Kystdirektoratet har den 15. juli 2018 vurderet, at der kan gives tilladelse til det ansøgte projekt om bypass og såkaldt nyttiggørelse blandt andet med den begrundelse, at sedimentet der ansøges om tilladelse til bypass og nyttiggørelse af, anses for at være rent.
Sedimentet er blevet miljømæssigt vurderet af Miljøstyrelsen, som har oversendt sagen til behandling efter Kystbeskyttelseslovens regler om bypass og nyttiggørelse. I forbindelse med behandling af disse typer af sager, foretager Miljøstyrelsen først og fremmest en miljømæssig vurdering af, om sedimentet er egnet til at kunne blive placeret i den bølgeaktive zone og dermed forblive så tæt på kysten, at det også fremover vil indgå i den naturlige sedimenttransport.
Tilladelsen gives på følgende vilkår:
1. Tilladelsen er gældende fra datoen for udstedelsen af denne tilladelse og indtil 15. august 2028.
2. Tilladelse gælder bypass og nyttiggørelse af rent oprenset sediment fra indsejlingen til Hirtshals Havn, se kortbilag 1.
3. Der må årligt foretages bypass og/eller nyttiggørelse med op til samlet 500.000 m3 rent oprenset sediment i henhold til det ansøgte.
4. Den bypasset mængde skal fordeles jævnt inden for nedenstående koordinater.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med overdragelse af sagen til Kystdirektoratet vurderet, at sedimentet er miljømæssigt rent således, at det kan placeres kystnært. Kystdirektoratet finder det som udgangspunkt positivt, at rent oprensningssediment føres videre i den naturlige materialevandring langs kysten, men hvor særlige forhold kan begrunde det, så vurderes det også positivt, at rent oprenset sediment kan nyttiggøres i form af kystbeskyttelse.
Hirtshals Havn søgte i første omgang om bypass af den årlige oprensning på 500.000 kubikmeter i et kystnært område øst for havnen. I forbindelse med høringen og Hirtshals Havns behandling af høringssvarene, blev ansøgningen ændret, så der endvidere blev søgt om, at den samlede årlige mængde kan nyttiggøres til kystbeskyttelsesprojekter, hvor der skal sandfodres.
Det fremgår af ansøgningen, at der i forbindelse med sandfodringsprojekter primært tænkes i nyttiggørelsesprojekter, hvor sedimentet tilbageføres til områderne Løkken, Nørre Lyngby og Lønstrup til Nørlev. Det angives samtidig, at behovet for nyttiggørelse estimeres til 300.000 m3.
Læs hele dokumentet med bilag her: Tilladelse til bypass og nyttiggørelse af oprenset sediment fra Hirtshals Havn
Link til relateret artikel
Per Holm Nørgaard: Havnen efterlever myndighedernes instruktioner
Dette er en dyb fejl og bør defineres som kystbeskyttelse.
I lighed med andre kraftige tiltag bør man pålægges erstatningsforanstaltninger. Dette høre gamle og forældede dage til.
Den gang levede Jeg. Nu er det heldigvis lavet om. De senere mange grusgrave i mit nærområde får jorden overpå fjernet. Når kraterne af grus eller andet er tøm, så er man forpligtiget til at lægge den æverste jord tilbage, lave søer og tilplante.
Et måltid mad her hjemme er heller ikke færdigt, før den sidste nu rene tallerken er sat i skabet.
Man har i årvis set hvordan Kjul strand og opad bliver hulere og hulere. Det manglende er snd, der med strømmen føres ud på det dybe vand og det, der kommer til Lønstrup.
Man burde komme den slags fatale fejltagelser til livs ved andre folk og i et mere samlet billede.
I stedet for den type havneudvidelse, så kunne man bygge alt i flere etager og måske endda give lidt bedre m2 leje og besparelse i varmeøkonomi.
Ind imellem er det altså, så der kun mangler minareter.
Bypass betyder omlede. Det vil sige man skal sende sandet nordpå som det plejer, hvis ikke havnen havde forhindret det. Og ikke sydpå.