det sker hos for eksempel Kim Møller-Kjær, er fundamentet for en god forretning lagt.
Efter netværkspause med dejlig kage fra husets køkken, sluttede blomstermanden Johnny Haugaard af med inspiration til at være kreativ hele vejen rundt. Han er opvokset i Mygdal og har skabt sig en god forretning og et godt navn blandt andet på tv.
I indbydelsen blev hans indlæg beskrevet ”blomster, kreativitet og fællesskaber”. Altså andre nøgleord for dagen og udviklingen. Giv et skulderklap med en blomst, tænk ud af boksen og vær kreativ og allerbedst gør det sammen med en masse andre kreative mennesker.
Som dem på Hotel Kirkedal i Lønstrup. Mange roser til jer!
Der ér masser af kvalitet i turistbranchen i det nordvestjyske. Det understreges af, at Skallerup Seaside Resort i Hjørring Kommune ved Danish Travel Awards 2023 blev kåret som Bedste Feriecenter i Danmark.
Hvordan skal den danske turistbranche udvikle sig? Det spørgsmål er omdrejningspunktet for det digitale nyhedsmedie Turistmonitor, som ved journalist Anne Helene Kahr Thomsen også var med til turistmødet på Hotel Kirkedal i Lønstrup.
Hun sammenfattede flot en vigtig del af budskabet fra turistdirektøren således:
En del af løsningen er tilbagevendende sæsonudvidelseskoncepter i form af store events som for eksempel Hook & Cook, der løb af stablen på hele Nordvestkysten i august og september. Det mener man hos VisitNordvestkysten, som står for udvikling og markedsføring af koncepterne, der er bygget op om forskellige aktiviteter, der har udgangspunkt i det lokale kystfiskeri.
Netop markedsføringen mod markeder som blandt andet Tyskland er man bevidste om hos VisitNordvestkysten, hvor man i år for første gang har markedsført konceptet på tysk.
»Det er noget, vi skal blive endnu bedre til, så vi rammer de forskellige nationaliteter, der er i området,« forklarede Peter Krusborg.
Turistmonitor har pulsen på mange emner i branchen, og alle kan abonnere.
Det undre mig at et kæmpe potentiale som at Børglum Kloster kommer på UNESCOS verdensarvsliste, ikke bliver nævnt?