Af Arne Nygreen
Svanelundsbakken 18, 1. mf.
Hjørring
Alle husker vel at flere elselskaber for et års tid siden blev politianmeldt for at have overtrådt forbrugeraftalelovens forbud mod telefonsalg og for at have overtrådt markedsføringsloven.
Nu har i hvert fald et elselskab fundet en måde at omgå de regler på. De er gået i gang med en meget målrettet og aggressiv markedsføring overfor lejerne i et alment boligselskab.
Markedsføringen ser umiddelbart ud som om, det er en henvendelse fra boligselskabet til deres lejere. Men når man så nærlæser materialet, viser det sig, at det er en reklame for et specifikt navngivet elselskab.
Der er endda vedlagt en af boligselskabet udarbejdet formular, som lejeren kan anvende for at skifte elselskab. Formularen kan lejeren bare udfylde og returnere til boligselskabet, så klarer de resten.
Jeg er dybt forundret over at et alment boligselskab vil medvirke til dette forsøg på at omgå gældende lovgivning. Jeg er ligeledes dybt forundret over, at et alment boligselskab mener de har ret til uopfordret at blande sig i deres lejeres private forhold og privatøkonomi.
Jeg har skrevet til mit almene boligselskab og bedt dem om at stoppe med det her øjeblikkeligt. Jeg har i den forbindelse bedt dem om at oplyse, hvor meget de har modtaget i honorar fra elselskabet for at markedsføre det, men det har boligselskabet ikke villet svare på.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om andre har modtaget lignende fordækte reklameskrivelser fra deres boligselskaber?
Jeg kunne i øvrigt også godt tænke mig at vide, hvad for eksempel Norlys siger til den form for unfair konkurrence.