• Annoncering
  • Kontakt
  • Retningslinjer
  • Privatlivspolitik
Prøv vores mørke tema
NordsøPosten.dk
  • Nyheder
  • Kultur
    • Kultur i Hirtshals
    • Kultur i Hjørring
    • Kultur i Løkken/Vrå
    • Kultur i Sindal
  • Sport
    • Sport i Hirtshals
    • Sport i Hjørring
    • Sport i Løkken/Vrå
    • Sport i Sindal
  • Erhverv
    • Erhverv i Hirtshals
    • Erhverv i Hjørring
    • Erhverv i Løkken/Vrå
    • Erhverv i Sindal
  • Politik
    • Politik i Hirtshals
    • Politik i Hjørring
    • Politik i Løkken/Vrå
    • Politik i Sindal
  • Fritid
    • Fritid i Hirtshals
    • Fritid i Hjørring
    • Fritid i Løkken/Vrå
    • Fritid i Sindal
  • Debat
    • Debat i Hirtshals
    • Debat i Hjørring
    • Debat i Løkken/Vrå
    • Debat i Sindal
  • Børn & Unge
    • Børn & Unge i Hirtshals
    • Børn & Unge i Hjørring
    • Børn & Unge i Løkken/Vrå
    • Børn & Unge i Sindal
  • 112
    • 112 i Hirtshals
    • 112 i Hjørring
    • 112 i Løkken/Vrå
    • 112 i Sindal
  • Navne
    • Navne i Hirtshals
    • Navne i Hjørring
    • Navne i Løkken/Vrå
    • Navne i Sindal
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
  • Nyheder
  • Kultur
    • Kultur i Hirtshals
    • Kultur i Hjørring
    • Kultur i Løkken/Vrå
    • Kultur i Sindal
  • Sport
    • Sport i Hirtshals
    • Sport i Hjørring
    • Sport i Løkken/Vrå
    • Sport i Sindal
  • Erhverv
    • Erhverv i Hirtshals
    • Erhverv i Hjørring
    • Erhverv i Løkken/Vrå
    • Erhverv i Sindal
  • Politik
    • Politik i Hirtshals
    • Politik i Hjørring
    • Politik i Løkken/Vrå
    • Politik i Sindal
  • Fritid
    • Fritid i Hirtshals
    • Fritid i Hjørring
    • Fritid i Løkken/Vrå
    • Fritid i Sindal
  • Debat
    • Debat i Hirtshals
    • Debat i Hjørring
    • Debat i Løkken/Vrå
    • Debat i Sindal
  • Børn & Unge
    • Børn & Unge i Hirtshals
    • Børn & Unge i Hjørring
    • Børn & Unge i Løkken/Vrå
    • Børn & Unge i Sindal
  • 112
    • 112 i Hirtshals
    • 112 i Hjørring
    • 112 i Løkken/Vrå
    • 112 i Sindal
  • Navne
    • Navne i Hirtshals
    • Navne i Hjørring
    • Navne i Løkken/Vrå
    • Navne i Sindal
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
NordsøPosten.dk
Intet resultat
Se alle resultater

Aalborg Portland med i ambitiøst lagringsprojekt for CO2 på Hirtshals Havn

Et af de mest visionære CO2-lagringsprojekter i Nordeuropa, Greenport Scandinavia, har nu fået Aalborg Portland med ombord. Cementproducenten kan potentielt sende betydelige mængder CO2 til Hirtshals Havn årligt, hvor CO2'en lagres midlertidigt og sendes videre til lagringssteder i blandt andet Nordsøen. Aalborg Portlands engagement i projektet understreger, at Greenport Scandinavia arbejder med konkrete indsatser for at udvikle Hirtshals Havn til et knudepunkt for mellemlagring og udskibning af CO2.

af NordsøPosten
13. juni 2023
i Erhverv i Hirtshals
Greenport Scandinavia har nu fået cementproducenten Aalborg Portland med ombord.

Greenport Scandinavia har nu fået cementproducenten Aalborg Portland med ombord.

Cementproducenten Aalborg Portland tilslutter sig nu projektet Greenport Scandinavia, der har til formål at opfange og lagre CO2 for at reducere udledningen af drivhusgasser.

Projektet yder dermed et væsentligt bidrag til kampen mod klimaforandringerne. CO2-fangst og -lagring vil for eksempel spille en væsentlig rolle for at nå Europa-Kommissionens målsætning om at reducere drivhusgasudledningerne med mindst 55 % inden 2030 og klimaneutralitet senest i 2050. De mål kan ikke nås udelukkende ved reduktioner.

Aalborg Portland vil reducere virksomhedens klimaaftryk markant og har en målsætning om at opnå CO2-neutralitet i 2050. Virksomheden har forpligtet sig til et loft over udledninger på maksimalt 600.000 tons årligt i 2030 – det svarer til en reduktion på 73 % i forhold til 2021. Her spiller CO2-fangst en afgørende rolle, og med aftalen med Greenport Scandinavia kan Aalborg Portland potentielt sende betydelige mængder CO2 årligt til anlægget på Hirtshals Havn.

Havn
Hirtshals Havn skal udvikles til et knudepunkt for mellemlagring og udskibning af CO2.

– Vi er blevet en del af Greenport Scandinavia, fordi det er essentielt for Aalborg Portland at engagere sig i et ambitiøst projekt, der allerede er i gang, og som er i stand til at opbygge en stærk, dansk CCS-infrastruktur og levere en pålidelig, sikker og omkostningseffektiv CO2-håndteringsløsning så hurtigt som muligt, siger CCO Michael Lundgaard Thomsen fra Aalborg Portland.

Aalborg Portland og de øvrige partnere i Greenport Scandinavia, INEOS Energy, Wintershall DEA, Hirtshals Havn, Biocarb Solution, Evida og Greenport North, samarbejder om at etablere faciliteter til at håndtere CO2 hele vejen fra udledningsstederne til permanent lagring. Det omfatter etablering af rørledninger og et midlertidigt lager på Hirtshals Havn, hvorfra der er let geografisk adgang til permanente lagringssteder.

Steen Hintze 2
Direktør Steen Hintze fra udviklingsselskabet Greenport North. Foto: René Stoklund.

Steen Hintze fra Hirtshals Havns erhvervsudviklingsselskab Greenport North påpeger, at projektet under Greenport Scandinavia er vokset betydeligt, fordi Aalborg Portland nu er en del af samarbejdet.

– Siden begyndelsen af 2022 har vi arbejdet sammen med industrien om at etablere en fuld CCUS-værdikædeinfrastruktur fra udledning til permanent opbevaring. Med Aalborg Portland ombord vokser projektet til en helt anden skala, og det er fantastisk, at de nu er en del af Greenport Scandinavia, siger Steen Hintze.

Optimal placering af CO2-hub

Direktør Per Holm Nørgaard, Hirtshals Havn, peger på, at Aalborg Portlands tilslutning til projektet er en understregning af de store perspektiver, der er i at gøre Hirtshals til et knudepunkt for mellemlagring og udskibning af CO2 fra både danske og udenlandske CO2-udledere.

– Hirtshals Havn er ideelt placeret i forhold til lagringsfelter i blandt andet Nordsøen. Det er en vigtig del af vores strategi at gøre Hirtshals Havn til et af de største CO2-hubs i Europa og på den måde bidrage til at løse klimaudfordringerne, og vi arbejder målrettet med udvidelse af havnen, siger Per Holm Nørgaard.

Per Holm Noergaard 2 scaled e1632158055720
Per Holm Nørgaard er direktør for Hirtshals Havn. Foto (arkiv): Elling.

Transport af de store mængder CO2 kræver, at der bliver etableret en rørledning fra Aalborg til Hirtshals.

Evida skal stå i spidsen for den del af projektet. Fase 1 er en rørledning fra Aalborg til hubben i Hirtshals, der gør det muligt at sende CO2 sikkert og omkostningseffektivt til permanent lagring i tomme oliefelter i den danske del af Nordsøen.

En af de andre partnere i projektet, Wintershall Dea, vil etablere eksport af betydelige mængder CO2 fra Tyskland til Danmark i de tilfælde, hvor CO2en ikke kan lagres i Tyskland.

Aftalen med Aalborg Portland bygger oven på et andet CO2-lagringsprojekt i regi af Greenport Scandinavia. Udskibning af CO2 fra Hirtshals til lagring i Nordsøen forventes at begynde i 2026, når lokale biogasanlæg, repræsenteret ved projektpartneren Biocarb Solution, begynder at transportere CO2 til hubben.

Kilde: Hirtshals Havn.

Tags: Aalborg PortlandCO2Hirtshals Havn
DelTweetSend
Tilmeld
Giv besked ved
nye opfølgnings kommentarer


    4 Kommentarer
    Inline meninger
    Se alle kommentarer
    birger Josephsen
    1 år siden

    Ja drømme de koster ikke noget
    Distancen med fragtskib til lagrings mulighedder Det er “no go” En for lang distance
    Det som de KLOGE politikere LOL og andre drømmere,som der har beslutnings påvirkning
    på Hirtshals havn
    Det bliver en meget dyr affære for borgerne i Hjørring kommune udvidelse af havnen osv..

    Blot se den godsterminal jernbane kommunen og havnen fik konstrueret Den ligger uvirksom hen og har aldrig været i brug Det er skræmmende

    Dertil kan man lægge deres teater vanvittigedrømme der er blevet en meget dyr affære for borgerne Det glade vanvid det er hvad det er ..

    0
    Besvar
    jens holm
    1 år siden
    Besvar  birger Josephsen

    Øhnej, det bliver nødevendigvis slet ikke en dyr affære med udvidelsen af havnen. Den største indtægt for den er skibe ind og ud og nogle arbejdspladser og huslejer, som giver skat.

    Du skriver endnu engang på et ikke oplyst grundlag. De mange skinner og den tomme terminal var en studehandel, hvor Jylland også fik dit.

    Akkurat samme model som for hirthalsmotorvejen.

    Så man har altså fået ganske meget delvist gratis og har måttet tage hele pakken.

    Tak din skaber for Jeg den gang boende på Sjælland udtil 30.000 biler på Holbækmotorvejen uden lydafdærmningen ikke bestemte noget der.

    Hvad fik Jeg. Joh, det var en metro 45 kilometer væk. Her skal man kan kun tage til Hjørring, hvor der er en tunel med egen elevator.

    -1
    Besvar
    jens holm
    1 år siden
    Besvar  jens holm

    Jge går så ikke ind for den havneudvidelse men mest mere moderate løsninger.

    Det er det samme med de møller. Jge ønsker masser af dem modsat Gerdof whatever ren strøm direkte fra naturen.

    Der er bare det, at de forslåede projekter kun må genere folk, der ikke er nærmest allergisk overfor dem.

    Det er et suldt slag i luften, at sådanne møller nærmest udregnes, at så kommer der ingen turister; men det er fakta at vi har brug masser af billig strøm, der også kan lave varme.

    Jo lavere priser jo mere har vi råd til alle de andre nødvendige miljøting. Det har Vi ikke idag.

    -1
    Besvar
    jens holm
    1 år siden

    Det er det rene svineri og ren svindel. .

    Man skal producere mindre CO2 ved at gå mest muligt over til eldrift.

    Men mange i landbruget satser jo også på, at man fremover skal leve af at producere lort.

    For mig er lagring af CO2 såvel som BRINT dødsensfarligt giftgas. Skal det lagres nogle steder, så er det i foreslagsstilernes baghave,hvis de bor, hvor ingen andre mensker bor.

    Foreløbig er vildfarelsen på havnen et dyrt bekendskab,for man har slet ikke rentable produkter endnu.

    Den foreslåede sammenklaskning burde være ganske uhørt.

    -2
    Besvar

    Stort sidebanner


    Lille sidebanner

    NordsøPosten.dk

    NordsøPosten.dk er ejet af Niels Skipper under virksomheden Skipper & Skipper.

    Målet med netmediet er at præsentere lokale nyheder med kvalitet og hurtighed.

    CVR-nr. 41271825

    Følg os

    Annoncering

    Kontakt Niels Skipper for priser angående annoncering.

    Du kan bruge e-mail adressen nedenunder eller benytte vores kontaktformular ved at klikke her.

    Niels Skipper

    Mobil: 28 74 27 48
    E-mail: niels@nordsoeposten.dk

    Lavet af Høj Data.

    • Nyheder
    • Kultur
      • Kultur i Hirtshals
      • Kultur i Hjørring
      • Kultur i Løkken/Vrå
      • Kultur i Sindal
    • Sport
      • Sport i Hirtshals
      • Sport i Hjørring
      • Sport i Løkken/Vrå
      • Sport i Sindal
    • Erhverv
      • Erhverv i Hirtshals
      • Erhverv i Hjørring
      • Erhverv i Løkken/Vrå
      • Erhverv i Sindal
    • Politik
      • Politik i Hirtshals
      • Politik i Hjørring
      • Politik i Løkken/Vrå
      • Politik i Sindal
    • Fritid
      • Fritid i Hirtshals
      • Fritid i Hjørring
      • Fritid i Løkken/Vrå
      • Fritid i Sindal
    • Debat
      • Debat i Hirtshals
      • Debat i Hjørring
      • Debat i Løkken/Vrå
      • Debat i Sindal
    • Børn & Unge
      • Børn & Unge i Hirtshals
      • Børn & Unge i Hjørring
      • Børn & Unge i Løkken/Vrå
      • Børn & Unge i Sindal
    • 112
      • 112 i Hirtshals
      • 112 i Hjørring
      • 112 i Løkken/Vrå
      • 112 i Sindal
    • Navne
      • Navne i Hirtshals
      • Navne i Hjørring
      • Navne i Løkken/Vrå
      • Navne i Sindal
    • Sponsorartikler
      • Arkiverede sponsorartikler

    Lavet af Høj Data.

    Du er ved at sende email til

    Flyt kommentar