Teknik- og Miljøudvalget i Hjørring Kommune har på det konstituerende møde tirsdag valgt både formand og næstformand blandt udvalgets medlemmer.
Valget fandt sted i overensstemmelse med kommunestyrelseslovens regler, hvor et stående udvalg selv udpeger sin formand og kan vælge en næstformand til at træde til ved midlertidigt forfald.
Valghandlingen blev gennemført som to separate afstemninger efter reglerne om flertalsvalg. Et flertal bestående af Lars Peter Høgh (V), Betina D. Jensen (V), Martin K. Braun (C), Søren Homann (C) og Jørgen Bing (SF) pegede på Søren Homann som udvalgets nye formand. Den samme gruppe valgte efterfølgende Lars Peter Høgh som næstformand.

Foto: Hans Ravn.
To medlemmer af udvalget, Henrik Taagaard (S) og Tim Jensen (S), undlod at stemme ved begge valg.
Ingen økonomiske eller personalemæssige bemærkninger
Valget af formand og næstformand medfører ingen selvstændige økonomiske konsekvenser, da hvervene vederlægges efter de beløb, der allerede er fastlagt i kommunens styrelsesvedtægt. Derudover blev der ikke fremhævet særlige bemærkninger i forhold til personaleforhold eller sundhedsområdet.
Formelt grundlag
Valget af udvalgsledelse er gennemført med afsæt i kommunestyrelsesloven, hvor § 22 fastslår udvalgets ansvar for selv at vælge sin formand. Direktøren for Kultur, Teknik og Miljø indstillede forud for mødet, at udvalget skulle træffe beslutning om begge poster, hvilket nu er effektueret.
Med valget er Teknik- og Miljøudvalget på plads med ny politisk ledelse for den kommende periode.


