Af Paw Rytter
Christiansdalsvej 83
Vrå
Hej Claus
Tak for at du tog dig tid til at svare, din forklaring efterlader dog et par spørgsmål, som det kunne være interessant at få afklaret.
Mødet i trafikstyrelsen som du nævner, fandt sted den 24.1.2020. Har du en forklaring på, hvorfor det skulle tage et år og fire måneder at træffe en beslutning med afsæt i de erfaringer, man havde indhentet hos Trafikstyrelsen?
Og hvordan stemmer din udlægning af mødets substans sammen med, at tidligere havnedirektør Jens Kirketerp Jensen og direktør for Teknik- og Miljø Bettina Hedeby Madsen, to højt kvalificerede fagpersoner som rent faktisk deltog i mødet, efterfølgende har bakket op om den store udvidelse af havnen efter mødet i Trafikstyrelsen? Jens Kirketerp Jensen helt indtil han forlod havnen. Mens mailkorrespondancer viser, at Bettina Hedeby Madsen med 100% sikkerhed bakkede op bag den store udvidelse, så sent 21.10.2020, altså ni måneder efter besøget i Trafikstyrelsen.
Jeg mangler forsat en saglig begrundelse for, at man hældte den store udvidelse af bordet.
Du har fuldkommen ret i, at en udvidelse af en havn ikke er en hyldevare. Men du går galt i byen, når du kategorisk klassificerer det tidligere udførte arbejde som ”sunken omkostning”. Hvis man havde fastholdt at gennemføre projektet i den form, det havde indtil for ganske nylig, ville man ikke skulle starte forfra med alskens modelleringer og simuleringer.
Forudsætningen for at der er tale om sunkne omkostninger må være, at der er saglig begrundelse for den konklusion, som havnens nye ledelse nåede frem til i 2021. Hvis det ikke er tilfældet, er de tidligere afholdt udgifter stadig relevante at tage i betragtning. Dels fordi penge er penge. Men navnlig fordi udvidelsen af havnen forsinkes yderligere ved, at man skal starte forfra.
I redegørelsen til byrådet fremføres, at det vil tage lang tid at få ændret Natura2000-området. Man hvad bygger i det på? Har I undersøgt historikken i forbindelse med andre projekter? Eller er det lufthavnen i Berlin, der spøger?