Cementproducenten Aalborg Portland tilslutter sig nu projektet Greenport Scandinavia, der har til formål at opfange og lagre CO2 for at reducere udledningen af drivhusgasser.
Projektet yder dermed et væsentligt bidrag til kampen mod klimaforandringerne. CO2-fangst og -lagring vil for eksempel spille en væsentlig rolle for at nå Europa-Kommissionens målsætning om at reducere drivhusgasudledningerne med mindst 55 % inden 2030 og klimaneutralitet senest i 2050. De mål kan ikke nås udelukkende ved reduktioner.
Aalborg Portland vil reducere virksomhedens klimaaftryk markant og har en målsætning om at opnå CO2-neutralitet i 2050. Virksomheden har forpligtet sig til et loft over udledninger på maksimalt 600.000 tons årligt i 2030 – det svarer til en reduktion på 73 % i forhold til 2021. Her spiller CO2-fangst en afgørende rolle, og med aftalen med Greenport Scandinavia kan Aalborg Portland potentielt sende betydelige mængder CO2 årligt til anlægget på Hirtshals Havn.
– Vi er blevet en del af Greenport Scandinavia, fordi det er essentielt for Aalborg Portland at engagere sig i et ambitiøst projekt, der allerede er i gang, og som er i stand til at opbygge en stærk, dansk CCS-infrastruktur og levere en pålidelig, sikker og omkostningseffektiv CO2-håndteringsløsning så hurtigt som muligt, siger CCO Michael Lundgaard Thomsen fra Aalborg Portland.
Aalborg Portland og de øvrige partnere i Greenport Scandinavia, INEOS Energy, Wintershall DEA, Hirtshals Havn, Biocarb Solution, Evida og Greenport North, samarbejder om at etablere faciliteter til at håndtere CO2 hele vejen fra udledningsstederne til permanent lagring. Det omfatter etablering af rørledninger og et midlertidigt lager på Hirtshals Havn, hvorfra der er let geografisk adgang til permanente lagringssteder.
Steen Hintze fra Hirtshals Havns erhvervsudviklingsselskab Greenport North påpeger, at projektet under Greenport Scandinavia er vokset betydeligt, fordi Aalborg Portland nu er en del af samarbejdet.
– Siden begyndelsen af 2022 har vi arbejdet sammen med industrien om at etablere en fuld CCUS-værdikædeinfrastruktur fra udledning til permanent opbevaring. Med Aalborg Portland ombord vokser projektet til en helt anden skala, og det er fantastisk, at de nu er en del af Greenport Scandinavia, siger Steen Hintze.
Optimal placering af CO2-hub
Direktør Per Holm Nørgaard, Hirtshals Havn, peger på, at Aalborg Portlands tilslutning til projektet er en understregning af de store perspektiver, der er i at gøre Hirtshals til et knudepunkt for mellemlagring og udskibning af CO2 fra både danske og udenlandske CO2-udledere.
– Hirtshals Havn er ideelt placeret i forhold til lagringsfelter i blandt andet Nordsøen. Det er en vigtig del af vores strategi at gøre Hirtshals Havn til et af de største CO2-hubs i Europa og på den måde bidrage til at løse klimaudfordringerne, og vi arbejder målrettet med udvidelse af havnen, siger Per Holm Nørgaard.
Transport af de store mængder CO2 kræver, at der bliver etableret en rørledning fra Aalborg til Hirtshals.
Evida skal stå i spidsen for den del af projektet. Fase 1 er en rørledning fra Aalborg til hubben i Hirtshals, der gør det muligt at sende CO2 sikkert og omkostningseffektivt til permanent lagring i tomme oliefelter i den danske del af Nordsøen.
En af de andre partnere i projektet, Wintershall Dea, vil etablere eksport af betydelige mængder CO2 fra Tyskland til Danmark i de tilfælde, hvor CO2en ikke kan lagres i Tyskland.
Aftalen med Aalborg Portland bygger oven på et andet CO2-lagringsprojekt i regi af Greenport Scandinavia. Udskibning af CO2 fra Hirtshals til lagring i Nordsøen forventes at begynde i 2026, når lokale biogasanlæg, repræsenteret ved projektpartneren Biocarb Solution, begynder at transportere CO2 til hubben.
Kilde: Hirtshals Havn.
Ja drømme de koster ikke noget
Distancen med fragtskib til lagrings mulighedder Det er “no go” En for lang distance
Det som de KLOGE politikere LOL og andre drømmere,som der har beslutnings påvirkning
på Hirtshals havn
Det bliver en meget dyr affære for borgerne i Hjørring kommune udvidelse af havnen osv..
Blot se den godsterminal jernbane kommunen og havnen fik konstrueret Den ligger uvirksom hen og har aldrig været i brug Det er skræmmende
Dertil kan man lægge deres teater vanvittigedrømme der er blevet en meget dyr affære for borgerne Det glade vanvid det er hvad det er ..
Øhnej, det bliver nødevendigvis slet ikke en dyr affære med udvidelsen af havnen. Den største indtægt for den er skibe ind og ud og nogle arbejdspladser og huslejer, som giver skat.
Du skriver endnu engang på et ikke oplyst grundlag. De mange skinner og den tomme terminal var en studehandel, hvor Jylland også fik dit.
Akkurat samme model som for hirthalsmotorvejen.
Så man har altså fået ganske meget delvist gratis og har måttet tage hele pakken.
Tak din skaber for Jeg den gang boende på Sjælland udtil 30.000 biler på Holbækmotorvejen uden lydafdærmningen ikke bestemte noget der.
Hvad fik Jeg. Joh, det var en metro 45 kilometer væk. Her skal man kan kun tage til Hjørring, hvor der er en tunel med egen elevator.
Jge går så ikke ind for den havneudvidelse men mest mere moderate løsninger.
Det er det samme med de møller. Jge ønsker masser af dem modsat Gerdof whatever ren strøm direkte fra naturen.
Der er bare det, at de forslåede projekter kun må genere folk, der ikke er nærmest allergisk overfor dem.
Det er et suldt slag i luften, at sådanne møller nærmest udregnes, at så kommer der ingen turister; men det er fakta at vi har brug masser af billig strøm, der også kan lave varme.
Jo lavere priser jo mere har vi råd til alle de andre nødvendige miljøting. Det har Vi ikke idag.
Det er det rene svineri og ren svindel. .
Man skal producere mindre CO2 ved at gå mest muligt over til eldrift.
Men mange i landbruget satser jo også på, at man fremover skal leve af at producere lort.
For mig er lagring af CO2 såvel som BRINT dødsensfarligt giftgas. Skal det lagres nogle steder, så er det i foreslagsstilernes baghave,hvis de bor, hvor ingen andre mensker bor.
Foreløbig er vildfarelsen på havnen et dyrt bekendskab,for man har slet ikke rentable produkter endnu.
Den foreslåede sammenklaskning burde være ganske uhørt.