Selv om kommunalvalget er godt overstået, og der har været fin repræsentation af kandidater til byrådene, så er Arne Boelt, afgående borgmester i Hjørring og formand for den nordjyske kommuneforening, bekymret.
For vederlaget, som politikeres løn officielt hedder, er ikke ret stort for de menige byrådsmedlemmer. Dem, der ikke bliver borgmester eller rådmænd.
Og stod det til Arne Boelt, burde vederlaget til særligt aldersgruppen 30-50-årige, som typisk også er dem, der har hjemmeboende børn, sættes op.
– De store kommuner, som vi har fået med stukturreformen, kræver en rigtig stor arbejdsindsats af byrådsmedlemmerne. Det arbejde, man er nødt til at lægge i det, dækkes ikke tilstrækkeligt af vederlaget, siger Arne Boelt.
Bruger i gennemsnit 18 timer om ugen
Som menigt medlem af kommunalbestyrelsen har man typisk en arbejdsuge på gennemsnitligt 18 timer.
Det viser en undersøgelse fra VIVE, det nationale forsknings- og analysecenter for Velfærd, fra tidligere i år. Tallet er lidt lavere end i den forrige undersøgelse fra 2017, der viste, at det dengang var 19-20 timer. Men det skønnes, at det er coronaen, der har fået timetallet til at falde lidt i den seneste undersøgelse.
KOMMUNALPOLITIKERES VEDERLAG
På din kommunes hjemmeside, kan du se, hvad kommunalpolitikerne får i vederlag.
Eksempler:
Her kan du finde reglerne for hvordan kommunalpolitikere skal aflønnes:
Lovbekendtgørelsen om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale erhverv
Her kan du læse den seneste undersøgelse af kommunalpolitikeres hverv, fra VIVE, Det nationale forsknings- og analysecenter for Velfærd: Kommunalpolitisk barometer 2021
– Det får de menige kommunalbestyrelsesmedlemmer mellem 100.000 og 200.000 kroner for – afhængigt af kommunestørrelsen, og det er ikke meget for så mange timers arbejde.
Sådan siger Jes Lunde (Radikale Venstre). Han er nyvalgt medlem af kommunalbestyrelsen i Aalborg Kommune, hvor han er blevet rådmand for Sundhed og Kultur. Han har stor politisk erfaring som tidligere folketingspolitiker og forhenværende topembedsmand i flere nordjyske kommuner. Senest Rebild, hvor han var kommunaldirektør.
Det politiske arbejde handler ikke blot om at deltage i byrådsmøder og udvalgsmøder og få læst de – ofte lange – dagsordner, der kan være til møderne.
– Som politiker skal man også blandt andet bruge tid på at orientere sin partiforening, koordinere sagerne med eventuelle partifæller i byrådet og ikke mindst håndtere henvendelser fra borgerne i sin kommune.
– For langt de fleste handler det om idealisme. De er gået ind i det, fordi de gerne vil have indflydelse, så kommunen gør det bedre, og de fleste ved heldigvis, hvad de går ind til, siger Jes Lunde.
Kommission ændrede kun borgmesterlønnen
Jes Lunde var medlem af Vederlagskommissionen, som blev nedsat i 2014 for at komme med forslag til en mere tidssvarende og gennemsigtig vederlagslæggelse af (løn til, red.) politikere. Der var flere anbefalinger til ændringer, som ikke blev gennemført. Dog blev borgmestrenes løn/vederlag forhøjet med lidt mere end 30 procent.
Det er sådan nogle som mig, der er typiske byrådsmedlemmer, og det er et demokratisk problem. Arne Boelt, formand, den nordjyske kommuneforening
De menige byrådsmedlemmers løn blev der ikke gjort noget ved. Og det er ærgerligt, mener formanden for Kommuneforeningen i Nordjylland, Hjørring afgående borgmester Arne Boelt (Socialdemokratiet).
– Mange takker nej til at blive opstillet, netop på grund af vederlaget. For eksempel er der jo ikke ret mange direktører i byrådene, ligesom der også er langt mellem småbørnsmødrene, siger Arne Boelt.
– Det er sådan nogle som mig, der er typiske byrådsmedlemmer, og det er et demokratisk problem, at der er ikke er en bredere repræsentation, mener han.
Arne Boelt siger, at Kommuneforeningen gentagne gange har forsøgt at gøre opmærksom på problemet, uden at der er kommet så meget ud af det.
– Men jeg glæder mig over, at der i vederlagsbekendtgørelsen er skrevet ind, at kommunalbestyrelsesmedlemmer der har hjemmeboende børn under under 10 år, får et tillæg, men det er ikke nok, siger han.
Kan ikke sammenlignes med hobby
For selvom man kan mene, at interessen for politik kan sidestilles med en hobby eller frivilligt arbejde i for eksempel spejderbevægelsen eller en idrætsklub, så er der en stor forskel, mener Arne Boelt.
– Der er afsavnet til familien – som jo ikke er med i politik, på samme måde som man kan være spejderleder eller fodboldtræner for sit barn. Så hele familien skal ville det, for at blive blive politiker har betydning for både børn og ægtefælle.
Familien påvirkes også
Og det politiske liv går ofte ud over familien, hvor børn og ægtefæller må lægge øre og øjne til tilsvining og trusler – både i den virkelige verden og ikke mindst på sociale medier.
– Ingen af mine børn, som jo er voksne nu, er kede af, at jeg ikke skal være borgmester længere, fortæller Arne Boelt, som selv har oplevet chikane og trusler.
Det beskrives også i Kommunalpolitisk Barometer 2021. Her har man i år som noget nyt denne gang spurgt kommunalpolitikerne til krænkelser, trusler og seksuel chikane.
Knap hver fjerde politiker svaret, at han eller hun har modtaget mindst én trussel. Og to ud af tre har savret at de har modtaget ubehagelige eller stødende kommentarer om deres krop, udseende og køn. Kvindelige politikere i højere grad end mænd.
Men når pengene er små og udfordringerne store, hvad er så forklaringen på, at der alligevel er nok kandidater til kommunalbestyrelserne – og at der også er mange, som genopstiller.
– Det er, fordi vi ind i mellem oplever, at vi flytter noget. Vi bliver bidt af at være med til at skabe udvikling, et bedre samfund, og det er lønnen, når det lykkes, siger Arne Boelt.
Kilde: TV2 Nord.
Hvis borgmesteren og forvaltningen alligevel bestemmer alt, så er det ikke nødvendigt at der sidder 31 i byrådet i Hjørring Kommune – skær antallet ned til de 19 som er minimum.
Sådan er det desværre ikke. Det er sådan, at en del meget nødvendigt arbejde simpelthen ikke bliver udviklet og gjort.
Det er mere som “hvad man ikke ved, får man ondt af” eller “kært navn har mange børn”
Som fodbold træner uden egne børn der ligger lønnen alt i mellem 1500-10000 kr. For et arbejde der ihvertfald tager 8-10 timer om ugen.. og det er helt sikkert lavt sat..
Selvfølgelig skal man have løn udfra arbejdet.. men alle argumenter holder ikke helt A. Bolt
Man kan jo også lave et par udvalg mere og med færre medlemmer, der på den ene side får et smallerenog mindre arbejdsråde; men de i stedet så alle får mere taletid og en ægte debat.
Jeg kunne fx godt tænke mig, man delte teknik og miljø, for der ligger store, komplicerede og dyre opgaver både nu og fremover.
Måske kunne Jeg også ønske mig en rigtig IT chef, der er i stand til at bruge og udvikle de stadigt voksende opgaver og herunder logistik for fx hjemmepleje, affald og madudbringning.
Den kunne også komme med især teknisk gode løsninger for de kommende skolesammenlægninger, så de bliver spiselige. Hvad Vi mpske nu vil se er, at det ny flertal fremfor sammenklaskninger i stedet vil bevare alt “på landet”, som det altid har været, mens fremtiden suser forbi.
Det var en goid grund til bpde kommunalreform, skolereform og man strøg specialbørnenes penge og endda ikke genansatte dem fra amtet, trods de var de mest kompetente til denne børnegruppe.
Det sidste er, at man hele tiden bør udddanne kommende og nuværende politikere. Det er ikke fordi Jeg er meetoo og komme mig her med hist og pis; men det er dog forunderligt at den kvindelige ressource er så fraværende.
Nu har Jeg fulgt godt med en årrække. Som minimum vil Jeg sige, at masser af kvinder sagtens kan matche en god del af mændene.
Der er jo et eller flere problemer. Man kunne vælge både en ansat Borgmester og Viceborgmester. Det går Jeg så ikke ind for.
For mig skal de nuværende satser følge inflationen.
Min anke på Boelts tid er, der ikke blev skabt åbenhed og debat. Det er også svært, men det skulle ikke være vanskeligt at gøre dette lidt bedre.
Du skriver flere ting jeg ikke forstår meningen af, men at det ikke skulle være vanskeligt at gøre det lidt bedre end Arne Boelt når det kommer til åbenhed og debat kan vi hurtigt blive enige om – specielt åbenhed.
Jamen, så har man da lov til at spørge; men idag er det sådan, at kun Borgmesteren er ansat. Ansætter man også en valgt Viceborgmester, så vil det tage trykket af de menige medlemmers arbejdsindsats.
Var det det?
Ud fra hvad man kan en Borgmester får i løn er der vel ikke plads til den piben så er det måske derfor det hele kører som det gør ak ak
Til Jimmy Grant Larsen:
1) Jamen, så har man da lov til at spørge; men idag er det sådan, at kun Borgmesteren er ansat. Ansætter man også en valgt Viceborgmester, så vil det tage trykket af de menige medlemmers arbejdsindsats.
Var det det?
Der er en del arbejde, der faktisk ikke bliver gjort og ikke bliver gjort ordentligt. Derfor bør Byrådets størrelse ikke reduceres. Det der sker idag er, man har lavet så mange administrative modelrutiner, så tingene kører pr autopilot af de ansatte i kommunen.
Men det er jo folkestyre, så de indvalgte folk skal kunne styre mere og bdre. Det kan de kun, hvis de er i stand til at lave egne løsninger. Det er naturligvis indenfor lovenes rammer.
jeg kan d godt nævne et enkelt eksempel fra den ny kommunes start. Der manglede penge i kassen. De skulle findes ved at købe bedre ind. Her sad de almidelige HKèr, der normalt købte for dyrt ind. De fik sålov til at søge at finde de nædvendige 20 millioner.
De fandt så nærmest ingen. Man vægrede at ansætte nogle gode til det. De var for dyre uha da da.
Men det gode ville være at ansætte en med et kraftigt kræmmergen og en advokat. De skulle så jo have 1 million hver i løn; men hvis de så kunne kunne spare fra 2 til 20 millioner, så var det da en god forretning.
Jge har selv gode erfaringer med projektarbejde; men kommunen er ret dårlig til den slags. Man sætter simpelthen forvaltningen til at komme med forslag. Ofte er disse ikke særligt gode. Så ansæter man så konsulenter, der allrede har løst det meste med deres standardmodeller i dyre somme – inden de er indenfor kommunegrænsen.
Her er det så en kommunalbestyrelse rent faktisk kan lære at arbejde med endog store projekter, hvis bare noge få ved, hvad man gør. Det gælder både ved at lærer nyt stof om kommunens mange hjørner og ved at skabe nyt. Projektarbejde er faktisk sjovt for mange ideer kastes på bordet. Man bliver derfor motiveret til at arbejde hårdere.
På den måde vil forvaltningen bestemme mindre. Der burde også være konsulentpenge at hente.
Jeg har en GIGANTISK sag på vej igennem systemet. Ankestyrelsen har opfordret mig til at klage til Tilsynet som har opfordret mig til at gå til Ombudsmanden som ikke kunne gå ind i sagen fordi den ikke er færdigbehandlet ved højeste instans som er Ankestyrelsen.
Jeg har derfor forsøgt at politianmelde sagen 3 gange hos Nordjyllands Politi men det kunne jeg ikke få lov til uden en advokat og Nordjyllands Politi opfordrede mig til at søge fri proces mod Hjørring Kommune men der var (i sommers) 6-7 måneders behandlingstid pga Corona.
Jeg bor pt på Forsorgshjem i Viborg og det betaler Hjørring Kommune kr 1.662,73 for i døgnet fordi Jobcenter Hjørring ikke selv kan behandle sagen.
Når sagen dukker op i medierne vil du indse at en fultidsstilling til 1. viceborgmester Per Møller ikke ville have ændret noget – han har modtaget klager og lydfiler i flere år.
Jeg er spændt på at se den endelige konstituering.
Hvis Du er kørt fast kunne du jo kontakte https://frivilligeshus.dk/blog/forening/viborg-retshjaelp/ . Herfra ser det ud til, de har åbent et par gange om ugen. Der er telefon. Måske har de Covid lukket.
Det koster ikke at få et godt råd.
Jeg ved ikke meget om ankestyrelsen bortset fra kommunerne laver en masse fejl, hvorved de også har alt for meget at lave.
Oveni følger visse kommuner ikke altid ankestyrelsens afgørelser. Du skal ikke tabe modet, hvis Du mener at have ret.
Men Du har jo politiets gode råd. Er man ikke formuende, kan man nok søge fri proces.
https://domstol.dk/alle-emner/raadgivning-og-retshjaelp/fri-proces/
…………………………………………..
Mit forslag var ikke møntet på nogen bestemt kommune. Det kan være en måde at tage trykket på de “frivillige” dvs dem med vederlag simpelthen at fuldtidsansætten en ekstra folkevalgt.
Jeg går ikke ind for det. Jeg synes selv, man i stedet især skal dele Teknik og Miljø, fordi der er lagt en række ekstra opgaver fra amtet OG der er de store ting med klima og energi.
På den måde bliver det mere overskueligt. Udvalgene skal også være noget mindre, så man mere kan tale SAMMEN.
godt gået Arne Boelt, nu vil du have vederlaget som byrådsmedlem sat op, er det fordi du er blevet ganske almindelig byrådsmedlem, det er så typisk når det gælder dig.