Nedlukningen har gjort forløbet en del anderledes, end det plejer at være, men de ti lærere, der er tilknyttet projektet, har arbejdet målrettet på, at det skulle gå så lidt ud over eleverne som muligt.
Katja Moskalev og Emma Hounsgaard Rasmussen fra 9.D skrev opgave sammen, og begge følte da også, at de havde fået en god og faglig sparring til opgaven – også selvom der manglede den nonverbale kommunikation i form af kropssprog og det at kunne se lærerne i øjnene.
– Vi skulle enkelte gange spørge igen for at tjekke, om vi nu havde forstået lærernes guidelines – men så spurgte vi jo bare igen, griner Emma.
Eleverne arbejdede i år med det overordnede tema ”Verden omkring os”, og de to piger havde valgt at fordybe sig i ”Unge og klima”. De havde fokus på FN’s verdensmål og EU’s målsætning og indsats på området om klimaforandring. Pigerne havde i den forbindelse udarbejdet elektroniske spørgsmål på Facebook og Instagram til jævnaldrende i både Hjørring og omegn samt i England, Rusland, Holland og Tyskland.
Selve prøverne foregik elektronisk med opkald hjemmefra og med lærerne Heidi Kokholm og Kitty Jeppesen siddende alene i klasselokalet for at eksaminere eleverne. Herfra kunne de to lærere konstatere, at de unge mennesker er superhurtige til at lære at beherske den virtuelle arbejdsform og fremlæggelse.
– Men der går stadig nogle nuancer tabt i forbindelse med selve prøven, hvor vi kun kan se og høre elevernes fremlæggelse. I procesugen er det desuden svært at ”holde føling” og få den spontane kontakt med eleverne, som giver en mere kontinuerlig vejledning, forklarer Heidi Kokholm.
Til gengæld er de to lærere ikke i tvivl om, at projektet med virtuel afvikling af projektopgaven/prøven vil være en god erfaring videre vej igennem uddannelsesforløbet.
– Det har helt klart givet eleverne erfaring og mod til at kunne håndtere denne kommunikationsform, som sikkert vil vinde indpas i elevernes fremtidige samarbejde i grupper, siger Kitty Jeppesen.
Det lover derfor godt for Katja og Emma, der hjemme fra Katjas værelse beherskede de elektroniske værktøjer til fulde til prøven. Igennem blandt andet Power Point, foto og tekst belyste de to emnet særdeles flot og sluttede af med at få mange roser og anerkendelse for deres arbejde både i procesugen og ved selve fremlæggelsen.