Af interviewet med Niels Viberg fremgik det, at Arne Boelt fortsat ikke er af den opfattelse, at det ikke er nødvendigt at ændre et Natura 2000-område for at få tilladelse til at gennemføre et projekt i det.
Borgmester Arne Boelt henviste således til miljøministerens svar på det spørgsmål, som det konservative medlem af Folketinget, Mona Juul, stillede tidligere i år. Spørgsmålet havde følgende ordlyd:
Spørgsmål nr. 1600
”Hvordan vil processen være, og hvor lang tid vil sagsbehandlingen typisk vare, hvis eksempelvis Hjørring kommune i forbindelse med en havneudvidelse af Hirtshals Havn ønsker at flytte 0,2 promille af det ud for havnen liggende Natura 2000 område?”
Af svaret fremgår det, at EU-kommissionen skal godkende ændringer af et Natura 2000-område.
Paw Rytter fra Lokallisten blev dog opmærksom på, at det tilsyneladende var væsentligt mindre kompliceret at få tilladelse til at gennemføre et projekt som for eksempel en havneudvidelse i et Natura 2000-område, end det ville være at få tilladelse til at ændre området. Derfor tog han kontakt til kontorchef Charlotte Brøndum i Miljøministeriet og bad hende bekræfte sin antagelse.
Lidt før efterårsferien kom svaret. Jo, det var som tidligere omtalt mindre kompliceret og ville ikke involvere EU. Vurdering ville kunne foretages af danske myndigheder. Svaret blev bragt i sin helhed i NordsøPosten i går.
De nye oplysninger bør vist få byrådet til at udbede sig betænkningstid. Administrationen har åbenbart ikke klædt byrådet godt nok på til at afgøre, om havnen skal udvides ind på land eller ud i havet.
Læs her samtalen mellem journalist Niels Viberg og Arne Boelt:
NV: Noget andet I har på dagsordenen det er Hirtshals havn. De ønsker af udvide havnen og anmoder kommunen om at igangsætte en planlægningsproces. Både havnearealet og også mulighed for opstilling af vindmøller og der går de ind på det her meget omtalte Natura 2000 -område, som teknisk set hedder N1 Skagens Gren og Skagerak … altså og så skal man ud og fælde nogle træer. Det har der været meget debat om allerede nu på de sociale medier. Bliver et sejtrækker af et punkt, det her?
AB: Njaa … det tror jeg faktisk … fordi jeg hører ikke nogen af dem der sidder i byrådet i dag, som ikke vil Hirtshals Havn det bedste og at der vil den her indsejling. Fordi det er det, der skal til. Og det der så er, det er, at for det kan lade sig gøre og få den her indsejling på plads. Så skal man have skaffet økonomien til det og den måde som en havn kan agere på og den måde som en havn skal agere på, jamen det er ved at udleje sine arealer eller ved at der kommer gods eller biler eller hvad det nu kan være ind over kajen, som så skal videre og som måske ikke er ret lang tid i Hirtshals, altså eksempelvis biler og passagerer. Jamen der er jo en kæmpestor del af dem, de skal bare videre til deres destination. Men der skal være et opmarchareal til dem, de kan holde og få bilerne, så færgerne kan hurtigt kan komme fra og til. Der er det bare sådan, at når det her er en havneindsejling, så bliver der ikke mere af det, fordi så måske færgerne bliver måske lidt større, som skal ind nu her om en 6-7 år vel. Jamen så står det ikke mål med det, vi kan finde af indtægt, selvom vi har varslet overfor færgerierne, at der kommer en takststigning, altså både på godsen og på passagerne. Og på bilerne. Så det helt umuligt at finansiere. Så derfor skal der noget andet til og det så det, at det her handler om, det er, man skal have lavet det grundlag, sådan at for at havneudvidelsen kan laves i forhold til indsejlingen, så skal vi have noget mere areal. Og så støder vi på, det der Natura 2000-område og der tror jeg ikke, der er så mange er i tvivl om længere, efter det svar vi også har fået efter at konservative stillede et paragraf 20 spørgsmål i folketinget: om man ikke bare kunne komme ud i det? Der blev svaret ret kras og skarpt fra ministeren, at alle andre muligheder skal være udtømte, inden man er i nærheden af at kunne komme ud i et Natura 2000-område. Og så ligger den skov så på den side af Sigurd Espersen vej og hvis nu man … noget af det jeg hører i den debat, der er lige nu her …men altså jeg har stået i spidsen for også at anlægge den vej, altså for et par byråd siden, da vi startede med det her, da har det jo hele tiden været meningen, at det her skulle udlægges på en eller anden måde i et erhvervsområde til Hirtshals Havn. Det har det været hele tiden. Det har det været i tidligere bestyrelser. Det har det været i forhold til vindmøller, der skulle sættes op. Hvorfor tror man der er fire vindmøller på Hirtshals Havn i dag. Fordi man heller ikke kunne finansiere det sidst og det var ikke engang en indsejling, det var alene arealerne man ikke kunne finansiere. Så vi ligger et sted hvorhen at vi har ikke andre muligheder end og kan gå ind og prøve at se om det kan lade sig gøre at komme ud. Og så skal vi selvfølgelig opføre os ordentligt i den her skov. Da vi fik lov at lave ringvejen derude, altså omfartsvejen, jamen der er der en grøn kile ind fra Hirtshals af med træer, hvor man så kan fortsætte fra byen af og så gå ud i Lilleheden Plantage. Det skal vi selvfølgelig stadig fastholde, sådan at man kan gå i den kile derud. Og på samme måde skal man også kunne køre af den vej der er der i dag. Så vi må jo finde balancen med hinanden, men det er bare rigtigt vigtigt, at vi får den mulighed, for ellers tror jeg det bliver svært at kunne finansiere havneudvidelsen.
NV: Og fra havnens vedkommende, hvis du tager den kasket på, er det bydende nødvendigt de ting, som I planlægger her i forhold til konkurrencen?
AB: Altså … Hirtshals havns bestyrelse de har kun et sigte og det er at denne her havneindsejling, den kan laves, det er meget tæt på at være tres procent af havnens indtægter, der kan risikere og forsvinde, og hvilken virksomhed vil bare se til. Det er jo sådan, vi sidder i havnens bestyrelse, der er vi jo simpelthen en bestyrelse som kun har et for øje og det er at udvikle Hirtshals havn. Hvis så byrådet ikke vil være med til det, så kan bestyrelsen jo ikke gøre noget ved det. Og så er det ikke os i bestyrelsen, der har noget i klemme. Lige udover vi kan sige, jamen det var så ikke muligt og få et politisk flertal for det. Men det tror jeg nu ikke på. For jeg hører ingen … heller ikke her i valgkampen … at der er nogen, der går ud og siger, at de ikke vil have den havneindsejling. Jeg kan godt forstå, at der nogen der siger, at man skal have færrest muligt møller op og alt muligt, men jeg hører ikke nogen, der siger, at de ikke vil have den havneindsejling. Jeg hører nogen der siger, vi skal bare hæve pengene i EU og alt det der. Glem det. Det kommer aldrig til at ske. Og hvis vi vil det her, så er det nu. Altså det er virkelig nu i forhold til at … at vi har haft mange .. jeg har haft også … altså personlige møder med formanden for Colorline .. vi er spændt megahårdt for nu. Hvis ikke det her lykkes, så kommer der til at ske alvorlige ting i Hirtshals på havnen.
NV: Også selvom ud fra, at når det handler om fældning af skov og vindmøller, så vil der altid være en form for blæst omkring det. En form for modstand.
AB: Ja, men der bliver jeg så … der bliver jeg rigtig glad fordi jeg deltog selv i det valgmøde, der var, der hvor Danmarks Naturfredningsforening havde lavet et valgmøde, og da sagde Maria Gerding jo, at man kom til at skulle veje flere steder i forhold til den grønne omstilling, at man også var nødt til at skulle, hvis man skal reducere og man skal i 2050 være fuldstændig fossilfri, jamen så vil der være steder, hvor man vurdere på, jamen kan det være andre steder det her, og hvis ikke det kan det. Og da kigger hun jo også meget på havnene fordi rigtigt meget af den grønne omstilling kommer til at foregå i og omkring havnene. Og så synes jeg også bare lige .. bare lige sådan en lille indskudt bemærkning, se lige hvad strømprisen er lige nu. Er det så ringe en ide, at man har fået, at man vil prøve på sammen med vores lokale energiselskab, altså Nord Energi og prøve på … fordi Hirtshals Havn er en parcel … og så kan sælge det her strøm måske lidt billigere … og det samtidig er grønt. Altså det er jo erhvervspolitik så det klodser til en ting i forhold til de virksomheder, der er i Hirtshals. Jeg tror, man skal … det skal man lige have med i sin ligning, at det her er måske et rigtigt godt parameter … et rigtigt godt skridt i den rigtige retning i forhold til, at vi igen virkelig kan få noget gang i Hirtshals. Også bosætningsmæssigt. Så det her skal nok gå. At der så lige er lidt knaster på vejen inden, det må vi tage med.
Hele interiewet kan også ses her: Optakt til byrådsmødet
Link til tidligere artikler
Hvorfor allerede nu vælge mellem en stor eller lille udvidelse af Hirtshals Havn?
Kontorchef i Miljøministeriet trækker tæppet væk under borgmesteren i Hjørring