Hans Kristian Skibby (DF) spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht er besvaret i brev af den 16. september 2021 til Transportudvalget i Folketinget.
Spørgsmål nr. 700:
Er ministeren bekendt med, at det ikke har været muligt for Hirtshals Havn at kunne anvende det fulde potentiale i at udbyde godsbanetransport på trods af en efterspørgsel herefter?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til: ”I køreplanen for 2021 (K21) havde jernbanegodsvirksomheden DB Cargo bestilt daglige kørsler til/fra Hirtshals. Det er Banedanmarks forståelse, at kørslerne blev aflyst på grund af manglende kunder, og på grund af mangel på et lokomotiv, der er udrustet til at køre på strækninger med det nye signalsystem, ERTMS, som strækningen til/fra Hirtshals er udrustet med.
For køreplansåret 2022 (K22) har DB Cargo bestilt tre godsbanetransporter på strækningen mellem Fredericia og Hjørring.
Hvorvidt det fulde potentiale af udbuddet af kanaler til godsbanetransport kan udnyttes, afhænger i høj grad af, at der er tilstrækkeligt med kunder, der ønsker at benytte sig af banegods. Det er Banedanmarks forståelse, at dette ikke har været tilfældet i 2021. For K22 har Banedanmark fået flere forespørgsler til kørsler, men forespørgslerne er ikke endt ud i egentlige bestillinger på kørsler.
Hvorvidt det fulde potentiale af godsbanetransport kan udnyttes, afhænger desuden af, om jernbanevirksomhederne anskaffer sig materiel, der kan befare strækningerne med det nye signalsystem.
Ingen af de godsjernbanevirksomheder, der i dag kører i Danmark, råder endnu over dieseltrækkraft med ERTMS-udrustning ombord på trods af, at det længe har været kendt, at ERTMS-systemet ville blive udrullet på den danske jernbaneinfrastruktur. Jernbanevirksomhederne er i flere omgange blevet varslet om, at ERTMS-strækningerne kræver, at lokomotiverne er udrustet med ETCS-udstyr.
Derudover har Banedanmark iværksat en støtteordning, hvorigennem jernbanegodsvirksomhederne kan søge om midler til at finansiere op til halvdelen af deres udgifter til udrustning af lokomotiverne med onboard-systemet. Refusionsordningen blev etableret for at kompensere jernbanegodsoperatørerne for udgifter i forbindelse med overgangen til ERTMS på baggrund af en politisk besluttet aftale af 21. marts 2013 om “En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.” Europa-Kommissionen godkendte ordningen i juli 2017. I september 2020 godkendte Kommissionen endvidere en revision af ordningen, hvorved støtteperioden blev forlænget, så jernbanegodsvirksomhederne kan søge om støtte frem til den 31. august 2025.
Ansøgninger behandles efter først-til-mølle-princippet. Ordningen afsluttes, når budgettet er opbrugt eller ved periodens udløb alt afhængig af, hvad der indtræffer først. På nuværende tidspunkt har ingen jernbanegodsvirksomheder ansøgt om støtte.
Regionsbanerne er i øjeblikket ved at udruste godslokomotiver med onboard-udstyr. Banedanmark er hertil ved at undersøge muligheden, herunder det juridiske grundlag, for at etablere en ramme for, at regionsbanerne kan udlåne godslokomotiver med onboard-system til de godsjernbanevirksomheder, der endnu ikke råder over materiel med onboard-system.
Det forventes, at det første lokomotiv ejet af en regionsbane er udrustet med ERTMS i efteråret 2021.
Før Signalprogrammet blev udrullet i Nordjylland, var efterspørgslen efter godstrafik på jernbanen i Nordjylland også meget beskeden. ERTMS blev udrullet på strækningen i 2018, og i hele perioden fra 2015 til udrulningen i 2018 kørte der samlet kun i alt tre godstog til Hirtshals Havn.
Derudover kørte der et tog med fiskemel en gang om ugen mellem Aarhus og FF Skagen om tirsdagen og retur til Aarhus om onsdagen. Den sidste kørsel med fiskemelstoget fandt sted i juni 2018.”
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht
Link til tidligere indlæg
Jørn Munk Nielsen: Solidt forarbejde gav et godt fundament for godsterminalen i Hirtshals