Af Esben Sverdrup-Jensen
Direktør i Danmarks Pelagiske Producentorganisation
Tidligere i dag blokerede danske fiskerfartøjer midlertidigt havnene i Hirtshals, Frederikshavn og Helsingør.
Aktionen var endnu et nødråb fra en sektor, som bliver overløbet af skåltalepolitik fra Slotsholmen uden bund i virkeligheden ude i det kystnære Danmark. Jeg forstår dem godt. For i fiskeriet vil man den grønne omstilling, og så snart teknologien er på plads, så bliver fiskerne de første til at levere CO2 neutrale proteiner til de danske forbrugere.
Faktisk har fiskeriet reduceret sektorens samlede CO2 udledning med mere end 60% siden 1990, og man er allerede nu tæt på at nå Klimapartnerskabets målsætningen om 70% i 2030. Men den teknologiske udvikling har haltet efter fiskeriet, og i dag er der ikke reelle, gennemtestede og rentable alternativer til fossile brændstoffer. Faktisk er det slet ikke lovligt for en stor gruppe danske fiskefartøjer at omstille til f.eks. brint eller ammoniak.
Den danske fiskerilovgivning indeholder simpelthen en rækker barrierer, som forhindrer rederierne i overhovedet at overveje CO2 neutrale alternativer, det samme gælder på EU-niveau. Indtil den teknologiske udvikling leverer det og indtil lovgivningen tillader det, så fungerer CO2 beskatning og klimaafgifter i fiskeriet udelukkende som dummebøder i et af de ellers mest klimavenlige fødevareerhverv.
Det mest ærgerlige er næsten, at CO2-beskatning af fisk gør det dyrere for dig og mig at følge Fødevarestyrelsens officielle Kostråd for Sundhed og Klima og spise at spise mere fantastisk mad fra havet. For når fisk bliver dyrere, så vælger vi den desværre fra. Det til fordel for billigere, kedeligere og mere klimabelastende proteiner. Den form for grøn klimapolitik, er helt sort for mig.
I marts 2022 lavede vi sammen med DFPO og IMPLEMENT en analyse af hvad der er op og ned når det gælder CO2 og fiskeri og hvordan man understøtter incitamenter til endnu mere grøn innovation i sektoren – grønne gulerødder, i stedet for dummebøder.
Den fortjener et gensyn på en dag som i dag.
Læs det nævnte whitepaper her: Danske Fiskefartøjers CO2-udledning og kursen mod klimaneutralitet
Link til tidligere artikler
Fiskerne mødtes mandag morgen med borgmester Søren Smalbro i Auktionshallen
igen står der ikke kilde